Terje_F Startet 3.September.2010 Del på Facebook Startet 3.September.2010 Som mange andre her inne er jeg på kontinuerlig utkikk etter ny båt Har en Agder840 som jeg er veldig fornøyd med plassen i, men det er primært ønsket om en litt raskere båt, samt en begynnende 3-fot syke, som er motivasjonen for å bytte. Opprinnelig var det Scand Atlantic som var drømmebåten, men ble litt skuffet over uteplassløsningen da jeg var og så på en (forstod . Etter timeslange kvelder på Finn.no har forslagene kokt ned til et knippe båter. Atlantic (fortsatt), SeaRay290, Skarpnes9100 og noen få utgaver av Viking31 er noen av båtene i 600 000 klassen. Har også kikket litt på Scand Baltic (selv om den bare representerer 1 fot opp fra dagens båt). Den virker faktisk å ha bedre uteløsning enn Atlantic, men er selvfølgelig gjennomgående trangere. 450 000 klassen. Men så en dag falt øyene på Barracuda 30 eller Concord 30 (de er rimelig like) etter å ha lest en tråd her inne (da må båten gjerne sjekkes ut på Finn.no). Dette virker som en båt som er utrolig godt utnyttet. Den har riktignok ikke den samme "statusen" eller utvendige utseendet som Scand Baltic eller Atlantic, men skal man være helt ærlig så har den vel en bedre uteplass-løsning...? Uansett; er det noen med erfaring fra disse to båttypene?? På meg ser det ut som om begge har 6 gode soveplasser (2 akter, 2 i stikkkabin og 2 i forkabin). Barracuda har hjørneløsning på sittgruppen ut på babord side , mens de fleste Concorder har 2+2seter babord side. Ser ut til at nedgangen til akterkabin er plassert i center på Concord men litt til styrbord på Barracuda (som gir bedre plass til salong). Det går litt i Iveco-motorer, FordSabb og VP. Men det som forundrer meg er at Concord'en er gjennomgående oppgitt med lavere maksknop på Finn.no enn Barracuda'ene, selv med samme motorstørrelse (ca 200-220 HK). Det er ikke så mange som oppgir vekt på båtene på Barracuda, men det ser ut til at Concord veier 4500 og SÅÅÅ mye mindre kan da ikke Barracuda veie. Er det noen som har erfaring med båtene? Hvordan oppfører de seg på vannet, hva har dere EGENTLIG av marsjfart/maksfart (tenker at oppgitt maks på Finn.no er preget av et ønske om salg), sidestabilitet, komfort etc. Hilsen en på evig søken Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 3.September.2010 Del på Facebook Svart 3.September.2010 Jeg har en lukket Barracuda 30 med selvlensende akterdekk. Dette gir en (kort) køye til minsten foran salongen, dobbeltkøye i salongen fremme, en (litt smal) dobbelt stikkøye og mulighet for å rigge en køye i salongen oppe. "Kontoret" er av helt ok størrelse, men jeg tror at i ac-versjonene er det plassert på bb side, og der vet jeg ikke hvordan det ser ut. Jeg synes også at den generelle ståhøyden er veldig bra, båten virker luftig og stor innvendig. Jeg har en 180 hk Ford røykmaskin og går ca 12/13 på marsj med full ferielast. Sidestabiliteten er helt super, ihverfall mot de jeg har sammenlignet med. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
finnmarken Svart 3.September.2010 Del på Facebook Svart 3.September.2010 Kjenner godt til Concord 9000. Den er jo kjempestor innvendig. Den har imidlertid ikke impnerende uteplass. God sjøbåt, men du må nok ha mye motor for å marsje på 18-20 knop. Vil du ha en stor båt er Concord bra, men ikke forstår jeg hvorfor du drar inn Skarpnes 9100 her? Denne har riktignok en fin uteplass, men trang inne. Du får imidlertid god fart i Skarpnesen. Jeg mener et godt alternativ til disse kan være Nord Star 950 eller gamle Skarpnes 30. Har du bra motor i den, så går de også godt. Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 3.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2010 (redigert) Trekker frem Skarpnes9100 fordi det er en båt som ser ut til å ha STOR uteplass, og det er i utgangspunktet det vi verdsetter høyest. Men så er det gitte kriterier utover det som begrenser utvalget litt. Og da havner vi etter hvert også på båter som Barracuda30 og Concord9000, selv om pentry der er flyttet inn. Likevel så er dette båter som har rikelig med soveplasser, og på bildene synes jeg det ser ut som om det er god uteplass også (jeg tenker da på AC-utgaven, ikke lukket type). Ser litt ut som om man får i pose og sekk her. Det jeg glemte å skrive i første innlegg (som er litt kjernen til spørsmålet) er hvorfor disse båtene er prises forholdsvist lavt (350 000-400 000) når de fleste Baltic'er og Atlantic'er ligger fra 450 000 - 700 000? Ellers setter jeg pris på flere innspill på erfaringer med bruk av Barracuda og Concord, og gjerne noen ærlige innspill på om en Barracuda faktisk gjør 20 knop med rundt 200HK (slik det fremgår av noen Finn.no-annosner) når en Concord oppgis i Finn.no-annosner å gjøre 13-15 med samme antall HK Redigert 3.September.2010 av Terje_F (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vinylester Svart 3.September.2010 Del på Facebook Svart 3.September.2010 Har selv En Concord 9000,og 220 Iveco som mange av disse er maskinert med og har hatt båten oppe i 17 knop tom. Med ferielast og fulle tanker gjør jeg ca 14,5 på marsjfart og en toppfart på ca 16(målt med gps) Concorden er vel den best utnyttede 30 foteren på markedet,med rikelig av soveplasser og en enorm solseng på akterkabinen. Har vært fornøyd med båten så langt,men vurderer å selge da jeg har lyst på større båt;) Sitér dette innlegget Link to post
anejac Svart 3.September.2010 Del på Facebook Svart 3.September.2010 (redigert) Hei! Drømmen vår har inntil nylig vært Scand Baltic, men det er en par løsninger i båten vi ikke syntes så godt om. Vi endte opp med en Barracuda 30 med akkterkabin og er storfornøyd med den. Vi har god uteplass, siden pantry er i akkterkabin, og stor solseng. Framme i kabinen har vi stor seng og 2 stikkøyer, en på langs og 1 på tvers. Bra størrelse på "bad/toalett". Concord har vel 2 stikkøyer på langs og "bad/toalett" bak i akkterkabin. Barracuda har også brede og gode dollbord. Vi har volvopenta 305hk og båten gjør ca 23,5knop med fulle tanker. Marsjfart er jeg ikke helt sikker på, skal måle det i helgen. Concord virker mere rank i sjøen enn barracuda 30. Når man ser på finn ligger prisen på concord noe høyere enn barracuda 30.Hvorfor vet jeg ikke. Selv synes jeg barracuda virker hakket større. Dessuten er det så mange scand Baltic å se på sjøen, litt morro med en båt som det ikke finnes så alt for mange av. Lykke til med valget! Redigert 3.September.2010 av anejac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 3.September.2010 Del på Facebook Svart 3.September.2010 Vi vurderte også Scand Baltic, Barracuda/Concord og Scand Atlantic forrige gang vi byttet båt. Etter en del kikking endte vi opp med en Fjord 880 AC. Denne båten har mange av de samme løsningene som Barracuda/Concord. Fordelen med Fjorden er at den går relativt bra (vår marsjer på ca 20-21 knop med 230hk), har god uteplass og i tillegg ser den (etter min mening) noe mer "moderne" ut en Scand og Barracuda/Concord. Om du kikker på Barracuda og Concord vil jeg absolutt anbefale deg og ta en kikk på Fjord 880 AC også. Pst!! Vår er forresten til salgs... Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 Jeg har en Concord 9000 87 mod., med en 200hk Ford fra samme årstall. Hatt den siden ny. Byttet propell i år til en Skewback S8.Toppfarten ble ikke noe merkbart større, men fikk en høyere masjfart. Båten veide 5 tonn når satt den ut med endel ekstra. Med 90% fulle tanker gjør den 19,5 knop etter gps og 20 - 21 når de går under halve. Marsfarten ligger på 15,5 til 16 Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 5.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2010 Pst!! Vår er forresten til salgs... Hvis du har en kjøper til Agderen min så kommer jeg og ser på din jeg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.