bjoris Startet 3.September.2010 Link til dette innlegget Startet 3.September.2010 (redigert) Etter å hatt båten ute i to år med seil og kalesje på for å kunne bruke båten har jeg kommet til den erkjennelse at det blir ikke brukt nok til å forsvare den slitasje en utsetter båten for i disse 4-5 mørkeste månedene... Jeg fikk nettopp pris fra Iversen på tilpasset kalesje, sikkert knallfin, men 25.000 er ikke aktuelt nå. Dermed er vi nok på fikse selv stadiet og jeg vil jo gjerne har skikkelig presenning samt løsninger slik at det faktisk blir tett. Det som ble anbefalt er en kalesje som går ca 30 cm nedover skutesidene og da fendre som holder den unna skroget slik at det ikke blir striper på skroget. Dermed kan en henge den med kanner uten fare for gnissing på skutesiden... Jeg ser det er mange tråder om dette, men kan noen si noe om anbefalt produkt og ca pris jeg må forventer for en 35 foter der jeg bruker bom og spinnakerbom til å holde dette oppe og da lar presenningen gå over rekkene (antar jeg må forsterke den der den henger over støttene)? Ser at to presenninger fra Obwikk koster ca 4000,-, har sendt dem mail nå ifht pris for spes tilpasninger, men antar det blir dyrt ja... Finnes det verktøy for å skjære i og sette inn slike festeanordninger disse presenningene har samt strømper som kan strammes rundt vant og masteprofil? Redigert 3.September.2010 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Junke Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 Jeg har kjøpt vanlig kraftig presenning (samme rype som blir formsydd). Disse er tunge i seg selv, slik at de ikkke ligger og flagrer i vinden. Legger støtter av terassebord over bommen som er "hengslet sammen" med en teppebit. Disse legges oppå rekken (og festes). Bakkant av bommen støttes opp med en 2x4 (opphal taes av). Bommen må eventuellt forlenges bakover v.h.a en 2x4 . Presenningen kan legges over dette. Om hele båten skal dekkes til brukes spinnakerbommen til å legge presenningen over. (denne kan være litt mindre) Striper er vel ikke ett problem så lenge det er plast maljer i presenningen. Jeg anbefaler strikk til feste av presenning (der ikke kanner brukes). Jeg kjøpte presenning hos iversen. Tipper du slipper unna med en 3000 i presenning for din båt. Vet at noen driver og klipper og sveiser slike presenninger på egenhånd, uten at jeg har detaljer. I prinsippet er det kun og varme opp og trykke sammen. Kan sikker limes også. (PVC) Jeg har ikke sett behovet for dette, da kan du jo bruke disse når du kjøper større båt En er jo ikke avhengig at dette er 100% tett. Hovedpoenget er vel å unngå snø og is, samt det værste av nedbør. Som du sier selv, så har jo båten lagt ute 2 vintre allerede. Jeg hadde min udekket i vinter og det gikk helt fint (på tross av århundets snøfall) Men det blir jo litt måking av snø. Men båten er i hvertfall klar til bruk! Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 Seilmagasinet nr 8 2007 hadde en bra detaljert artikkel ang dette. Den kan nok lastes ned/kjøpes på deres sider. Sitér dette innlegget Link to post
heim Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 Henger meg på spørsmålet fra bjoris. Tilpasset presenning er mysteriøst dyrt. Når man kan få en presenning i riktig størrelse og kvalitet for 4-5000 kroner, og den koster ferdig tilpasset 25-30000 kroner, så er det mystisk. Det som trengs er jo noen sømmer rundt mast og vant, eventuelt også stag for og akter. Og det skal altså koste koste 20000 kroner. Hvis noen har forslag til enkle måter å gjøre dette på, blir de mottatt med takk, også av undertegnede. For øvrig: Jeg vet ikke om snø er noe problem der du ligger, bjoris, men min erfaring er at bommen blir for lav til å holde presenningen snøfri. Sist vinter ble det en del arbeid med å måke snø, mens de naboene som hadde tilstrekkelig fall på presenningen kunne ta livet med ro. Så min løsning kommende vinter er et dobbelt sett 30x40 mm minst en meter høyere enn bommen, spent mellom akterstag og mast, og tilsvarende mellom forstag og mast, som jeg da kan legge presenningen over. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 (redigert) En skikkelig PVC presenning i tykk "OB-wiik" kvalitet, til 3-4.000,- er ikke dyrt, når en ser det i forhold til holdbarheten! Jeg kjøpte mine to 5*7m i 1980 (lett brukt for kr 800,-)Jeg har brukt de hver vinter på båten siden, og i tilegg til å tekke materialer o.l. på byggeplass. De er fremdeles brukbare etter over 30 år! Prøv det med en filmtex presening! Men noen rifter er det, så om noen har et greit rep-tips for PVC presenning så imøteses det Redigert 3.September.2010 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
bjoris Svart 4.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 (redigert) Takk for tips sålangt, jeg har sett litt på priser for kjøp selv og det blir vel ca 2000 pr presenning, dvs 4000. Syns tipset fra Iversen med fendre på skroget var smart, legges disse horisontalt bortover får du presenningen langt nok unna skroget til at en kan bruke flasker med vann. Hos oss blåser det hatter og strå av og til og dermed vil dette ligge å falgre og fort gnisse på gelcoaten. Har fått pris fra Obwiik ca 15000 ferdig tilpasset, Alf Hansen annonserer i siste Seilas til mellom 14 og 18.000. Iversen er svindyr her, men så er det nok en flott løsning med innsydd "vindu" i toppen etc for bedre lys... men da får vi klare oss med en lommelykt... Det blir vel "homemade" antar jeg... Takk for tipset Junke om terrassebordene, det må nok noe til for å unngå at det blir "basseng" enkelte steder, det er en del fall, men også en godt stykke ut til rekka. En får jo mer fall ved å ta bort rekkestøttene og en unngår også potensielle hull etter støttene da det vil bli ekstra belastning på disse stedene. Antar det må være like lett som på en gummibåt å lime på ekstra forsterkninger på slike steder? Ja, jeg antar det blir en del trematerialer før jeg er fornøyd, men det er jo ok det, koster ikke allverden og det er viktig at en kan ha dette stramt... Redigert 4.September.2010 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.