Terje_F Startet 4.September.2010 Link til dette innlegget Startet 4.September.2010 (redigert) Dette er sikkert noen dumme spørsmål men håper likevel at forumets kyndige kan hjelpe. Har en enkel batteribank bestående av 1 stk 110ah til forbruk og 1 stk til start, en batterivelger med 1 (start), 2 (forbruk) og 2+1 samt en hovedstrømsbryter. Så vidt jeg kan se er batteriene parallell-koblet. Det ser ut til at det går ledning fra starter og dynamo via hovedstrømbryter som igjen går via batterivelger til batteriene. Så går det selvfølgelig en plussledning ut fra batterivelgeren til det elektriske anlegget. Jeg har noen spørsmål til dette opplegget: 1) LADING: Er det slik at dersom batterivelgeren står på 1 når jeg kjører motor, så er det bare startbatteriet som lades fra dynamo og ikke begge batteriene? Som sagt så ser det ut til at ledning fra dynamo går via hovedstrøm og batterivelger og da kan jeg ikke skjønne annet enn at batterivelgeren styrer både forbruk og lading av hhv batteri 1 og 2 eller begge. 2) Hvis jeg har rett i punkt 1 så har jeg følgende spørsmål: dersom jeg ligger på forbruksbatteriet noen døgn og tapper dette helt og slår over til 1+2, vil da startbatteri bli tappet av det tomme forbruksbatteriet i det øyeblikket jeg velger 1+2? Hvis jeg setter på "1" for å starte motor, så mener jeg å ha lest at det er risiko for "overspenning" ved å svitsje til 1+2 mens motor går? Eller blander jeg med risikoen ved å skru av hovedstrøm når motor går? 3) dersom jeg ønsker å utvide forbruksbanken, er det da bare å parallell-koble et nytt batter til forbruksbatteriet, uten å måtte tukle med battervelgeren? 4) Det er bare minuspolen som er parallell-koblet direkte mellom batteriene. Pluss-polene er parallell-koblet via batterivelgeren. Dersom jeg ønsker å lade hele batterbanken via en lader (CTEK M200) tilkoblet en av batteriene, så må jeg da sørge for at batterivelgeren står på 1+2? Korrekt? Er det OK å lade flere batterier på en gang. PS: forstår ikke helt hvordan hovedstrømbryteren i mitt tilfelle bryter all strøm til det elektriske anlegget, men det gjør den kanskje heller ikke. Det er kanskje battervelgerens oppgave? Dette kan jeg forsvidt enkelt teste selv. Dette er sikkert barnelærdom for de fleste av dere. Forsøker å legge ut noen bilder, selv om det ikke er så lett å se. Mvh Terje Redigert 4.September.2010 av Terje_F (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Hei. Egentlig blir alle svar: Ja, men nr. 2) ikke så riktig. Nr. 2) ville da være knyttet til bestemmte grunnlag, Overflow kan hende hvis det finnes stor kapasitetsforskjell mellom start og forbruksbank. Er servicebatteriene veldig mottakelig og tom, mens dynamoen ikke klarer å øke spenningen rask nok, da kan startbatteriet tømme seg delvis i forbruksbanken. Hvis dynamoet derimot kan jobbe ordentlig (tilstrekkelig størrelse og helst ikke noe spenningsfall) da flytter det meste i fra dynamoet til forbruk, dvs. at start tømmes bare minimalt siden dynamoets spenning er høyere. Det verste som hendes vanligvis er at det blir for mye for brytere. Smelter den mellom dynamo og batteri da kan det bety døden for dynamoen siden den i så fall mister kontakt på B+. Sjansen for siste scenarioen er forholdsvis lite men skjer av og til. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ingar Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Overflow kan hende hvis det finnes stor kapasitetsforskjell mellom start og forbruksbank. ..... da kan startbatteriet tømme seg delvis i forbruksbanken. Med respekt å melde Jørg, dette mener jeg er feil. Årsaken er at det skal svært lite lading til å bringe et batteri opp på flytespenning for et fulladet batteri. (12.7V) Dette er også forklaringen på at det i praksis ikke er noe problem å parallellkoble ulike batterier. Trådstarter kan titte på dette emnet og se om han blir noe klokere. Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 4.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Men hva blir kortversjonen av svaret på mitt spørsmål 2) da: Kan jeg trygt sette på 2+1 og starte på dette uten frykt for at det utladede forbruksbatteriet tapper det andre? eller Bør jeg sette på 1 og starte motor, og deretter svitsje til 2+1 mens motor går? Er dette trygt? Vil ikke batterivelgeren bryte "kretsen" et kort øyeblikk? Mener å ha lest at dette kan skade det elektriske systemet? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Ikke for å være flåsete, men det du bør gjøre er å erstatte bryteren med et enkelt, automatisk, system. Batterivelgere er en 'oppfinnelse' gjort av en som ikke vet forskjell på strøm og spenning, definitivt noe båtfolket kunne klart seg veldig godt foruten. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Om batterivelgeren bryter strømmen ved skifte av stilling sjekker du enkelt. Sett på et lys i kabinen eller radio. Drei velgeren mellom ulike stillinger veldig sakte. Blinker det i lyset så bryter den strømmen, og da må motor være av når velgeren betjenes. Vær likevel obs på at lystyrken kan endre seg litt hvis du har litt ujevn spenning mellom batteriene. Nå er bildet ikke helt godt, men jeg tror du har en bryter med 1 til venstre, BOTH rett opp, 2 til høyre, og 0(av) rett ned. I såfall dreier du fra 2 til 0 etter landligge, og så til 1 for å starte. Da unngår du at strømmen går fra startbatteri til forbrukbatteri før motor skal startes. Etter at motor er i gang dreier du til BOTH. Du bør ikke sette bryteren på BOTH før du skal starte. Jeg er nødt for å dreie forbi BOTH på min, men jeg gjør det så raskt som mulig hvis forbruksbatteri er nedtappet. Om det er noe hjelp i det vet jeg ikke, men jeg innbiller meg det. Forstår ikke helt hvorfor du har en hovedbryter utenom batterivelgeren hvis du har 0 på denne. Kan være velgeren er ettermontert uten og fjerne hovedbryter, eller står hovedbryter på minus? Samme det, men ikke fjerne den før du er sikker på hva du gjør. Startstrømmen har mer enn nok problemer med å passere en bryter, men her må den tilsynelatende passere to. Du får sjekke om det er noen hensikt med begge bryterne. Er selvfølgelig enig med Ingar ang automatisk system, men jeg har fremdeles det den gamle bryteren, men i vinter forsvinner den Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 5.September.2010 Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 Årsaken er at det skal svært lite lading til å bringe et batteri opp på flytespenning for et fulladet batteri. (12.7V) Dette er også forklaringen på at det i praksis ikke er noe problem å parallellkoble ulike batterier. Beklager, mulig jeg har missforstått. Men jeg trodde at vi fortsatt snakker om 2 batterigrupper og med det finnes det flere muligheter for å få en overflow fra en til en annen bank. Likevel var jeg ikke helt oppmerksom i går og skrev uten å inkludere selve energivolumen som trådstarteren snakker om. Men heldigvis skrev jeg jo også "Sjansen for siste scenarioen er forholdsvis lite men skjer av og til." Resten er mathematikk. Og nå ut i det fine været. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Terje_F Svart 5.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 Takk for bekreftende svar og nyttige innspill. Kort oppsummert så er det altså slik: 1) Veksleren må stå på "both" for at begge batterier skal lades fra dynamo 2) Det er ikke vesentlig tap fra fullt batteri til tomt batteri over kort tid dersom man setter veksler på "both" med flatt forbruksbatteri. Det er imidlertid en risiko å veksle mellom 1,2 og "Both" når motor går 3) Jeg kan enkelt utvide batteribanken ved å paralelltilkoble et nytt batteri til forbruksbatteri 4) Dersom jeg skal lade hele batterbanken med CTEK'en vi 1 av batteriene så må veksleren stå på Both. Korrekt? Må spørre litt om det automatiske systemet, hva gjør en slik automatisk veksler? Styrer den bare ladingen (dvs når det er ladetilførsel til bankene så "åpnes" systemet, mens når det er netto forbruk så "lukker" systemet startbatteriet ute slik at det ikke forbrukes fra dette)? Hadde vært fint med en innføring i denne saken. Ellers så hadde det vært fint med et innspill på hva som er "galt" med den manuelle velgeren jeg har? Bortsett fra at man må ta valget mellom om man skal starte motor i "Both" stilling eller ta sjansen på å svitsje fra "1" til "Both" så er det jo en enkel og grei løsning for å styre forbruk og startstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.September.2010 Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 hva gjør en slik automatisk veksler? Styrer den bare ladingen (dvs når det er ladetilførsel til bankene så "åpnes" systemet, mens når det er netto forbruk så "lukker" systemet startbatteriet ute slik at det ikke forbrukes fra dette)? Ja, nøyaktig slik er det det fungerer. Startbanken er koblet direkte til dynamoen og forbruksbatteriet kobles til når dynamoen lader. Står om det i den tråden jeg linket til. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 5.September.2010 Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 1,3,og 4 er helt riktig. Nr. 2: Kort tid er en sake av selve definisjonen. Hvis du mener, "Jeg har 2 nesten like batterier, vrier over til "Both" for så å starte i løpet av noen minutt" da er faren liten at det skjer noe. Hvis du derimot eier 4 like batterier, en er full og tre er sier vi nå fullstendig tomme, og det som du kaller en liten et døgn, da må du regne med at det ene fulle ble utjevnet i tre tomme. Ja, og resten er som Ingar sa. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Terje_F Svart 5.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 Kort tid er en sake av selve definisjonen. Hvis du mener, "Jeg har 2 nesten like batterier, vrier over til "Both" for så å starte i løpet av noen minutt" da er faren liten at det skjer noe. Jeg tenker på å svitsje og så starte i løpet av et minutt eller to så da skulle det gå greit. Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.