Jump to content

Volvo Penta 290DP drev, tiltindikator feiljustert, hvordan justere


Båtten

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har dobbel VP AQAD 41 installasjon med 290DP drev fra 1987. Tiltmotorene fungerer bra, men indikatoren på den ene er helt ute av "sync". Min båt går best med drevene helt nede, mens den ene indikatoren viser -8 (eller noe sånt), så har den andre gått "rundt" og viser +58 eller deromkring. Tilter jeg dette drevet opp, så går den etterhvert rundt til -9 til 0 deretter øker den tallene (+). Vet det skal være mulig å justere eller nullstille disse, men der stopper min kunnskap. Noen som har noen tips på hvor og hvordan man justerer dette? Eller er dette verksted oppgave?

 

Takknemlig for alle svar :)

 

Mvh

Terje

Link to post

På utsiden av drevet skal du først sette den splitta tanna på indikatordrevet i den første tanna på tannkransen.

På innsiden sitter giveren i senter av rorarmen. Her skal du justere så godt du klarer, og siste justering gjøres bak på instrumentet.

 

Giveren er ofte ødelagt på en så gammel motor, og er ganske dyr...

Går båten best med dreva helt inne, trenger du jo egentlig ikke indikatorene. (Bortsett fra grunnvannskjøring da...)

Link to post

Dette er egentlig ikke mitt felt. Men jeg fulgte med da en som kan dette, skiftet trimgiver på min 41A. Etter monteringen viste trimindikatoren 0 med drevet helt nede. Stemmer ikke riktig med boka, men spiller ingen rolle så lenge jeg vet hvor 0 er, dvs. helt nede og det er OK når jeg er underveis. Så jeg lot det bare være slik.

 

Indikatoren hos deg viser forskjellige verdier når du tilter, bare ikke korrekt verdi. Hvis du har hatt korrekt visning tidligere, kan det tyde på at potmeteret ikke er justert riktig (ute av stilling). Dette kan ordnes fra innsiden. Men det er viktig at tannhjulet er montert riktig på styrehjelmen som nevnt ovenfor.

 

Oppå "styrakslingen" sitter "trimgivaren" (potmeteret) som sender signalene til indikatoren. Potmeteret er festet med "konsollen" til styrarmen som beskrevet i manualen. Konsollen kan du skru løs, men bør være tilstrekkelig med en omdreining eller to på bolten. Da skal du kunne dreie potmeteret noen mm medurs eller moturs. Så ser du på indikatoren når du får korrekt verdi. Koster ikke noe å prøve i alle fall.

Link to post
  • 3 år senere...
  • 7 måneder senere...

Hei. Har fått problem med giveren , tror jeg? Den står på maks , og vil ikke gå nedover. Er det bare å plukke/ dra ut giveren når man har løsnet festeordningen? Og kan det komme vann inn da?

Hvordan vet man om det er giveren og ikke tannhjulet opp på selve drevet?

Drevet er et 290 dpe

Link to post

Da kan det være drevet som sitter på akselen i styre hjelmen eller tann remsen som denne går i som har løsnet. Hvis du tar av remsen å vrir på tannhjulet ser du fort om giveren kommer inn i rikrig område igjen. Kan være greit å være to. Er et merke på tannhjulet som skal treffe første hakk i remsen når denne skyves inn.

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Link to post

Pass på, skruen sitter i en ipressmutter. Denne detter fort ut. Så løsner du skruen, fest noe tyggegummi eller lignende på undersiden for å sikre at mutteren blir sittende. Mistet selv en mutter slik når jeg skulle ta det på bading. Disse skinnene sprekker til slutt i skruefestet, blir med opp og sitter igjen oppe når du tilter drevet ned. Dermed får du feil verdier

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...