peka Startet 3.September.2010 Link til dette innlegget Startet 3.September.2010 (redigert) Hei. Min Nidelv 24, 84 mod har siden jeg kjøpte denne i 2006 hatt en skade i gjennomføringen mellom skroget og propellakselen samt i nedkant mot stålfeste for roret. Har sett på enkelte andre båter at de har en tetningsplate, men vet ikke om dette også skulle vært her. Skadene har ikke forverret seg disse årene, men nå vil jeg få reparert dette. Håper noen kan sende meg tips eller er dette såpass komplisert at en fagmann burde ta jobben. Til info har jeg ingen vanninntrengning slik at jeg må lense, men jeg ser jo at dette ikke er bra. Vedlegger bilder av dette slik at en letter kan se problemet. Redigert 3.September.2010 av peka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 Hadde jo hjulpet med bilder ja. Sitér dette innlegget Link to post
peka Svart 3.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 Ikke helt sikker på hvordan det fungerer, men prøver. https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13840/skrogvedrorfeste.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13840/propellakselgjennomskroge.jpg Sitér dette innlegget Link to post
harry92 Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 ja,det ser ikke helt bra ut. men det er bare og seuse på med epoxy lim og glassfiper mate. lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 (redigert) Hei Slik jeg ser det er ikke dette noe skade. Det er rett å slett en påstøpning utenpå båten for å styre vannet til propel. Antagelig for å redusere propel støy. Så dette er kun estestisk. Her må du ikke tette til for godt slik at du stopper for vannsirkulasjon i probel hylse. Ser ikke snorkle hull foran for å ta inn vann i hylse? Eller er det en skade lenger nede du mener? Hilsen Smaapala Redigert 3.September.2010 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hallais Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 .....Så dette er kun estestisk..... ....Ser ikke snorkle hull foran for å ta inn vann i hylse?.... Lurte også på kjølingen? Kansje det er bilde, men "henger" propellaksling "ned"? (skygge i overkant?) Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
peka Svart 5.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 Hei. Takk for svar som også beroliget meg litt. Det er et kjøleinnsug på hver side, men det ligger utenfor bildekanten. Jeg har studert "tæringen" nærmere og ser at jeg kan tette dette rundt akselhylsen, men allikevel ikke mer enn at vannstrømmningen er intakt. Vet ikke helt hva du mener med at akselen henger. Den har jo en skråvinkel fra giret innvendig, men har ingen heng utover den naturlige vinkelen. Sitér dette innlegget Link to post
Hallais Svart 5.September.2010 Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 .... studert "tæringen" nærmere og ser at jeg kan tette dette rundt akselhylsen, men.... Vet ikke helt hva du mener med at akselen henger.... Kan du ta tak under propell og "løfte" den? Skal da være lite bevegelse (ingen) opp-ned eller sideveis! (skygge på bilde, aksel ligger i underkant?) Hvis for mye må/bør vannsmurt lager skiftes. Ikke tett med noe mellom aksel og øverst på stevnebeslag. Mellom gummirillene i vannsmurt lager skal sjøvann "sirkulere" og kjøle. Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
peka Svart 6.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Hei. Da er jeg med. Skal sjekke etter jobb i dag om det er slerk. Om så er må vel hele akselen ut for å sette inn nye tetninger, eller? Fikk ellers dette svaret av Nidelv vedr "tæring" og de bekrefter jo det du sier: Hei Det er ikke selve skroget som er spist opp det er bare en ekstra kåpe som er støpt på for å slippe vannet bedre rundt propellen, skal ikke være helt tett. Da skal jeg kun tilpasse litt rundt slik at det estetisk ser bra ut uten at tetter for mye Sitér dette innlegget Link to post
peka Svart 6.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Hei. Aksel er teit både sideveis og vertikalt. Sjekket nøyere og den ligger i center om pakningen så ingen "hviling" i nedkant. Takk for oppfølging og jeg kan da avslutte denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.