Jump to content

El-skjema for Mercruiser 120 motor og pre-alpha drev

tomzern

Recommended Posts

Hei!

Tittet litt på EL-nettet i dracoen min i dag. Det henger og slenger ledningstamper over alt, spesielt på motoren som forøvrig ikke starter, men kun gir fra seg et lite klikk når jeg prøver (kan den ha satt seg fast?). Har også varmgang i et par ledninger i elnettet på motoren, så lurte på om noen hadde verkstedmanual eller kunne være behjelpelig med å finne en PDF-fil på nettet for Mercruiser 120 2,5l motoren for meg? Er vel primært Elskjema jeg trenger nå, men kjekt med hele manualen hvis det fins et sted!

Mvh Tomzern

Redigert av tomzern (see edit history)
lurte på om noen hadde verkstedmanual eller kunne være behjelpelig med å finne en PDF-fil på nettet for Mercruiser 120 2,5l motoren for meg

Du er litt for sent ute!

Så å si alle Mercruiser manualene lå fritt ute på nettet tidligere, og blant annet sider som iboats.com hadde arkiver hvor man kunne finne det meste. Mercruiser selger nå sine manualer på nettet, og du kan kontakte Brunswick Marine og kjøpe en .pdf av de.

Etter trusler om søksmål ble manualene fjernet fra alle de store sidene for en stund siden.

Forøvrig er også alle Volvo manualer fjernet fra og med 9. juni i år, etter at Volvo også kontaktet de fleste store båtsidene på nettet og krevde at alle manualer fjernes.

Denne siden eksisterer fortsatt, og det er mulig du kan finne noe her : http://www.boatfix.com/merc/mainmenu.pdf

Mercury marine : http://www.mercurymarine.com/

Tittet litt på EL-nettet i dracoen min i dag. Det henger og slenger ledningstamper over alt, spesielt på motoren som forøvrig ikke starter, men kun gir fra seg et lite klikk når jeg prøver (kan den ha satt seg fast?).

Det er vanlig på gamle Dracoer at innslaget ikke får nok strøm, forsøk å kortslutt innslaget på starteren. Bruk en skrutrekker e.l. og legg den over den store og den/de små kontaktene på starteren å se om starteren går rundt(det kommer til å gnistre litt, pass på bensindamp), gjør den det må du legge opp en ny ledning fra tenningslåsen til starteren. Har gjort dette flere ganger på Draco, da dette er ett vanlig problem.

Dersom starteren ikke går rundt er det sannsynligvis innslaget som er ødelagt, og du må nok bytte starter.

Kan være andre ting som er problemet, men dette er det mest sannsynlige.

Har søkt på min pc, men har desverre ikke noe på den motoren, men se i dokumentarkivet her på båtplassen om det er noe der. Kanskje noe andre har noe :sailing:

Edit: har lett i gjennom noen av hovedmanualene til Mercruiser, og har funnet den første service manualen deres, det står at denne dekker Mercruiser 120 med serienummer lavere enn 3770649 på motoren, og de gamle drevene med serienummer lavere enn 3780849. Problemet er at denne manualen er på ca 1000 sider, og jeg har ikke lett igjennom hele manualen. Vet ikke helt hvordan jeg skal få lastet den opp, da den er relativt stor.

Redigert av adeneo (see edit history)

Takk for et flott svar adeneo! :clap:

Var på den boatfix-siden du linket til, og fant noen pdf'er som viste litt elektrisk, også fant jeg full service manual til 3,0L Mercruiser i dokumentarkivet her på forumet. Er vel samme motor bortsett fra litt høyere litervolum, så satser på å bruke EL-tegningene fra den:) Skal teste tipset ditt angående startmotoren. Har som sagt også varmgang i en rosa ledning i motorledningsnettet. Den blir veldig varm etter 2-3 minutter med tenningsnøkkelen i "PÅ"-posisjon. Må prøve å finne ut hva den går til.

Takk for tipset ditt også Jens_P, men fant bare den vanlige Vedlikeholdsmanualen på Brunswick sidene, og den fulgte faktisk med båten i norsk og engelsk papirutgave:D Står dog ingenting om det elektriske systemet i den=/

MVh Tomzern

Alle manualene ligger på Mercruiser sine hjemmesider, har ikke adressen her nå, men var inn der for bare noen dager siden. Bakdelen er at det koster en del penger å laste de ned, og dette er grunnen til at Mercruiser ikke vil at de skal lastes ned gratis, og derfor nå har stoppet alle de større sidene som hadde manualene gratis tilgjengelig.

Det er flere koblingsskjema for MC120 motoren, men det er mye det samme, her er kopi av det som så mest komplett ut i manualen, det er ikke sikkert at det stemmer 100% med din motor, da en del av ledningsnettet også er Draco, og derfor kan ha andre farger osv.

merc120koblingsskjema.jpg

Etter å ha sett i gjennom litt i mine dokumenter ser jeg at jeg har de orginale koblingsskjemaene til Draco, så dersom du forteller hvilken Draco modell du har, har jeg sannsynligvis koblingsskjemaet til den.

Disse er gamle innscannede manualer, og de er litt vanskelige å lese grunnet dårlig kvalitet, men det er fullt mulig å se hvilken ledninger som går hvor utifra skjemaene, da jeg har brukt disse selv flere ganger.

Redigert av adeneo (see edit history)
Takk takk! Fant forøvrig ut at startern går fint rundt hvis jeg kortslutter innslaget, så da måtte jeg bytte kabelen som går fra nøkkelbryter til starter, var det så? Får bare et klikk når jeg prøver å starte via nøkkelbrytern.

Ja, ingen grunn til å bytte starteren da, for den virker, det er bare kabelen fra tenningslåsen som ikke klarer å gi nok strøm til innslaget, noe som ikke er uvanlig på Dracoer.

Mener den kabelen er gul på de fleste Dracoer, men litt usikker. Du må sannsynligvis ta av trekkene/panelene på den ene siden i båten, og strekke en ny kabel fra starteren til tenningslåsen sammen med de eksisterende kablene. 2.5mm2 holder til dette.

Den gamle kabelen kan bare ligge der, eller du kan ta den helt vekk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...