Jump to content

Winchmatic Mx52 ankervinsj, fjernkontroll fungerer ikke

Eureka

Recommended Posts

På Grandezzaen har jeg en Winchmatic ankervinsj med fjernkontroll. Det har seg slik at fjernkontrollfunksjonen aldri har funka. Jeg har ikke stressa så mye med å få det i orden, men tenke jeg skulle gjøre et forsøk i disse dager. Utstyret ble levert ferdig montert fra forhandler. Er det flere her som har Winchmatic?? Skal ringe til Sverige i dag, siden det ikke er forhandlere i Norge, ser det ut til. Men jeg gjør et forsøk her, blandt godt båtfolk. Forhandler som solgte båten har jeg gitt opp.

Følgende feilsøking er foretatt:

Byttet batteri i fjernkontroll, samtlige knapper avgir lyd.

Undersøkt ledninger fra styringsenhet til vinsjen og frem til signalmottaker, funnet i orden.

Har tatt ut mottakeren fra støpselet sitt og prøvd denne med direkte tilkobling på 12 v. rødt lys ut av "hullene" på siden.

Informasjonen på winchmatic sin side er dårligere enn f.eks. på Engbo... Har derfor lest litt om Engbo-vinsjer. Er det noen måte å sjekke om kodingen mellom fjernkontroll og mottaker er riktig på Winchmaticen? eller omkoding?

Andre tips til feilsøking? -eller erfaringer med Winchmatik? -manuell styring av vinjen med knappene fungerer helt fint.

Det skal vel være en antenne på mottakeren. Har du sjekket at den er på plass?

Hvis du ikke allerede har gjort det, bør du holde fjernstyringen helt inntil mottakeren og se om den da virker. Dette for å sjekke at det ikke er dårlige mottakerforhold som er problemet, dvs for mange eller for tykke skott mellom sender og mottaker.

Vanligvis vil du høre det klikker i mottakerens rele. Hvis du hører det, og den likevel ikke virker, må du anta at det er feil i forbindelsen mellom mottakeren og styringen av ankervinsjen.

Alt sammen forutesetter imidlertid at sender og mottaker er riktig programmert opp mot hverandre. Det er rimelig å anta, siden det er installert fra fabrikk. Men sikkert er det jo ikke.

Da har jeg hatt første økt i båten med feilsøking.

Foreløpig har jeg blitt meget mye klokere på hvordan det her fungerer. Og når jeg studerte bunken med papirer som tilhørte vinsjen, så fant jeg ut litt av hvert.

Mottakerreleet er montert inni båtens skott, med adkomst via sikringspanelet som måtte skrus ned. Plukka like godt ned hele mottaker og støpsel så jeg fikk studert det skikkelig.

Registrerte først at det ikke lyser i den røde dioden på releet, slik som det gjorde da jeg testet den på land med direkte 12V.

Så da spørs det om dette lyset egentlig skal lyse hele tiden eller ikke, når vinsjen er på. Dette fordi steg for steg instruksjonen for programering av fjernkontroll ( fant det ut etter å ha lest mye svensk) starter med "trykk inn knappen i hullet under diodelyst og hold til det slutter å lyse". "trykk en gang til så lyset blinker hurtig". "trykk inn hvilket som helst knapp på radiosender". -dette gjorde jeg, hvorpå jeg trykket inn knappen på senderen en gang til, og vips så skjedde det noe bak i vinsjen!!! MEN siden jeg ikke hadde motoren i gang så gikk vinsjen i lås. Så neste økt, som begynner om 15 minutter, består i å buksere seg ned i motorrommet og resette vinsjen og trykke på den bedritne store røde knappen med 8 kg kraft på baksiden av vinsjen. HÅPLØS plassering av den.

Forhåpentligvis har jeg en vinsj med fjernkontroll som funker i løpet av kvelden. Fjernkontrollen har vært til pynt i 2 år :)

Da var økt nummer 2 med feilsøking og fixing av Winchmaticens trådløse styring over. Restart utført.

Nå snakker fjernstyringen og mottakeren sammen!! :) Men de er ikke helt gode venner. Situasjon som følger:

Jeg kan droppe og låse anker med fjernstyringen.

MEN, når jeg skal kjøre opp ankeret med fjernstyringen, trekker vinsjen kun inn 40 til 50 cm i slengen før den stopper. Må da slippe knappen og trykke på nytt hvor den da tar inn nye 40 cm. Slik fortsetter det.

Samtidig, lyden som kommer fra fjernkontrollen når jeg trykker inn en knapp endres fra 1 frekvens til 2 skiftende frekvenser, som en sirene, samtidig som vinsjen stopper! - det gjorde det ikke før, da trådløs kontroll og radiomottaker ikke komuniserte.

Vinsjen går helt jevnt og sammenhengede når jeg styrer den fra de fastmonterte bryterene.

Har restartet vinsjen 2 ganger etterpå uten at det endret noe.

Har noen noe glupt å si om dette? -jeg har tross alt ikke hatt en trådløs kontroll som noen gang har funket før, så hva som er normalt vites ikke.

Heysann!! flere som har samme symptomet! da skal det jo gå ann å finne en løsning da, uten å finne opp kruttet på nytt.

Har Anchorlift samme signal lyd, høyfrekvent lyd, fra trådløs styring? jeg er lite bevandret i vinsj-verdenen. Jeg har stort sett brukt stor-ankeret i bauen på 17 kg med x-antall kg kjetting og tau, som dras opp med håndmakt..

ingen ting er så gøy å fixe noe som aldri har fungert.

-min teori om hvorfor fjernkontrollen aldri har komunisert med mottakeren før jeg kodet den, er at forhandleren rota bort den orginale fjernkontrollen mens båten ble brukt som demobåt, og fått tak i en nye en uten å ta seg bryet med å kode denne.

Winchmatic har forøvrig enda ikke svart på de to mailene som ble sendt før sommerferien om problemet...

Er båten kjøpt via norsk forhandler har man jo 5 års reklamasjonsrett. Denne garantien er jo enestående for Norge og flere burde være klar over denne-gjelder jo også på reparasjoner etc... Det er en av grunnene til at varer/produkter kjøpt i Norge er dyrere enn i utlandet. Har fått mange ting erstattet med faktisk helt nye produkter etter opp til 4.5 år, da enten reparasjon ikke fungerte ller at reparasjon bel dyrere enn nytt produkt. Nekter forhandler og påstår at garantien fra produsent er overskredet kan man henvise til kjøpsloven. Her gjelder det å stå på krava! Får å kunne gjøre dette er det viktig at man vet hva som man har av rettigheter-ellers fungerer det ikke. Forhandler vil som oftest avise et reklamasjonskrav-da får man gå til importør. Funker ikke dette er forbrukerrådet neste.

enig i det, men begynner å bli litt lei nå. forhandler unnlater å svar på henvendelse eller i beste fall svarer med at de ikke vet hva som er galt og importøren til norge unnlater å svare. da står man igjen med produsenten av båten eller produsenten vinsjen den siste har ikke svart på første mail som ble sendt før ferien. når man kommer til stykke at man må finne feilen på egen hånd...ja, da får man det ihvertfall gjort...til slutt... om jeg ikke får svar fra winchmatc før kl 12 i morgen ringer jeg dem fra båten, med vinsjen og kontrollen foran meg.

jeg kunne alltids ha skrevet navnet på forhandler her..men nå er det jo slik at dette forumet kommer opp som treff via google el ved søk på dem og da blir det ikke riktig å "sverte" dem for hele landet, for all fremtid. da får jeg heller ganne dem :)

Heisan, igjen

Må vel være så ærlig å si at jeg har løst problemet ved å inngå en deal med forhandler/importør. NY trådløs sender/mottager til en gunstig pris (tror jeg).

Jeg ga opp feilsøkingen etter å ha prøvd litt frem og tilbake. Fordelen med denne "reperasjonen" er at nå kan jeg fjernstyre vinsjen både for og bak :cheers_wine:

Redigert av Tommy-lc (see edit history)

Er båten kjøpt via norsk forhandler har man jo 5 års reklamasjonsrett. Denne garantien er jo enestående for Norge og flere burde være klar over denne-gjelder jo også på reparasjoner etc... Det er en av grunnene til at varer/produkter kjøpt i Norge er dyrere enn i utlandet....

Jeg har solgt og installert vinsjer fra Winchmatic. Finere produkt med betre kvalitet er vanskelig å finne. Men rabatt til forhandler er kun 20% mens privatperson kan få 10% direkte hos dem. Med de margin gidder ingen å stå ansvarlig for garanti her i Norge.

Jeg har en Anchormatic, som er en ganske lik konstruksjon. Når jeg kjører inn ankeret, må det være tilstrekkelig spenning. Det får jeg ved å frikoble motoren og kjøre opp turtallet. Hvis ikke vil jeg få alarm på ladingen, men det er en funksjon som ligger på motoren og ikke på vinsjen. Om det også ligger en sperre på vinsjen vet jeg ikke.

En teori: Vinsjen kan programmeres slik at den stopper med ankeret litt under vannflaten. Da kan man kjøre med ankeret i vann og skylle det rent, før man kjører inn langsomt den siste halvmeteren. Dette justeres i forhold til en svart markering på ankerbåndet. Kan det være slik at når du kjører inn ankeret, så bruker du egentlig bare den funksjonen som skal dra inn ankeret den siste halvmeteren?

Jeg vet ikke, men i så fall er det vel denne siste prosedyren som må programmeres på nytt. Jeg vil anta at den er beskrevet i manualen. Jeg vil også tro at den er avhengig av at ankeret er kjørt helt inn før du begynner, slik at vinsjen senser at merket passerer på vei ut.

Mye tro og teori her. Men det beste jeg kan komme på i farten.

JRK, teorien din er jaggu ikke dum. Det rimer jo litt med symptomene. Men da skal jaggu radiomottakeren være fin på det, for vinsjen fungere jo bra på vanlig styringspanle. Men det er jo entanke.

-Fant en engelsk side i natt, som egentlig er relatert til vinskjer på Landrover biler. Der var det listet opp 30 -40 feil, og 98% henviste av utbedringene henviste til manglende spenning.

Jeg får kjøre opp turtallet ytterligere i dag for å se om det gjør forskjell, samt gå over koplinger. Kjørte opp turtallet i frikoplet gear til 1200 i går, slik som "boka" sier.

Servicemannen: har du da litt peiling på Winchmatic og er i stand til å gi meg litt hjelp og tips? :) Hva indikerer sirenelyden fra fjernkontrollen som kommer etter 3 sekunders trykk på knappen?

Winchmatic har to metallmerker som er festet på ankerbåndet hhv ca. halvmeter og halvannen meter før ankeret. Idet første merke passerer en sensor, stopper vinsjen slik "heim" beskriver på Anchormatic. Deretter stopper den på nytt idet siste merke passerer sensor, da er ankeret på plass i krybben.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...