TurboTryne Startet 3.September.2010 Link til dette innlegget Startet 3.September.2010 Tenker på å starte et båtverksted med båtlakkerings profil på vestlandet. Etter det jeg forstår er det ikke så mangen som kan lakkere 25-45fots båter innendørs, jeg har drevet med lakering før og har erfaring og fagbrev i glassfiber arbeid. Spørsmålet mitt til dere båtbrukere er om dere tror det er marked for dette? Er det noen som kunne tenke seg å betale det det koste å få båten lakkert? alle tanker rundt dette motas med takk! Sitér dette innlegget Bygger og reparerer alt i kompositt. Link to post
eysteind Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 Ja, dette kunne eg tenkt meg. Har planer om å få lakkert om båten min, men dei fleste lakkbokser er for små... Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 For å kunne svare på det, kunne du kanskje gitt et par priseks på hva det ca rundt regnet skulle ha kostet på et par båtstørrelser? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 Det er min erfaring -- og den er hverken begrenset eller irrelevant -- at det absolutt er marked for dette. Ikkebare går alt annet i retning av mer spesialisering, men "enklere" reparasjoner og kosmetisk overflatebehandling er det vanskelig å få gjort overhodet. Så du har min fulle støtte! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
propelltau Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 Det er noen år siden jeg jobbet i bilbransjen, men jeg tror vi betalte 1,5 mill for en lakkboks med avsug og varme som ikke var spesielt høy eller bred. Sitér dette innlegget Link to post
bildoktoren Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 Hei, nå er vel lakkbokser halert i pris. Men tror ikke det var så seriøst ment. Eller har du noen hundre tusen liggende å slenge til oppstart-innkjøp-lokaler-osv.Jeg har nemlig et karosseri og lakkerings verksted stående-ubenyttet. Siden dagens miljø-krav ikke er lette å innfri ville jeg tenkt meg om 3ganger før jeg begynte.Men er du fremdeles intresert kan jeg kontaktes så kan jeg hjelpe deg igang med det meste. mvh bildoktoren Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Etter det jeg forstår er det ikke så mangen som kan lakkere 25-45fots båter innendørs Det er svært få her i landet som har lakkboks som er over 15 meter lang, og dertil høy. Er det noen som kunne tenke seg å betale det det koste å få båten lakkert? Som andre har sagt, kom med noen priser, for det er vel det det står på, prisen. Jeg er ikke billakkerer, men har lakkert endel opp i gjennom årene. En såpass stor lakkboks vil koste relativt mye, i tilegg til boksen kommer lokaler hvor det bør være plass til ett par båter, blandeanlegg, diverse annet materiell osv. Boksen bør ha en viss kvalietet da 2k poly, som er det eneste som duger til båt, er noe svineri. En annen ting er at de fleste båter er hvite, og som du sikkert vet "støver" hvitt endel, og det blir vanskelig å se etterhvert dersom boksen ikke drar unna nok, og du skal lakke en 45 fots båt. Har flere bekjente som driver lakkeringsverksted for biler, og jeg har forstått det slik at det er relativt mye å passe på i forhold til miljøhåndtering, gjennvinning av tynner og lakk, spesialavfall, alt av papirer som skal følges opp osv. Men har du kunnskapen og i tilegg har midlene, så er det vel bare å kjøre på, hvis prisen er rett, og arbeidet er bra, er det garantert ett marked for dette. Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 jeg kunne tenkt meg å få lakket opp igjenn båten , tror det kan vere ett marked for dette, Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Skal lakke båten min, har fått pris hos Lending Båt i Solund ( 25.000-30.000kr). Lending båt i Solund tar slike jobber i tillegg til å bygge nye båter. Prisen er kanskje ikkje så verst for lakkering og grunnarbeid for 27 fot, men eg synest det er i meste laget og vil heller prøve å lakkere sjølv med rull og fordriver. Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Skal lakke båten min, har fått pris hos Lending Båt i Solund ( 25.000-30.000kr). jeg synest det var en veldig god pris, Sitér dette innlegget Link to post
bmwpat Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Hei. Jeg driver selv et billakeringsverksted på vestlandet. Jeg oppfatter etterspørselen etter lakkering av båt som lav. Blant mine kunder har jeg båtforhandlere, men det er sjelden vi har båter inne til lakkering. Etter min mening vil investeringen som du må ta for å opprette er lakk verksted kun for båt, overgår inntjeningen du har mulighet til å få. Skulle det være noen form for økonomisk gevinst i dette, tror jeg du må klare å alliere deg med flere forhandlere av lastebiler/vogntog, slik at du kan få utnytttet den store lakkboksen til dette i tilegg til båter. Hvis vi ser på priser, så er kvadratmeterprisen for å få lakkert personbil rundt 1300 kr + mva /per kvadrat. Dette inkluderer arbeid, og material kostnader. Vet om en som fikk lakkert opp en 40 fots motorbåt, han betalte ca 100tusen Ang. investeringen som du må ta i verkstedet så vil nok det ligge i området 3 mill. Dette hvis du skal ha kabin, blanderom, oppvarming, ventilasjon, løftemuligheter i kabinen, traller osv. Sitér dette innlegget Link to post
TurboTryne Svart 5.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 Takk for mangen gode tilbakemeldinger! Jeg merker det er veldig få som driver med båtlakkering, men faren er vel at det blir så kostbart at de fleste velger å male båten, det er jo endel "gjør det selv" båtfolk- Har lakkert endel båter før og en 30ft fb båt med forarbeid, tilrigging osv kommer på 60-70000kr inkl mva om det ikke er for mye riper og sår. Forvandlingen er jo total! Og jeg mener veldig mangen burde ta seg råd til lakkering før salg da båten vil se mye nyere og mer atraktiv ut. Vi hadde ikke lakkboks men satt opp masse lys og hadde et stort luftrenseanlegg på bygget. Det blir mye støv å gass ja! Men ikke skjemmende mye på resultatet. Vist jeg sier det slik: Prisen inkluderer forarbeid men ikke større sår å rep. Lastebilakk å alt primet, opptil 2 farger.(kvalitetslakk) 20ft-- 35000kr 30ft--- 60000kr 40ft-- 90000kr Er dette priser en kan godta eller ville brukt på båten for å gjøre den lekkker? Dette er litt vesentlig vist en skal kunne overleve på det.... Sitér dette innlegget Bygger og reparerer alt i kompositt. Link to post
beauty of aqua Svart 5.September.2010 Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 syns det virket jæ... dyrt..men det er nå meg da.. har planer om og omlakere min atlantic 32. hadde aldri i verden betalt 60-70000 for det.det er simpelthen ikke båten værdt. Da ordner jeg det heller selv. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
TurboTryne Svart 5.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 (redigert) Det mangen penger.. ja det er jeg enig i .. men kun 10% av verdien av en atlantic 32.. omtrentlig.. Noe å tenke på i salg øyemed. Det er engang slik at om en vil ha service tilbud på båter i Norge, må en betale det det koster, noe de fleste er enig i når det gjelder bil. Ingen rynker på nesen av å betale 1200kr timen for en bilmekanikker på en gammel Skoda verdt 40 000, men veldig få vil betale 700kr timen på sin grønne D6 til 400 000kr... Det vises også på de fleste motorverksted som retter seg mot privatmarkedet på båt, det er ingen gullgruve selv om en har mangen kunder. De fleste sliter med å holde hjulene i gang.. ja selv de største verkstedene Bare en tanke.. Noen andre som har noen tanker rundt pris på overfaltebehandling av båt? Redigert 5.September.2010 av TurboTryne (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger og reparerer alt i kompositt. Link to post
Windy37GM Svart 5.September.2010 Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 syns det virket jæ... dyrt..men det er nå meg da.. Det er absolutt ikke dyrt. Riktignok mye penger, men ikke dyrt. Utført av en proffesjonell som vet hva han gjør, kontra hjemmelakking med tilhørende feil/skjolder/usikker på lakktykkelse osv.. Da ordner jeg det heller selv. Hvis du er god til å lakke blir det sikkert bra. men ikke så bra som en som vet hva han gjør mvh bavaria32sport Med en far som fikk 32 fots Alicraft lakket av et bilverksted. Og det ble meeeget bra. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Ask Svart 5.September.2010 Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 Hei Eg har ein 38 fots seglkatamaran. Om nokre år så treng den eit strøk lakk. Eg ville nok betalt 30-40 000 for ein slik jobb. Ask Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 5.September.2010 Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 30ft--- 60000kr 40ft-- 90000kr Beklagar, så mykje hadde eg ikkje betalt. Å ta opp lån for å lakkera båten er ikkje aktuelt. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
TurboTryne Svart 5.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 Har lakkert skroget på en 33ft Nauticat før.. den går i Bergens området.. blei blå og blank etter mangen harde år i solyset Eieren ble iallefall meget fornøyd.. Sitér dette innlegget Bygger og reparerer alt i kompositt. Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.September.2010 Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 Så lenge du snakker om billig lastebillakk så er det fyllt mulig for "alle" å gjere dette heime på slippen ein tidlig morgon det er vindstille. Tatt masse gravemskiner og biler slik. Ville tippet ein slik jobb, uten for mykje riper som du nevnte, ville være gjort på nokre dager. Du snakker om priser som tilsvarer over to uker sammenhengende service på bilen. På biler bruker vi ofte lenger tid på maskering enn lakkjobben. Båtskrog er griseenkel slik. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
TurboTryne Svart 5.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 (redigert) nja.. det er sant det går ann å gjøre det på den måten, det er derfor jeg lurer på hva dere mener... Selv om det etter min mening ikke kan sammenlignes på kvaliteten. Tid og kr som går med i lakkering av båt kan ikke helt sammelignes da båter må heises på land å fåes inn i oppvarmet hus, gjerne heises på plass. Så det er endel utgifter ekstra en på en gravemaskin, spade, eller annet... Men jeg ser selfølgelig hva du mener.. det er akkurat disse småslippene som gjør det vanskelig for profesjonelle å ha et levebrød av båt selvom båttettheten pr. ingbygger er høy (høyest?) her på vestlandet.... Redigert 5.September.2010 av TurboTryne (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger og reparerer alt i kompositt. Link to post
Enes 44 Svart 5.September.2010 Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 Med de prisene du oppgir, ligger du i samme klasse som Dolvik. Og de driver vel seriøst i denne bransjen på Vestlandet. Link Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 lurer på om Os båt driver ennå? Trur de hadde kapasitet til slik tidligere også. Men kombinert med omreisende innen isblåsing og antipestbehandling er nok markedet større... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
grønningen Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 synes ikke det hørtes dyrt ut med tanke på at du må betale 20 - 30000 for en ny kalesje. men om det er ett stort marked for dette er vel heller tvilsomt, men så er det ingen som vinner uten å satse heller da:-). Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post
fygaren Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 (redigert) har en frode`25 som ligger 10 min fra bømlo.den er lakkert under og ferdig pusset så og sei.det som trenger og lakkerast e sidene og topp.kor mye ska du ha for den jobben? Redigert 22.September.2010 av fygaren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.