Jump to content

Skade i skroggjennomføring

peka

Recommended Posts

Hei.

Min Nidelv 24, 84 mod har siden jeg kjøpte denne i 2006 hatt en skade i gjennomføringen mellom skroget og propellakselen

samt i nedkant mot stålfeste for roret.

Har sett på enkelte andre båter at de har en tetningsplate, men vet ikke om dette også skulle vært her.

Skadene har ikke forverret seg disse årene, men nå vil jeg få reparert dette.

Håper noen kan sende meg tips eller er dette såpass komplisert at en fagmann burde ta jobben.

Til info har jeg ingen vanninntrengning slik at jeg må lense, men jeg ser jo at dette ikke er bra.

Vedlegger bilder av dette slik at en letter kan se problemet. :confused:

Redigert av peka (see edit history)

Hei

Slik jeg ser det er ikke dette noe skade.

Det er rett å slett en påstøpning utenpå båten for å styre vannet til propel. Antagelig for å redusere propel støy. Så dette er kun estestisk.

Her må du ikke tette til for godt slik at du stopper for vannsirkulasjon i probel hylse. Ser ikke snorkle hull foran for å ta inn vann i hylse?

Eller er det en skade lenger nede du mener?

Hilsen Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)

Hei.

Takk for svar som også beroliget meg litt. Det er et kjøleinnsug på hver side, men det ligger utenfor bildekanten.

Jeg har studert "tæringen" nærmere og ser at jeg kan tette dette rundt akselhylsen, men allikevel ikke mer enn at vannstrømmningen er intakt.

Vet ikke helt hva du mener med at akselen henger. Den har jo en skråvinkel fra giret innvendig, men har ingen heng utover den naturlige vinkelen.

.... studert "tæringen" nærmere og ser at jeg kan tette dette rundt akselhylsen, men....

Vet ikke helt hva du mener med at akselen henger....

Kan du ta tak under propell og "løfte" den? Skal da være lite bevegelse (ingen) opp-ned eller sideveis! (skygge på bilde, aksel ligger i underkant?)

Hvis for mye må/bør vannsmurt lager skiftes.

Ikke tett med noe mellom aksel og øverst på stevnebeslag. Mellom gummirillene i vannsmurt lager skal sjøvann "sirkulere" og kjøle.

Krokede ror gjere lang fjord.

Mvh, "Minitrawler" Hallais

Hei.

Da er jeg med. Skal sjekke etter jobb i dag om det er slerk. Om så er må vel hele akselen ut for å sette inn nye tetninger, eller?

Fikk ellers dette svaret av Nidelv vedr "tæring" og de bekrefter jo det du sier:

Hei

Det er ikke selve skroget som er spist opp det er bare en ekstra kåpe som er støpt på for å slippe vannet bedre rundt propellen, skal ikke være helt tett.

Da skal jeg kun tilpasse litt rundt slik at det estetisk ser bra ut uten at tetter for mye

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...