Jump to content

Delfin 19 uten motor. Hvilken skal eg sette i?


RobertKS

Recommended Posts

Hei.

 

Eg har nylig overtatt båten til min far, en Delfin 19 med enkelt overbygg.

 

Denne har stått i hagen i 9 år etterhvert og nå mente eg det var påtide at eg forhåndsarvet denne slik at det er mulig å komme seg på sjøen igjen.

 

Problemet er at den 22 Yanmar som stod i, solgte min far da båten ble tatt opp da han planla å sette i en 8-10hk Saab. Motivasjonen for dette var å få en motor uten inn og utkobling og som i tilegg egnet seg bedre for dorging. Men, uheldigvis, deler ikke sønnen denne oppfatningen og er interessert i en motor som gjør at vi kommer oss litt mer på frem. Den ivrigste dorgeren i bygda er eg vel heller ikke så..

 

Hvilke motorer pleier å stå i disse? Og ellers noen som har noe "info" om denne båttypen utover at det er mest sannsynlig en selvstøper.

 

Alle innspill settes pris på.

 

Mvh

 

RobertKS

Link to post
Share on other sites

Delfin'en ble støpt mye som selvbygg rundtom forbi.

På Haakonsvern støpte klubben en hel haug som kveldssyssel for medlemmene, både 19 og 21 fot.

Jeg mener også at en arbeiderforening i et av de nå avdøde busselskapene i regionen gjorde tilsvarende.

I tillegg ble visstnok noen støpt på Askøy, uten at jeg er bombastisk...

 

Når det gjelder motor så er det nok ikke noen fasit i og med at dette stort sett er selvbygg.

Jeg hadde en 21 foter med Mercedes OM 636 motor i, denne gikk 5,5-6 knop, støyen veh høyere turtall var helt uakseptabel.

I og med at båten er såpass liten som den er, og motorkassen blir dominerende så ville jeg hatt størrelse og ikke minst lydbilde som viktige kriterier ifm valg av motor.

 

-kun min ringe mening-

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Stort mer enn 6-7 knop er vel urealistisk med en slik båt, nesten uavhengig av hvilken motor du måtte finne på å putte oppi. En 10hk Sabb er nok et helt greit valg det, mer pålitelig motor finnes ikke...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...