zakken Startet 3.September.2010 Link til dette innlegget Startet 3.September.2010 Er det noen her på forumet som kjenner Vetus motor. De skal visstnok være bygd på Mitsubishi? Prisen passer meg ganske bra. Tenkt en motor på 42hk. Ser ut som den kan passe rett på festene til min gamle md21a. Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Kva må du gi for ein Vetus? Har sjølv ein 21A som snart er moden for utskifting. har du vurdert Lomatec? Sitér dette innlegget Link to post
zakken Svart 4.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Fikke en pris på 78500,00 for motor labber og gir. Dette er en 42hk. Ser ut som den passer rett på festene. Er veldig fristende, da skroget mitt er i bra stand. Føler at jeg kjenner Volvoen ut og inn, men det er ikke så gøy å skru lenger. Sitér dette innlegget Link to post
oye Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Hei, gå inn på http://sagaforumet.com og søk på Vetus (en som har profil: trosc), så finner du en som har skiftet til Vetus 42 hk i en Saga 27AC. Lykke til! mvh ØysteinE Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Du får ein Lomatec 50hk for 58 tusen trur eg, den har også hydraulisk gir. Men Vetusen er sikkert ein bra motor. Sitér dette innlegget Link to post
zakken Svart 4.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Hva slags motor er den bygget på? Har den turbo? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Vetus er bygget på Mitsubishi. Den er bare diesel. http://www.univa.no//index.php?option=com_content&task=view&id=57&Itemid=88 Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Hva slags motor er den bygget på? Har den turbo? Dersom du søker på Lomatec her på Forumet finn du ein del informasjon Sitér dette innlegget Link to post
zakken Svart 6.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Da har jeg lest om denne motoren. Virker jo som det kan være noe, og prisen er det heller ikke noe å si på. Kan ikke se at det har vært noe særlig problem, bortsett fra en som har hatt noe med temp. på olje. han må trolig være verdens mest tolmodige. Er det noen som har, eller noen som vet om noen som har en slik i en Saga 27? Er det mye jobb å få denne på plass? Går det å få noen form for vinkel på giret? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 (redigert) Send en e-post / IM til Exit II her på forumet, han er importør av Lomatec til Norge. Eller sjekk hjemmesiden deres for kontaktinformasjon : Lomatec Norge AS Redigert 7.September.2010 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
trond 37 Svart 26.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 Heisann! Jeg ser at det er en stund siden du har postet denne, så du har kanskje funnet ut av ting nå, men det er jeg som er profilen "trosc" på Sagaforumet, og jeg har helt riktig byttet til en Vetus 42 hk. En motor jeg vel ikke kan få lovprist nok, jeg er veldig fornøyd! Det er en Mitsubishi basismotor som har vært med en stund, mener å ha sett annonse for denne så langt tilbake som før 2000, så det er velprøvd teknologi uten barnesykdommer. Motoren går hos meg på et marsjturtall på 2400 (max 3000), og jeg holder da akkurat 7 knop. Forbruk 5 liter i timen. Så til innstallasjonen: Jeg måtte støpe om motorfestene hos meg, der var det montert inn en Peugeot XD2 (samme som MD 21, men ikke satt inn av Saga, men det var også det eneste. Motorfestene på Vetusen kan monteres lavt eller høyt /ved å snu dem) så i laveste posisjon passet de rett inn på akslingen uten vinkel (Standard ZF girkasse som medfulgte). Videre kan eksisterende eksosanlegg benyttes (2 toms var det hos meg), vet at Yanmar 52 hk krever 3 toms). Det elektriske består av to kabler med terminaler i begge ender til instrumentbordet, koblingsarbeidet tok ca. 46 sekunder......... Samt + og - til batteriene. Det er eksostemperaturalarm som standard på motoren, som sparer deg for STORE kostnade, believe me..... Ta kontakt på trosc@c2i.net så kan jeg sende bilder osv. og hjelpe deg så godt jeg kan. Det er ikke bare Yanmar som kan lage gode motorer! Hilsen Trond Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.