Jump to content

Winchmatic Mx52 ankervinsj stopper etter 40 cm innkjøring


Eureka

Recommended Posts

Starter en ny tråd siden problemet mitt har forandret seg fra fjernkontroll som ikke komuniserer med vinsj, til at visnjen stopper etter ca. 40 cm innkjøring ved bruk av fjernkontroll som nå funker etter omkoding.

Det må da være mange her som har erfaring med vinsjer som trøbbler. Etter hva jeg forstå, har dette problemet også oppstått på en Anchorlift til et annet medlem.

 

Merke Winchmatic Mx52. Ved bruk av fjernkontroll stopper vinsjen etter 40 cm. Jeg må da sleppe knappen for å trykke den på nytt. Kjører da inn 40 cm og stopper. Slike holder jeg på.

Funker utmerket når jeg bruker fastmontert panel.

Fjernkontrollen sender signal med en jevn hørbar lydfrekvens. Men idet vinsjen stopper, skifter lyden fra 1 frekvens til 2 ulike frekvenser som skifter, som en politisirene.

 

I og med at winchmatic har lite info på nettet, ingen norsk forhandler og problemet ikke er omtalt på nettet før, håper jeg på tilbakemeldig fra båtfolket her.

Link to post
Share on other sites

Har ikke så mye peiling på vinsjer.

Er det ikke så at før du kjører den inn så må du trykke på utknappen - mulig i et sekund eller to? Mener å ha lest noe om dette og at etter du begynner å kjøre inn så går den sakte inn et par sekunder for så å gå full fart inn.

Gudd løkk ;)

Redigert av Å i sava (see edit history)
Link to post
Share on other sites

gjelder den fremgangsmålet særlig ved bruk av fjernkontrollen? For den funker helt fint når jeg bruker de fastmonterte knappene, ikke fjernstyring. jeg skal gi den metoden et forsøk. Det rare er at lyden fra fjernkontroller skifter signal fra sammenhengende en tone til to toners signal... Håper en av de gamle sjøulkene har noen tips her :) for nå har jeg jaggumeg lyst til å få den i orden...

Link to post
Share on other sites

Forøvrig har jeg egen knapp for høy og lav hastighet på betjeningspanelet. den øker ikke i fart etterhvert.

 

Dessuten er det båndline på vinsjen, ikke tau eller kjetting.. men det har vel neppe noe å si. Er det noen svensker her som er flinke til å søke på svenske båtdebattsider tilsvarende denne? Har forsøkt meg med svenske søkeord på google, men ikke funnet noe enda. Og så er jeg ikke så stødig på svenska.. blir litt gjetting som " winchmatic stannar" etc..men det slår liksom ikke helt til.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Du kan slippe ankeret med fjernkontrollen, og låse det, men problemet oppstår når du skal hale det inn.

Slippe og låse krever kun et kort trylkk, mens hale inn krever langvarig trykking på knappen.

Kan det være så enkelt at batteriet i fjernkontrollen er dårlig. Har du prøvet å bytte det?

 

mvh

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Batteri ble byttet for 3 uker siden.

Det er liksom som at ikke vinsjen vil trekke inn mere enn 40-50 cm i gangen...av og til litt mindre. Dette gjelder kun ved bruk av fjernkontroll. Fast bryterpanel er alt ok. Som nevnt endrer lyden seg til vekslende 2-frekvens, som sirene, etter 3-4 sekunder når jeg holder knappen inne. Dette tar jeg som et hint på at noe er galt.

( Kjører forøvrig selvfølgelig opp turtallet på motoren til 1200 omdreininger)

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...