Jump to content

Kjøre motor ved seiling med stor helningvinkel

Krimart

Recommended Posts

Har hørt det kan være skadelig for motoren å kjøre motoren(for lading eller motorseileing) med for stor hellningsvinkel, stemmer dette i så fall hvor stor vinkel begebynner å bli et problem? Argumentet jeg har hørt er at det kan forsårsake at smøringen til motoren ikke blir god nok. Jeg skjønner at 180 grader neppe er noe lurt, men det er vel sjelden man seiler med vinkel mer enn 20 -30 grader, det burde vel dagens motorer være konstruert for å tåle - eller?

Et evig dilemma i seilbåt. Krenking over meget korte intervaller går nok greit, men for en hel lading over tid ville nok jeg betakke meg for motoren trenger en jo til noe annet også. Slepe-, vindgenerator og solceller er nok beste løsningen dersom en ikke kan ta en liten bensingenerator og montere denne opp i en gimbal/gyro. Men da må en jo ha mye lettantennelig drivstoff med seg og det er et dilemma i andre retningen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

20° er egentlig eksepsjonellt.

Enig. De fleste opplever krengingen som mye mer enn den egetlig er.

Men uansett er motor ikketema når det blåser mye.

Tja jeg kan tenke meg to mulige scenarier der jeg gjerne vil kjøre motoren også i mye vind:

1: Lade batteriene

2: Vil ha motorhjelp på kryss mot store bølger.

Men ofte er det ikke man har behovet, nei.

Redigert av Krimart (see edit history)

Impellerpumpa kan også være et problem ifbm krengning. Kjørte i filler impelleren på den forrige båten (for lading av batterier etter ca et døgn underveis; glemte hele problemstillingen som jeg jo egentlig visste om). For styrbord halser, med > 20 grader krengning eller deromkring, så ble impellerpumpa løftet såpass at den ikke lenger fikk tak i vannet og gikk tørr. For babord halser var dette ikke et problem. Startet ladingen på babord men glemte hele motoren (det blåste hatter), og så slo vi. Etter en stund kunne jeg plutselig høre motoren igjen, med den ekle tørrhosten den fikk når det ikke var vann i eksosen. Men det var i seineste laget.

S/Y Surprise

Det kan neppe være noe tema for oss med seildrev, jeg har tilgode å se noen krenge så seildrevet synes.

Hadde seildrev på den båten. Problemet var ikke vanninntaket, men at vannpumpa stod ut til stbd side, altså ikke sentrert i forhold til båtens krengningsakse. Når båten lå flatt på vannet stod vannpumpa akkurat i vannlinjen (dette er vel vanlig? Sånn er det på nåværende båt også). Ved krengning ble da selve vannpumpa løftet opp over vannlinja. Ettersom impellerpumpa er bedre egnet som trykkpumpe enn som sugepumpe, så fikk den ikke 'tak i' vannet når den ble løftet 20-30 cm eller mer pga krengning.

S/Y Surprise

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...