Jump to content

trimme johnson 25hk, tidlig 90-tallet

frankive

Recommended Posts

Hei,

er noen av dere kjent med om det lar seg gjøre å trimme en Johnson 25hk fra tidlig 90-tallet til enten 30 eller 35hk?

Jeg er utrolig fornød med motoren min, som er driftssikker som fy, starter på første drag selv på vinterstid, og stopper aldri på tomgang, time etter time.

Men jeg greier ikke å få den kjappere enn 11.6 knop jmfr. gps. (Har en Rana 17 fisk)

Jeg føler det er like før den går i plan og at et par ekstra hestekrefter kanskje hadde hjulpet meg opp på en 15 knop, noe som hadde vært veldig tidsbesparende ettersom jeg bruker rundt en time ut til min fiskeplass :)

02092010010.jpg

Redigert av frankive (see edit history)

Hei.

Du har noen muligheter til å forbedre ytelsen på denne motoren.

Alt 1. demontere forgasser og innsug for å erstatte original reed ventiler med nye dobbelt virkende (power reeds).

alt. 2 demontere forgasser og innsug, for deretter og montere innsug og foraggser fra 30 eller 35hk.

alt. 3. selg motoren og kjøp en større.

uansett lykke til med valget.

Erik

du bør uansett først bytte propell til en med mindre stigning, den båten der burde plane greit og gjøre mye mer enn 12 knop med 25hk. Hvis du tar av propellen så står oftest dimensjonen i bosset.

Gå ned 1-2" på stigning. Propell kan kjøpes fra forhandler, maritim , winrace mfl.. 

Trimming til 30/35hk vil merkes mest på høyere turtall  - og hvis motoren aldri kommer seg dit så hjelper det lite...

Er det åpen båt eller har den dekk/vindskjerm?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei,

takker for fine og konstruktive tilbakemeldinger!

Båten har vindskjerm og jeg selv veier 95kg, ellers ingen last :)

Skal det være nødvendig å skifte propell altså? Er vel original propell så vidt jeg vet. når det gjelder turtall er jeg usikker på hvordan jeg kan finne ut om den kjører på maks, finnes det noen justeringer jeg kan gjøre for å sjekke dette?

edit: fikk fra en forhandler opplyst at full throttle bør ligge mellom 4500 og 5500

Ja du må nok bytte propell.  Ville prøvd det først.  Originalpropell vil ikke si det samme som at det er riktig propell, kan godt tenkes den ville passet bedre til f.eks en 14 fots båt.  

For å sjekke turtall kan du visstnok bruke noe som heter tinytach, søk på google. 

Anbefales også at man oppnår maksturtall opp mot maks anbefalt, dvs 5500. Dersom motoren ikke oppnår mer enn 4500 så må den jobbe mye tyngre, som resulterer i økt slitasje og ofte økt bensinforbruk.

Har du også sjekket om det er vann i dobbeltbunn eller andre ting som gjør at båten går tyngre i vannet?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

meg bekjent så er den nok litt nedgrodd da den ikke er bunnsmurt for året. Hadde allikevel trodd at det skulle yte en 13-14 knop selv med litt ballast under i så måte.

Jeg skal prøve å få sjekket propellen senere i dag, hvis jeg kommer til uten å falle ut av båten :flag:

Ingar: Hva er din anbefaling for å måle turtallet? produkt?

Pratet nettopp med en gammel skolekompis som er utdannet maskinist, han sa at det ikke lot seg å trimme denne motoren, og at det heller ikke kunne justeres noe på turtallet, altså at noe kan være feilinnstilit.

Han sa, slik som Ingar, at det er propellen som er alfa omega her.

I så måte faller nok drømmen om litt ekstra ytelse på motoren litt bort, da jeg ikke kan forsvare det økonomisk kontra det å kjøpe en ny motor. Har tilbud på en 40hk johnson fra tidlig 90-tallet på 8.000,-

Får jeg 5.000,- for min, så er det jo en fin handel igrunn.

edit: Rana 17 fisk båten min skal stamme fra midten av 80-tallet, legger ved noen bilder.

05_1531636988.jpg

Her er i alle fall et bilde av motoren med modell etc. hvis noen blir noen sikrere på om noe kan gjøres med den :)

Er det forresten noen som finner denne annonsen på finn.no litt merkelig?

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=24185453

Yamaha F-40 motor til 27.000,-? Spurte en lokal forhandler her i Molde og de skulle ha i overkant av 70.000,-...................

bilde.jpg

Da har jeg fått svar på min epost: Her er svaret:

Hei

Vi takker for henvendelsen og oversender prisliste samt tekniske spesifikasjoner på Yamaha motorer.

Motorene er fabrikknye og kommer i orginal esker direkte fra Yamaha uten fordyrende mellomledd.

Vi importere direkte fra overskuddslageret til Yamaha uten fordyrende mellomledd.

Dessverre er det store fortjenester i båtbransjen som er nesten urimelige.

Betalingsbetingelser er kr 20 % ved bestilling, 80 % ved henting på vårt lager eller ved henting på fraktterminal på deres hjemsted.

Frakt i Norge kommer i tillegg til prisen.

Håper tilbudet er av interesse og en positiv tilbakemelding fra dem.

Hva tror dere? Er det trygt å bestille fra disse gutta? en F50 motor koster i alle fall over 70.000,- her i Molde, det vil si en besparelse på nærmere 40.000,-

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...