Jump to content

Bytte motor i Saga 27

zakken

Recommended Posts

Da har jeg lest om denne motoren. Virker jo som det kan være noe, og prisen er det heller ikke noe å si på. Kan ikke se at det har vært noe særlig problem, bortsett fra en som har hatt noe med temp. på olje. han må trolig være verdens mest tolmodige. Er det noen som har, eller noen som vet om noen som har en slik i en Saga 27? Er det mye jobb å få denne på plass? Går det å få noen form for vinkel på giret?

Send en e-post / IM til Exit II her på forumet, han er importør av Lomatec til Norge.

Eller sjekk hjemmesiden deres for kontaktinformasjon : Lomatec Norge AS

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

• 1 måned senere...

Heisann!

Jeg ser at det er en stund siden du har postet denne, så du har kanskje funnet ut av ting nå, men det er jeg som er profilen "trosc" på Sagaforumet, og jeg har helt riktig byttet til en Vetus 42 hk. En motor jeg vel ikke kan få lovprist nok, jeg er veldig fornøyd!

Det er en Mitsubishi basismotor som har vært med en stund, mener å ha sett annonse for denne så langt tilbake som før 2000, så det er velprøvd teknologi uten barnesykdommer. Motoren går hos meg på et marsjturtall på 2400 (max 3000), og jeg holder da akkurat 7 knop. Forbruk 5 liter i timen.

Så til innstallasjonen:

Jeg måtte støpe om motorfestene hos meg, der var det montert inn en Peugeot XD2 (samme som MD 21, men ikke satt inn av Saga, men det var også det eneste. Motorfestene på Vetusen kan monteres lavt eller høyt /ved å snu dem) så i laveste posisjon passet de rett inn på akslingen uten vinkel (Standard ZF girkasse som medfulgte). Videre kan eksisterende eksosanlegg benyttes (2 toms var det hos meg), vet at Yanmar 52 hk krever 3 toms).

Det elektriske består av to kabler med terminaler i begge ender til instrumentbordet, koblingsarbeidet tok ca. 46 sekunder.........

Samt + og - til batteriene.

Det er eksostemperaturalarm som standard på motoren, som sparer deg for STORE kostnade, believe me.....

Ta kontakt på trosc@c2i.net så kan jeg sende bilder osv. og hjelpe deg så godt jeg kan.

Det er ikke bare Yanmar som kan lage gode motorer!

Hilsen Trond

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...