Jump to content

Oppnår ikke nok fart i en Windy 26

windy 26

Recommended Posts

Noen der ute som har noen tanker om hvorfor min nyinnkjøpte Windy 26 snekke fra 1982 med VP 61 Hk. ikke klarer mer enn maks 6-7 knop, når det i alle brosjyrer står at den har en maks fart på 14 knop....

Kan det ha grodd så mye at farten kan reduseres så mye?

Kan det være for stor propell?

Eller kan motoren fra 1982 være sliten?

Noen som har noen tips?

img_0738.jpg

14 knop var vel litt i overkant med den båt og motorkombinasjonen. Disse motorene tåler ikke å kjøres på max turtall, det anbefales å legge seg minimum 1000 rpm under max. Mange setter derfor på en litt tung propell, og du henter da i realiteten ut 40-45 hk av motoren. Realistisk toppfart vil da være rundt 8-9 knop skulle man tro. Og med litt groe er du da fort nede på 6-7 knop...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

vis du har normal turtall så er det jo ikke noe med motoren. har du for høyt turtall så kanskje feil propell, for lav så kanskje for stor propell eller for mye vridning, eller da kan det jo være no emed motoren, men den går aldri i 14 knop med den motorn.kanskje 14 knop er med en større motor?bør vel ha over 100 hk for slik fart.

Motoren skal jo oppnå 4500rpm på full gass, så dersom den er i orden har du altfor tung propell. Evnt at båten er grodd.

Graver den seg ned akter?

Sjekk om ruseturtallet stemmer, mener det er 4800. Servicemanualen ligger i arkivet.

Uansett er, som flere har skrevet, 14kn urealistisk. Selv 10kn er mye, var det målt med GPS alma?

• 1 måned senere...

Hei!

Jeg har samme båt som deg, og hadde dessverre samme motor også.

Jeg fikk flere tips om at denne motoren ikke tåler turtallet som er oppgitt.

Det skulle jeg hørt på, motoren havarerte etter lengre kjøring rundt 3800-3900 o/min.

Motoren MÅ du ikke kjøre over 3500 omdreidninger i lengre perioder, det tåler den ikke.

Tror jeg målte rundt 9 knop på GPS ved 3500o/min.

Nå har jeg en TMD 40 i snekka, så nå har jeg nok av krefter.

Sjekk at gasspådraget på dieselpumpa bunner, sjekk også tilstand på diesel filter og grovfilter.

Mvh

Ronny

Redigert av Kweelhouse (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...