frankive Startet 2.September.2010 Link til dette innlegget Startet 2.September.2010 (redigert) Hei, er noen av dere kjent med om det lar seg gjøre å trimme en Johnson 25hk fra tidlig 90-tallet til enten 30 eller 35hk? Jeg er utrolig fornød med motoren min, som er driftssikker som fy, starter på første drag selv på vinterstid, og stopper aldri på tomgang, time etter time. Men jeg greier ikke å få den kjappere enn 11.6 knop jmfr. gps. (Har en Rana 17 fisk) Jeg føler det er like før den går i plan og at et par ekstra hestekrefter kanskje hadde hjulpet meg opp på en 15 knop, noe som hadde vært veldig tidsbesparende ettersom jeg bruker rundt en time ut til min fiskeplass :) Redigert 2.September.2010 av frankive (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jansentry Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Hei. Du har noen muligheter til å forbedre ytelsen på denne motoren. Alt 1. demontere forgasser og innsug for å erstatte original reed ventiler med nye dobbelt virkende (power reeds). alt. 2 demontere forgasser og innsug, for deretter og montere innsug og foraggser fra 30 eller 35hk. alt. 3. selg motoren og kjøp en større. uansett lykke til med valget. Erik Sitér dette innlegget Link to post
laffus Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 tror kanskje det bare er å skifte dyser i gasseren for å få en 30hk :-) Sitér dette innlegget Link to post
frankive Svart 2.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Hei, takk for raske og gode svar! Finnes det et prisestimat på å skifte dyser, forgasser evt. innsug? Sitér dette innlegget Link to post
laffus Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 jeg vet ikke, men har en lignende motor bare evinrude, så lurer litt på det selv [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Syntes farten du oppgir er lav for den ekvipasjen. Oppnår du riktig turtall? Om den jobber for tungt er det uheldig og kan også gi negative utslag på farten. Sitér dette innlegget Link to post
frankive Svart 2.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Jeg synes også det virker som litt for lite kraft med tanke på at det er 25hk. Har du noen tips på hvordan jeg kan sjekke at jeg får max ut av den? Jeg er relativ fersk på området. Har noen evt. linker til den type dyser jeg kan kjøpe for å oppnå 30hk? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 SeaRaymond mener nok at propellen er for stor eller har for stor stigning. Jeg reagerer også på at du får maks 12 knop på den båten med 25 hk. Er båten tungt lastet? Hvordan låter og går motoren nå du gis full gass og holder den der? Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 Bytt forgasser og slip opp innsuget til riktig diameter. Det hjelper aldri og bare bytte dyse,Bensin og luft må stå i forhold tilhverandre . Bernt Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 (redigert) du bør uansett først bytte propell til en med mindre stigning, den båten der burde plane greit og gjøre mye mer enn 12 knop med 25hk. Hvis du tar av propellen så står oftest dimensjonen i bosset. Gå ned 1-2" på stigning. Propell kan kjøpes fra forhandler, maritim , winrace mfl.. Trimming til 30/35hk vil merkes mest på høyere turtall - og hvis motoren aldri kommer seg dit så hjelper det lite... Er det åpen båt eller har den dekk/vindskjerm? Redigert 3.September.2010 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
frankive Svart 3.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 (redigert) Hei, takker for fine og konstruktive tilbakemeldinger! Båten har vindskjerm og jeg selv veier 95kg, ellers ingen last :) Skal det være nødvendig å skifte propell altså? Er vel original propell så vidt jeg vet. når det gjelder turtall er jeg usikker på hvordan jeg kan finne ut om den kjører på maks, finnes det noen justeringer jeg kan gjøre for å sjekke dette? edit: fikk fra en forhandler opplyst at full throttle bør ligge mellom 4500 og 5500 Redigert 3.September.2010 av frankive (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 (redigert) Ja du må nok bytte propell. Ville prøvd det først. Originalpropell vil ikke si det samme som at det er riktig propell, kan godt tenkes den ville passet bedre til f.eks en 14 fots båt. For å sjekke turtall kan du visstnok bruke noe som heter tinytach, søk på google. Anbefales også at man oppnår maksturtall opp mot maks anbefalt, dvs 5500. Dersom motoren ikke oppnår mer enn 4500 så må den jobbe mye tyngre, som resulterer i økt slitasje og ofte økt bensinforbruk. Har du også sjekket om det er vann i dobbeltbunn eller andre ting som gjør at båten går tyngre i vannet? Redigert 3.September.2010 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bernt Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 ta av dekslet og titt inn i forgassern og se om spjellet ligger vannrett på full gass. Har en mistanke om at du bare gir fortenning . Du kan jo sjekke det blanke staget på ( h-side når du sitter oppi båten)se om det beveger seg det siste stykket på gassen. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
laffus Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 Den er ikke helt nedgrodd med skjell og alt mulig annet rart? Eller er dette en så gammel rana 17 at den kanskje ikke er planende? Hvilken propell står på, det står på propellen, mellom bladene? jeg tipper det er en 10x13, men om det er en 10x15 så burde den nok byttes til en med mindre stigning. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 25hk er allerede en trimmet 20hk. 30hk har større sylindervolum. Sannsynligvis har du altfor stor propell, dvs for stor stigning, men skal du finne ut av dette MÅ du måle maks turtall. Sitér dette innlegget Link to post
frankive Svart 3.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 (redigert) meg bekjent så er den nok litt nedgrodd da den ikke er bunnsmurt for året. Hadde allikevel trodd at det skulle yte en 13-14 knop selv med litt ballast under i så måte. Jeg skal prøve å få sjekket propellen senere i dag, hvis jeg kommer til uten å falle ut av båten Ingar: Hva er din anbefaling for å måle turtallet? produkt? Pratet nettopp med en gammel skolekompis som er utdannet maskinist, han sa at det ikke lot seg å trimme denne motoren, og at det heller ikke kunne justeres noe på turtallet, altså at noe kan være feilinnstilit. Han sa, slik som Ingar, at det er propellen som er alfa omega her. I så måte faller nok drømmen om litt ekstra ytelse på motoren litt bort, da jeg ikke kan forsvare det økonomisk kontra det å kjøpe en ny motor. Har tilbud på en 40hk johnson fra tidlig 90-tallet på 8.000,- Får jeg 5.000,- for min, så er det jo en fin handel igrunn. edit: Rana 17 fisk båten min skal stamme fra midten av 80-tallet, legger ved noen bilder. Redigert 3.September.2010 av frankive (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 så vit jeg vett er 20,25 30 hk johnson har samme cyl volum 521. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Bernt Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 Helt riktig 20-25-30 og 35 har 521cc det er kunn forgasser og innsug som er forskjeld. Noen 20 hk hadde en plast venturi preset over 25 hk venturien plus en mindre dyse. 35 hk hadde samme forgasser dia som 70hk. Går å bygge om 70 hk forgassere til bruk på 20-25 og 30 hk. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
frankive Svart 3.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 begynner å bli mange meninger, så da blir jeg bare enda mer forvirret :) Har lagt ut motoren på finn, og fått mange henvendelser, mange har også 50hk som innbytte. Er jeg heldig, gjør jeg kanskje en god og fornuftig handel der uten å modifisere Johnson motoren. Sitér dette innlegget Link to post
frankive Svart 4.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Her er i alle fall et bilde av motoren med modell etc. hvis noen blir noen sikrere på om noe kan gjøres med den :) Er det forresten noen som finner denne annonsen på finn.no litt merkelig? http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=24185453 Yamaha F-40 motor til 27.000,-? Spurte en lokal forhandler her i Molde og de skulle ha i overkant av 70.000,-................... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 ja det var da voldsomt billig...! Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ibizafan Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 er de noen som har ring eller sendt mail på denne annonsen på finn? har lyst til kjøpe meg en 25 hk yamaha den hvar meget bilig. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
frankive Svart 5.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 Jeg har sendt mail, men foreløpig ikke fått svar. Luker tjuvgods med de prisene der, men ser jo ut til å være en seriøs forhandler også, pussige greier... Sitér dette innlegget Link to post
frankive Svart 5.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 Da har jeg fått svar på min epost: Her er svaret: Hei Vi takker for henvendelsen og oversender prisliste samt tekniske spesifikasjoner på Yamaha motorer. Motorene er fabrikknye og kommer i orginal esker direkte fra Yamaha uten fordyrende mellomledd. Vi importere direkte fra overskuddslageret til Yamaha uten fordyrende mellomledd. Dessverre er det store fortjenester i båtbransjen som er nesten urimelige. Betalingsbetingelser er kr 20 % ved bestilling, 80 % ved henting på vårt lager eller ved henting på fraktterminal på deres hjemsted. Frakt i Norge kommer i tillegg til prisen. Håper tilbudet er av interesse og en positiv tilbakemelding fra dem. Hva tror dere? Er det trygt å bestille fra disse gutta? en F50 motor koster i alle fall over 70.000,- her i Molde, det vil si en besparelse på nærmere 40.000,- Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.