Sydvesten Svart 17.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2005 Da er båt tv'en i boks, valget falt på en 17" Wide Screen fra Fujitsu Siemens, denne har 12 volt DC og leveres med et 240V omformer. Regner med at denne gjør nytten til å se nyheter på. Tiden vil vise om det stemmer eller ei. Utvalget av LCD tv for 12V er relativt begrenset her hvor jeg er, men denne hadde det, og i tillegg text som jo kan være greit. Mor kan jo ha den på kjøkkenet i vintermånedene også... Link til norsk importør er under.. Fujitsu Siemens Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Marwin Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Låner denne strengen... Med det nye bakkenettet er gammel-TVen ut. Med mindre du har med deg en tuner (Bakkenett-box) OG at TVen tar scart-kontakt... Men: Hva med en slik tuner-box og en videokabel til navigasjonsskjermen...???? Eller tuller jeg nå? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
battello Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Nei, du tuller ikke... Jeg bruker denne løsningen. Jeg har en Northstar M84 plotter som har videoinngang. Denne kobles til scart-pluggen på en Grundig dekoder. Lyden kobler jeg til radioen. Dette virker utmerket. Nå er det jo ikke så stor skjerm på plotteren, men det er godt nok for mitt bruk. Sitér dette innlegget -battello Link to post
Lars H. Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Jeg har forsøkt å koble digitalkameraet, Canon IXUS til plotteren, en Interphase 11CVS+, og det funket også. Skal sannelig ta med noen overgangskabler og se hvordan bildet fra Grundig-tuneren/dekoderen blir til helgen. Litt mer trøblet var det å få bilde fra PC'n på plotteren. Var noen år siden jeg forsøkte det og tror å huske at jeg hadde problem med rett format. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Marwin Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Øøhhh, er det ikke "audio-utgang" på Grundig-boxen? I så fall trenger jeg vel en audioforsterker? Eller hva med en PC-lyd-forsterker?? :rolleyes: Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Lars H. Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 (redigert) Det er vanlige stereo linjeutganger med phonoplugger (RCA-plugger) pluss digital lydutganger på boksen. (går ut fra at det også er lyd linjeutgang på Scartkontakten) Her fra spec'n: S/PDIF: Ja (optisk) YPbPr: Nei RF loop-trough: Ja RF modulator: Nei Doble tunere: Nei HDMI: Ja, 1 stk. RCA stereo: Ja SCART: Ja, 1 stk. LED display: Nei Lars H. Redigert 17.Juni.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
battello Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Det er audioutgang på scart-pluggen. Denne har jeg koblet til AUX-inngangen på radioen. Her er et bilde av Nortstar M84: Dekoderen har jeg plassert i samme skap som sikringsskapet: Siden dekoderen trekker ca 6-8 watt og nesten like mye i standby, har jeg en bryter for å slå av spenneningen til denne (man kan jo lure på hva hensikten er med standby, siden den trekker nesten like mye strøm som når den er på). Den andre bryteren bruker jeg til matespenning til antennen (denne bruker 12 volt, så jeg kan ikke bruke 5 volt fra Grundig). Sitér dette innlegget -battello Link to post
battello Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Dersom du ikke har AUX-inngang på radioen, eller du ønsker TV-lyden på f. eks. en reiseradio, kan du gjøre følgende: Kjøp en FM-sender, f. eks. denne fra Clas Ohlson (koster 98 kroner): Senderen kobles enten til audioutgangen på scart-pluggen (loddebolt) eller via adapter til RCA-pluggene på dekoderen. Finn en ledig frekvens og still senderen og radioen på denne. Da får du stereolyd i utmerket kvalitet. Sitér dette innlegget -battello Link to post
Lars H. Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Og CO har overganger fra Scart til RCA (audio og video) Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JGH Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Ser at Europris har ein 19" lcd med innebygd dvdspiller for 2200kr nå. Den har 12V inn, men det er bare med en klump som omformer 230V til 12V. Kan eg eventuellt klippe denne og koble rett til 12V, eller må eg ha ein 12V dc-dc omformer her? Og kan det skaffes rimelig? Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Lars H. Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Om en kan koble båtens 12volt direkte inn er avhengig av om TV'n tåler spenninger fra 12v til over 14v. Ikke alle gjør det. Jeg har koblet 12volt direkte inn på Grundig dekoderen (som du må ha i tillegg), og det går helt fint. Men som sagt, noen TV'er kan være litt sære. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ezach Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Litt uavhengig av e siste innleggene: Jernia har 7 tommers lcd-tv til 199 koner med 12 + 240 V forsyning + AA-batteri-mulighet. Den har ikke scart, så det går nok ikke med de minste digitalmottakerne. Uansett en hendig sak med bordstativ. Tester den ut i båten i Nordland i sommer. Der er det fremdeles analoge sendinger. :-) Sitér dette innlegget Link to post
_Kaia_ Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Viewpia LV19IEB6 har 12V inn og både HDMI for RiksTV boks og VGA for PC. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 (redigert) Thanks battello FM-sender blir løsningen! DAahh er det bare antenna igjen da... Redigert 17.Juni.2008 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Blue_Dragon Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Venter på innebygget dekoder jeg. Grundig har lovt dette til høsten. Tar med en analog TV til Sørlandet. (de har jo ikke en gang Digital TV enda). Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 18.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 Viewpia LV19IEB6 har 12V inn og både HDMI for RiksTV boks og VGA for PC. Jeg kjøpte den. En av ganske få små med hdmi. Fungerer fint. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 18.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 (redigert) Venter på innebygget dekoder jeg. Grundig har lovt dette til høsten). Ja, dette er det fristende å vente på, det blir jo litt vel mange dingser som skal få plass, strøm osv. Har aldri skjønt at en dekoder må være så stor som de er nå. Har du noe mer info om dette, og kan det være andre enn Grundig som utvikler tilsvarende.? Redigert 18.Juni.2008 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Blue_Dragon Svart 18.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 (redigert) Tror vi skal forvente at det kommer flere leverandører. Sendte en mail til Grundig i våre jeg og ta kom det frem at de skulle få små TV'er med decoder til høsten. Flott svart. Redigert 18.Juni.2008 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 Har aldri skjønt at en dekoder må være så stor som de er nå.Helt enig. Har i to år brukt en dekoder av merke Shark (på ferie i Sverige med MPEG2), og den er i hvert fall en god del mindre enn de som er på markedet her. Men selv den er stor synes jeg. Målene på Grundig kontra Shark er: 29x20x5cm og 22x12x3,5cm. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
BårdK Svart 18.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 Sony har TV'er med innebygd dekoder som er godkjent av Riks-TV, men de er såvidt jeg vet foreløpig kun kommet i relativt store modeller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.