Jump to content

Marked for båtlakkerings verksted på vestlandet?

TurboTryne

Recommended Posts

Tenker på å starte et båtverksted med båtlakkerings profil på vestlandet.

Etter det jeg forstår er det ikke så mangen som kan lakkere 25-45fots båter innendørs, jeg har drevet med lakering før og har erfaring og fagbrev i glassfiber arbeid.

Spørsmålet mitt til dere båtbrukere er om dere tror det er marked for dette?

Er det noen som kunne tenke seg å betale det det koste å få båten lakkert?

alle tanker rundt dette motas med takk!

Bygger og reparerer alt i kompositt.

Det er min erfaring -- og den er hverken begrenset eller irrelevant -- at det absolutt er marked for dette. Ikkebare går alt annet i retning av mer spesialisering, men "enklere" reparasjoner og kosmetisk overflatebehandling er det vanskelig å få gjort overhodet. Så du har min fulle støtte!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Hei, nå er vel lakkbokser halert i pris. Men tror ikke det var så seriøst ment. Eller har du noen hundre tusen liggende å slenge til oppstart-innkjøp-lokaler-osv.Jeg har nemlig et karosseri og lakkerings verksted stående-ubenyttet. Siden dagens miljø-krav ikke er lette å innfri ville jeg tenkt meg om 3ganger før jeg begynte.Men er du fremdeles intresert kan jeg kontaktes så kan jeg hjelpe deg igang med det meste. mvh bildoktoren

Etter det jeg forstår er det ikke så mangen som kan lakkere 25-45fots båter innendørs

Det er svært få her i landet som har lakkboks som er over 15 meter lang, og dertil høy.

Er det noen som kunne tenke seg å betale det det koste å få båten lakkert?

Som andre har sagt, kom med noen priser, for det er vel det det står på, prisen.

Jeg er ikke billakkerer, men har lakkert endel opp i gjennom årene. En såpass stor lakkboks vil koste relativt mye, i tilegg til boksen kommer lokaler hvor det bør være plass til ett par båter, blandeanlegg, diverse annet materiell osv.

Boksen bør ha en viss kvalietet da 2k poly, som er det eneste som duger til båt, er noe svineri.

En annen ting er at de fleste båter er hvite, og som du sikkert vet "støver" hvitt endel, og det blir vanskelig å se etterhvert dersom boksen ikke drar unna nok, og du skal lakke en 45 fots båt.

Har flere bekjente som driver lakkeringsverksted for biler, og jeg har forstått det slik at det er relativt mye å passe på i forhold til miljøhåndtering, gjennvinning av tynner og lakk, spesialavfall, alt av papirer som skal følges opp osv. Men har du kunnskapen og i tilegg har midlene, så er det vel bare å kjøre på, hvis prisen er rett, og arbeidet er bra, er det garantert ett marked for dette.

Hei.

Jeg driver selv et billakeringsverksted på vestlandet. Jeg oppfatter etterspørselen etter lakkering av båt som lav. Blant mine kunder har jeg båtforhandlere, men det er sjelden vi har båter inne til lakkering.

Etter min mening vil investeringen som du må ta for å opprette er lakk verksted kun for båt, overgår inntjeningen du har mulighet til å få.

Skulle det være noen form for økonomisk gevinst i dette, tror jeg du må klare å alliere deg med flere forhandlere av lastebiler/vogntog, slik at du kan få utnytttet den store lakkboksen til dette i tilegg til båter.

Hvis vi ser på priser, så er kvadratmeterprisen for å få lakkert personbil rundt 1300 kr + mva /per kvadrat.

Dette inkluderer arbeid, og material kostnader.

Vet om en som fikk lakkert opp en 40 fots motorbåt, han betalte ca 100tusen

Ang. investeringen som du må ta i verkstedet så vil nok det ligge i området 3 mill. Dette hvis du skal ha kabin, blanderom, oppvarming, ventilasjon, løftemuligheter i kabinen, traller osv.

Takk for mangen gode tilbakemeldinger! Jeg merker det er veldig få som driver med båtlakkering, men faren er vel at det blir så kostbart at de fleste velger å

male båten, det er jo endel "gjør det selv" båtfolk-

Har lakkert endel båter før og en 30ft fb båt med forarbeid, tilrigging osv kommer på 60-70000kr inkl mva om det ikke er for mye riper og sår.

Forvandlingen er jo total! Og jeg mener veldig mangen burde ta seg råd til lakkering før salg da båten vil se mye nyere og mer atraktiv ut.

Vi hadde ikke lakkboks men satt opp masse lys og hadde et stort luftrenseanlegg på bygget. Det blir mye støv å gass ja! Men ikke skjemmende mye på resultatet.

Vist jeg sier det slik:

Prisen inkluderer forarbeid men ikke større sår å rep. Lastebilakk å alt primet, opptil 2 farger.(kvalitetslakk)

20ft-- 35000kr

30ft--- 60000kr

40ft-- 90000kr

Er dette priser en kan godta eller ville brukt på båten for å gjøre den lekkker?

Dette er litt vesentlig vist en skal kunne overleve på det.... :rolleyes:

Det mangen penger.. ja det er jeg enig i .. men kun 10% av verdien av en atlantic 32.. omtrentlig.. Noe å tenke på i salg øyemed.

Det er engang slik at om en vil ha service tilbud på båter i Norge, må en betale det det koster, noe de fleste er enig i når det gjelder bil.

Ingen rynker på nesen av å betale 1200kr timen for en bilmekanikker på en gammel Skoda verdt 40 000, men veldig få vil betale 700kr timen på sin grønne D6 til 400 000kr...

Det vises også på de fleste motorverksted som retter seg mot privatmarkedet på båt, det er ingen gullgruve selv om en har mangen kunder.

De fleste sliter med å holde hjulene i gang.. ja selv de største verkstedene

Bare en tanke.. :smiley: Noen andre som har noen tanker rundt pris på overfaltebehandling av båt?

Redigert av TurboTryne (see edit history)

syns det virket jæ... dyrt..men det er nå meg da..

Det er absolutt ikke dyrt.

Riktignok mye penger, men ikke dyrt. Utført av en proffesjonell som vet hva han gjør, kontra hjemmelakking med tilhørende feil/skjolder/usikker på lakktykkelse osv..

Da ordner jeg det heller selv.

Hvis du er god til å lakke blir det sikkert bra. men ikke så bra som en som vet hva han gjør

mvh

bavaria32sport

Med en far som fikk 32 fots Alicraft lakket av et bilverksted. Og det ble meeeget bra.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Så lenge du snakker om billig lastebillakk så er det fyllt mulig for "alle" å gjere dette heime på slippen ein tidlig morgon det er vindstille. Tatt masse gravemskiner og biler slik.

Ville tippet ein slik jobb, uten for mykje riper som du nevnte, ville være gjort på nokre dager. Du snakker om priser som tilsvarer over to uker sammenhengende service på bilen. På biler bruker vi ofte lenger tid på maskering enn lakkjobben. Båtskrog er griseenkel slik.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

nja.. det er sant det går ann å gjøre det på den måten, det er derfor jeg lurer på hva dere mener...

Selv om det etter min mening ikke kan sammenlignes på kvaliteten.

Tid og kr som går med i lakkering av båt kan ikke helt sammelignes da båter må heises på land å fåes inn i oppvarmet hus, gjerne heises på plass.

Så det er endel utgifter ekstra en på en gravemaskin, spade, eller annet...

Men jeg ser selfølgelig hva du mener.. det er akkurat disse småslippene som gjør det vanskelig for profesjonelle å ha et levebrød av båt selvom båttettheten pr. ingbygger er høy (høyest?) her på vestlandet....

Redigert av TurboTryne (see edit history)

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...