Lazy Startet 2.September.2010 Del på Facebook Startet 2.September.2010 Hva er vanlig praksis når båten skal løftes på land for vinteren. Stenge man krana på vanninntaket og tørne motoren ett par runder for å få ut vannet som står imotoren før båten løftes opp på land eller er ikke dette så nøye ? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.September.2010 Del på Facebook Svart 2.September.2010 Jeg har praktisert å la motoren suge ferskvann en stund, og så avslutte med å la den suge vann med frostvæske. Alt dette gjør man etter båten står i krybba. Jeg har også lært på den harde måten at krana for tømming av septiktanken bør være stengt når båten løftes på land... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Worry II Svart 2.September.2010 Del på Facebook Svart 2.September.2010 Det har jeg ikke hørt om at noen gjør før, men man vet jo aldri.. Det viktigste er vel å få frostvæske inn i systemet og dette gjøres vel som regel ved at maskinen kjøres på land (kjølevæske via bøtte, eller andre måter) Sitér dette innlegget Link to post
Lazy Svart 2.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2010 Nå tenkte jeg ikke på vinterkonversering av motoren. Men om noen bruker å stenge krana når båten løftes opp av sjøen og skal transporteres feks på lastebil. Det er vel en risiko for at det står saltvann i kjølesystem/eksos som kan renne tilbake å gjøre skadde i motor under transport ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.September.2010 Del på Facebook Svart 2.September.2010 jepp det er det. Steng og start opp eit par sekunder om du må det. Mange båter med eksospotte/vannlås har egen tapping så du slipper dette. Ellers hadde eg løst slangen og slept ut vannet feks. Sparer impeller på det. Men de fleste friske impellere tåler 10-20 sek uten proplem. Skal båten bare slippes rolig opp for vårstell under, og så ut igjenn, så hadde eg ikkje gjort noko tiltak. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Rolf Svart 2.September.2010 Del på Facebook Svart 2.September.2010 Jeg har også lært på den harde måten at krana for tømming av septiktanken bør være stengt når båten løftes på land... Jeg og...... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.