Jump to content

Tips til rimelig og grei båt-TV?

Skvulpen

Recommended Posts

Da er båt tv'en i boks, valget falt på en 17" Wide Screen fra Fujitsu Siemens, denne har 12 volt DC og leveres med et 240V omformer. Regner med at denne gjør nytten til å se nyheter på. Tiden vil vise om det stemmer eller ei. Utvalget av LCD tv for 12V er relativt begrenset her hvor jeg er, men denne hadde det, og i tillegg text som jo kan være greit. Mor kan jo ha den på kjøkkenet i vintermånedene også... :wink:

Link til norsk importør er under..

Fujitsu Siemens

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

• 3 år senere...

Jeg har forsøkt å koble digitalkameraet, Canon IXUS til plotteren, en Interphase 11CVS+, og det funket også. Skal sannelig ta med noen overgangskabler og se hvordan bildet fra Grundig-tuneren/dekoderen blir til helgen. Litt mer trøblet var det å få bilde fra PC'n på plotteren. Var noen år siden jeg forsøkte det og tror å huske at jeg hadde problem med rett format.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er vanlige stereo linjeutganger med phonoplugger (RCA-plugger) pluss digital lydutganger på boksen. (går ut fra at det også er lyd linjeutgang på Scartkontakten)

Her fra spec'n:

S/PDIF: Ja (optisk)

YPbPr: Nei

RF loop-trough: Ja

RF modulator: Nei

Doble tunere: Nei

HDMI: Ja, 1 stk.

RCA stereo: Ja

SCART: Ja, 1 stk.

LED display: Nei

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er audioutgang på scart-pluggen. Denne har jeg koblet til AUX-inngangen på radioen. Her er et bilde av Nortstar M84:

northstar_tv.jpg

Dekoderen har jeg plassert i samme skap som sikringsskapet:

dekoder.jpg

Siden dekoderen trekker ca 6-8 watt og nesten like mye i standby, har jeg en bryter for å slå av spenneningen til denne (man kan jo lure på hva hensikten er med standby, siden den trekker nesten like mye strøm som når den er på). Den andre bryteren bruker jeg til matespenning til antennen (denne bruker 12 volt, så jeg kan ikke bruke 5 volt fra Grundig).

-battello

Dersom du ikke har AUX-inngang på radioen, eller du ønsker TV-lyden på f. eks. en reiseradio, kan du gjøre følgende:

Kjøp en FM-sender, f. eks. denne fra Clas Ohlson (koster 98 kroner):

382153.jpg

Senderen kobles enten til audioutgangen på scart-pluggen (loddebolt) eller via adapter til RCA-pluggene på dekoderen. Finn en ledig frekvens og still senderen og radioen på denne. Da får du stereolyd i utmerket kvalitet.

-battello

Om en kan koble båtens 12volt direkte inn er avhengig av om TV'n tåler spenninger fra 12v til over 14v. Ikke alle gjør det. Jeg har koblet 12volt direkte inn på Grundig dekoderen (som du må ha i tillegg), og det går helt fint. Men som sagt, noen TV'er kan være litt sære.

Lars H.

Litt uavhengig av e siste innleggene:

Jernia har 7 tommers lcd-tv til 199 koner med 12 + 240 V forsyning + AA-batteri-mulighet.

Den har ikke scart, så det går nok ikke med de minste digitalmottakerne.

Uansett en hendig sak med bordstativ.

Tester den ut i båten i Nordland i sommer. Der er det fremdeles analoge sendinger.

:-)

Venter på innebygget dekoder jeg. Grundig har lovt dette til høsten).

Ja, dette er det fristende å vente på, det blir jo litt vel mange dingser som skal få plass, strøm osv. Har aldri skjønt at en dekoder må være så stor som de er nå. Har du noe mer info om dette, og kan det være andre enn Grundig som utvikler tilsvarende.?

Redigert av Framtia (see edit history)

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Har aldri skjønt at en dekoder må være så stor som de er nå.
Helt enig. Har i to år brukt en dekoder av merke Shark (på ferie i Sverige med MPEG2), og den er i hvert fall en god del mindre enn de som er på markedet her. Men selv den er stor synes jeg. Målene på Grundig kontra Shark er: 29x20x5cm og 22x12x3,5cm.

grundig.jpgshark.jpg

Lars H.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...