Bergen dørk Startet 4.September.2010 Link til dette innlegget Startet 4.September.2010 På min VP TMD31A sitter det et Racor 220 forfilter som skal ha en "innsats" som heter R26S (2 Micron). Jeg må innrømme at jeg ikke har rørt dette og ikke har peiling på når det bør byttes. Hva er indikasjonen på at et slikt filter skal byttes, eller bør det også gjøres årlig? Og hvor får jeg fatt i det jeg trenger - et par nettsøk gir ikke særlig viselige svar, men det er sikkert mange på forumet som kanskje også har dette filteret. Filteret ser slik ut: Litt pinlig at jeg ikke har peiling på dette, men jeg har ikke vært borti akkurat denne typen før. Har byttet filterinnsats i andre forfilter. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Kaldfisk Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 http://www.lekang.com/kat/n/d/racor-elementer.pdf Sender over hele landet. Er ingen annen indikasjon enn «rutine og feeling». En bra metode er å sage over og ta ut innmaten i det som er utskiftet, da får en et lite innblikk i hvor mye skitt det har skilt ut. Vær obs. på at (den sorte) bunnkoppen skal være av metall. Plast er ikke lovlig i maskinrom. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Lady H Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Ser at det er ulovlig med gjennomsiktig bunnkopp, men er det noen som tror at dette har noen sikkerhetsmessig betydning. Min påstand er at dersom en evt. båtbrannhar utviklet slik at den smelter bunnglasset er båten fortapt i alle tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Ser at det er ulovlig med gjennomsiktig bunnkopp, men er det noen som tror at dette har noen sikkerhetsmessig betydning. Kan være enklere å få sprekker i ett plastdeksel med påfølgende diesel lekkasje, som igjen kan føre til brann. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Vet inte var det står att det är förbjudet med plastkopp på filtret. Mot detta står då intresset att kunna se vad som gömmer sig i koppen... Och om det brinner i motorrummet så tror jag att det finns ett antal brännbara olje och bränsleslanagar i de flesta maskinrum. Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Vet inte var det står att det är förbjudet med plastkopp på filtret. Utstyr underlagt Skipskontrollens regler fikk for 15-20 år siden pålegg om å skifte ut plastkoppene. Det antas at forsikringsselskapene ikke er «nådigere» om de finner en i et branntilfelle. . . . . en kan jo alltids skru av bunnkoppen for å se på innholdet, må jo i alle tilfelle gjøres ved skifte. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Bergen dørk Svart 4.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Takk til Kaldfisk....noen av dere som bytter dette hvert år, eller? Det er ingen indikasjon gjennom eks tappeskrue el.l.? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
lgboat Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Forfilter er billig; skift hver 100 t drift eller så. Oftere hvis du fyller på "dubiøse" steder der du kan risikere vann og forurensning i dieselen. Og stopper motoren av uforklarlige grunner, men starter igjen etter litt venting og deretter går på lavt turtall, men stopper igjen på marsjfart eller mer, ja så er filteret nærmest tett. Finfilteret er dyrere og bedre å spare for dritt ved å skifte forfilter ofte. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Dette filteret, 2 micron, er vel egentlig et finfilter? Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Javisst! Et finfilter brukt som grovfilter; hmmmm....er dette et bensinfilter til påhenger? Jeg tenker bare diesel jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 4.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 (redigert) Hvorvidt det rent teknisk er et finfilter, vet jeg ikke, men det står montert som forfilter/grovfilter til min dieselmotor og jeg tror ikke det er noe uvanlig filter. Det er ikke riktig at dette er billig (da blander en nok sammen med enkle vanlige grovfilter). Dette filteret koster nærmere 400 kr. Finfilteret fra Volvo Penta koster litt over 100. Så det er ikke uten videre noe vits i å bytte Racor-filteret hvis det ikke er nødvendig.....hadde på en tidligere båt et grovfilter ala dette: http://www.maritim.no/product.aspx?id=4320&groupkey=006003132 (CAV). Filteret til dette kostet svært lite. Redigert 4.September.2010 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Kaldfisk Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Dette filteret koster nærmere 400 kr. Så det er ikke uten videre noe vits i å bytte Racor-filteret hvis det ikke er nødvendig..... Da kunne det kanskje være en ide å montere et vakuum-meter mellom fødepumpe og forfilter. Jo høyere (eh. . lavere) vakuum, jo tettere filter Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
lgboat Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Ja, noe grovfilter er dette ikke. 2my er finfilterspec., 10my er grovfilter. Bytt til 10my du, for det er vel 2my på motorens finfilter. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Med ren diesel kan filteret klare mange titalls tusen liter, men hvis dieselen er uren kan man måtte bytte flere ganger daglig. Når jeg har kontroll på dieselen jeg har på tankene er jeg mer opptatt av å til enhver tid ha komplette filtersett i båten enn å bytte filter årlig. Drøyer gjerne 4-5 år før skifte. Hvis jeg på noen måte er usikker på om motor går som den skal bytter jeg filter før annen feilsøking. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 6.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Som en kommentar til de gode råd jeg har fått her, snakket jeg med et serviceverksted i Bergen som fører Racor. De sa nettopp det som påpekes at som grovfilter er 2 mikron alt for fint, og at innsatsen bør være et Racor R24T på 10 mikron. Så jeg kommer til å bytte til det når jeg nå skifter grovfilter (som jeg kun gjør for sikkerhets skyld og fordi jeg ikke vet når det ble byttet sist). Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
REM Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Ser at det er ulovlig med gjennomsiktig bunnkopp, men er det noen som tror at dette har noen sikkerhetsmessig betydning. Det er vel ulovlig å bruke på kommersielle fartøyer. På lystbåter derimot har jeg hørt det er fritt fram? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Lady H Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Slik jeg har fått det forklart så er det ulovlig å ha gjennomsiktlig glass når filteret står i motorrommet. Dersom det står utenom er det fritt frem. Men jeg kan ikke se hensikten med å ikke ha lov å bruke glass i motorrommet. I tilfelle lekkasje så vil dieselen lekke ned i kjølen i alle tilfelle. Den vil ikke spruten på motoren da det er undertrykk i systemet når motoren går. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Da kunne det kanskje være en ide å montere et vakuum-meter mellom fødepumpe og forfilter. Jo høyere (eh. . lavere) vakuum, jo tettere filter Noen tips til hvor slik kan kjøpes? Byttet filter etter 200t/4 år, men begge filterene virket rene, så ser ingen grunn å bytte hvert år... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.