Båtten Startet 4.September.2010 Del på Facebook Startet 4.September.2010 Hei Jeg har dobbel VP AQAD 41 installasjon med 290DP drev fra 1987. Tiltmotorene fungerer bra, men indikatoren på den ene er helt ute av "sync". Min båt går best med drevene helt nede, mens den ene indikatoren viser -8 (eller noe sånt), så har den andre gått "rundt" og viser +58 eller deromkring. Tilter jeg dette drevet opp, så går den etterhvert rundt til -9 til 0 deretter øker den tallene (+). Vet det skal være mulig å justere eller nullstille disse, men der stopper min kunnskap. Noen som har noen tips på hvor og hvordan man justerer dette? Eller er dette verksted oppgave? Takknemlig for alle svar :) Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 Hei. Gå inn på Båtplassens dokumentarkiv. Finn Volvo Penta drev. Finn linken: Volvo 280 290 service.zip. På side 158 - 159 i denne står dette forklart. Må legge til at det også kan være feil med giveren din eller instrumentet. mvh POL Sitér dette innlegget Link to post
Båtten Svart 4.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2010 Wow! Fantastisk. Tusen takk for detaljert tips :) Mulig litt dumt spørmål, men hvor sitter "trimgivarens fästkonsoll"? Er det i mottorommet i nærheten av "rorpinnen" til drevet, eller er dette noe man gjør når drevet er av båten? Mao, kan man justere mens båten ligger i sjøen? Terje Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 På utsiden av drevet skal du først sette den splitta tanna på indikatordrevet i den første tanna på tannkransen. På innsiden sitter giveren i senter av rorarmen. Her skal du justere så godt du klarer, og siste justering gjøres bak på instrumentet. Giveren er ofte ødelagt på en så gammel motor, og er ganske dyr... Går båten best med dreva helt inne, trenger du jo egentlig ikke indikatorene. (Bortsett fra grunnvannskjøring da...) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 Dette er egentlig ikke mitt felt. Men jeg fulgte med da en som kan dette, skiftet trimgiver på min 41A. Etter monteringen viste trimindikatoren 0 med drevet helt nede. Stemmer ikke riktig med boka, men spiller ingen rolle så lenge jeg vet hvor 0 er, dvs. helt nede og det er OK når jeg er underveis. Så jeg lot det bare være slik. Indikatoren hos deg viser forskjellige verdier når du tilter, bare ikke korrekt verdi. Hvis du har hatt korrekt visning tidligere, kan det tyde på at potmeteret ikke er justert riktig (ute av stilling). Dette kan ordnes fra innsiden. Men det er viktig at tannhjulet er montert riktig på styrehjelmen som nevnt ovenfor. Oppå "styrakslingen" sitter "trimgivaren" (potmeteret) som sender signalene til indikatoren. Potmeteret er festet med "konsollen" til styrarmen som beskrevet i manualen. Konsollen kan du skru løs, men bør være tilstrekkelig med en omdreining eller to på bolten. Da skal du kunne dreie potmeteret noen mm medurs eller moturs. Så ser du på indikatoren når du får korrekt verdi. Koster ikke noe å prøve i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 (redigert) Værsego' Forøvrig har alle over rett. Bare å sette i gang Redigert 5.September.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Båtten Svart 5.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2010 Takker og bukker! :) Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 Et tips. Dersom potensiometeret ditt har tatt kvelden og du må ha nytt,kontakt Ingvar Ytrebø på Fiskarstrand(Ålesund)- (ytreboe@gmail.com). Tror han leverer disse til en meget bra pris. Flink kar som KAN drev. Sitér dette innlegget Link to post
SP400 Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 Hei Adeneo Hvor kan jeg finne denne sprengskissen du la ved? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 I posten min over her Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 Hvor kan jeg finne denne sprengskissen du la ved? http://www.volvopentashop.com/JWGulliksen/en-GB Sitér dette innlegget Link to post
Puffin Svart 6.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 Hei Har et DP-H drev. Trimindikator har sakte men sikkert endret 0-punkt. Tidligere var helt inntrimmet -3, mens nå er det blitt 1. Noen som har forklaring og løsning på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 6.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 (redigert) Hvis DP-H har samme løsning med tiltindikator som 290DP-drevet, kan du kanskje finne løsningen her: https://baatplassen.no/i/topic/104884-drevindikator-viser-feil-vp290-drev/ Redigert 6.Oktober.2013 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Camarque44 Svart 29.Mai.2014 Del på Facebook Svart 29.Mai.2014 Hei. Har fått problem med giveren , tror jeg? Den står på maks , og vil ikke gå nedover. Er det bare å plukke/ dra ut giveren når man har løsnet festeordningen? Og kan det komme vann inn da? Hvordan vet man om det er giveren og ikke tannhjulet opp på selve drevet? Drevet er et 290 dpe Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 29.Mai.2014 Del på Facebook Svart 29.Mai.2014 Trimgiveren har ingen påvirkning for å kjøre drevet ned tror jeg. Sjekk rele ved pumpa og om du får signal fra trimbryteren Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Camarque44 Svart 29.Mai.2014 Del på Facebook Svart 29.Mai.2014 Drevet går opp og ned, men indikatoren viser maks beach stilling. ...? Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 29.Mai.2014 Del på Facebook Svart 29.Mai.2014 Da kan det være drevet som sitter på akselen i styre hjelmen eller tann remsen som denne går i som har løsnet. Hvis du tar av remsen å vrir på tannhjulet ser du fort om giveren kommer inn i rikrig område igjen. Kan være greit å være to. Er et merke på tannhjulet som skal treffe første hakk i remsen når denne skyves inn. Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Camarque44 Svart 29.Mai.2014 Del på Facebook Svart 29.Mai.2014 Ok. Må ut å dykke da..? Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 29.Mai.2014 Del på Facebook Svart 29.Mai.2014 Hei. Har samme problem. Kan opplyse om at skinnen sitter i en plastskrue, men lurer på om det bare er å løsne denne i bakerste del. Er det enkelt/mulig å justere tannhjulet bare med å løsne denne ene skruen. Eller bør man få båten i lufta ? Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 29.Mai.2014 Del på Facebook Svart 29.Mai.2014 Det er bare den ene skruen. Da kan du ta ut hele skinnen Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 29.Mai.2014 Del på Facebook Svart 29.Mai.2014 Ok takk Kan den justeres under vann, med dykker- maske og skrujern ? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 30.Mai.2014 Del på Facebook Svart 30.Mai.2014 Pass på, skruen sitter i en ipressmutter. Denne detter fort ut. Så løsner du skruen, fest noe tyggegummi eller lignende på undersiden for å sikre at mutteren blir sittende. Mistet selv en mutter slik når jeg skulle ta det på bading. Disse skinnene sprekker til slutt i skruefestet, blir med opp og sitter igjen oppe når du tilter drevet ned. Dermed får du feil verdier Sitér dette innlegget Link to post
Camarque44 Svart 30.Mai.2014 Del på Facebook Svart 30.Mai.2014 Ok. Takker for svar. Da er det vel trolig at det er denne skinnen som har løsnet. Må vel på land for å gjøre jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 30.Mai.2014 Del på Facebook Svart 30.Mai.2014 Eller dra båten opp på en grunne, med akterenden. Blir lettere å jobbe da. Du kan jo hvertfall fort inspisere om det er skinnen før du går i gang :) Sitér dette innlegget Link to post
Camarque44 Svart 2.Juni.2014 Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 Da fant jeg ut at skinnen hadde knekt. Halve skinnen står igjen , ser det ut som. Er det bare å trekke ut den siste biten som står igjen? Eller er den festet med flere skruer oppe ved tannhjulet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.