FrodeS Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Våre tanker og dypeste medfølelse går til de etterlatte og de som måtte oppleve dette så tett innpå seg. Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Dette var triste greier, vi kondolerer så mye. Håper det går greit med dere og andre som var innvolvert. Sitér dette innlegget Link to post
nidelv 18 Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Kondolerer Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Triste greier som lett kunne endt enda verre.. Kondolanser fra Østlandet også. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Må bare takke for all omtanke det varmer virkelig å se det er folk som bryr seg og holder saken på et saklig nivå og ikke sporer av for det er slett ikke ønskelig og jeg vil lage en skikkelig oppdatering etter hvert når vi har fått snakket med politi og de andre involverte ... Oppdaterer litt jeg er kommet hjem nå i kveld og det går bra ,2 grads forbrenning på begge armene mine så har vært heldig tross alt kona sliter litt mere enn meg da men sikkert ikke så rart jeg har jobbet 25 år i ambulansetjenesten så har nok et bedre utgangspunkt for takle dette . Igjen tusen takk for deres omtanke mvh Robert og Berit Laluna 2 Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
mons Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Godt å høre at du er hjemme igjen. F-vennen har litt mer i dag her http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article790313.ece I tillegg hørte jeg på radioen at ungdommene som hjalp dere berget et menneske på vei hjem. De kom forbi en som hadde falt i vannet uten flytevest og fikk hjulpet han opp samt stoppet båten som kjørte i ring rundt han. Disse ungdommene kommer fra nærområdet der 4 dansker ble borte nylig, så denne sommeren har nok vært spesiell for dem. Si ifra hvis du vil ha noe praktisk hjelp med båten eller annet. Vi er nok flere som gjerne gir en hånd. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Seacrest Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Kondolerer, sitter å tenker på hva som er riktig å si i en sånn anledning. Som flere skriver her, ord blir fattige, men vit at vi tenker på Dere. Med dypeste medfølelse Rune Kristiansen m/familie Sitér dette innlegget Link to post
Renita Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Kondolerer, våre tanker og medfølelser går til de etterlatte og andre som var involvert i denne tragiske hendelsen. Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 kondolerer. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
alfb Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Fryktelig trist, Kondolerer. Sitér dette innlegget Link to post
Brizo Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Kondolere så mye. Som Astor sier, prat så mye dere orker med venner, familie og eventuelt bruk profesjonel hjelp. Det hjelper godt i denne vanskelige perioden dere har framfor dere. Sitér dette innlegget Link to post
Fru LALUNA II Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Tusen takk rørt til tårer her nå da vi fikk blomster fra Baatplassen godt å vite at en har venner her som støtter å stiller opp Tusen tusen takk for oppmerksomheten Har fått båten på land nå med god hjelp av Mons som stilte opp ,...tusen takk for hjelpen mvh Berit og Robert Sitér dette innlegget Ha en god dag Berit Link to post
Petterøe Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Dette er bare tragisk. Båtlivet som jo skal bestå av glede og livslyst ender slik... Kondolerer. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Kondolerer. Våre tanker til dem involverte og etterlatte Mvh Aina & Anders Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Kondolerer Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
TrondT Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Kondolerer TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
MajorAndy Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Kondolerer også. Jeg håber, at årsagen til ulykken bliver fundet og at I vil dele denne med os andre når I har overskud til det. Både årsagen til branden og det forløb, der førte til tab af liv. Det er ingen trøst i sorgens stund, men at finde og kommunikere årsagen kan måske være med til at forhindre en lignende ulykke i fremtiden. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Kondolerer Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bøljan Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Kondolerer Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 8.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Kondolerer også og tankene går til de berørte og etterlatte. Det er jo spesielt tragisk når liv tapt som en følge av brann i en annen båt, og her har vi sikkert noe å lære av når man ev. ikke bør tenke på annet enn å evakuere mennesker og la materielle verdier gå tapt. Når dere har kommet dere over den verste sorgen håper jeg dere har noen synspunkt å dele på dette området slik at andre kan bli litt mentalt innstilt på hva man kanskje ikke bør utsette seg for av risiko når det første går galt. Når det gjelder brannårsaken så blir brann sjeldent etterforsket tilstrekkelig til at årsaken foreligger, så her er det nok bare for hver enkelt å tenke forebyggende og snakke om evakueringsrutiner generelt. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Kondolerer, mine tanker går til de som har mistet noen de er glad i. Med vennlig hilsen Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
mons Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Vraket kom opp i dag Budstikka Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Faxen Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Kondolerer så mye. Som Astor sier det er fryktlig å oppleve på nært hold. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
mons Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Video av hevingen og vrakrestene. Fedrelandsvennen Sitér dette innlegget Mons Link to post
Fru LALUNA II Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Vi lovet å legge ut hendelsen etterhvert. Nå har politiet avhørt alle sammen, så da kan vi legge den ut. Båtbrann Furuholmen Rivenes 4/9.10 Dette er våres opplevelse der vi mistet en venninne og har sammen satt sammen historien så godt som vi husker av hendelsen og som en del av egen krisehjelp og til ettertanke om hva som skjer så ufattelig fort ved en båtbrann. Rask konklusjon for å hindre skader er at ALDRI mer ha fortøyninger i nabobåter det er utrolig vanskelig å få løsnet disse pga. meget høy varmeutvikling Få inn flere brannvarslere, en i hvert rom noen sover og gjerne flere plasser. Og alle skal være seriekoblet. Tidlig varsling er veldig viktig. ------------------------------------------------------------------------------------------- Det startet med kjempe koselig kveld på land hvor vi griller og brenner bål. Etter hvert så går vi alle ned i båten vår hvor vi fortsetter og har det koselig. Grete går og legger seg, etter hvert boa også. Før Robert finner ut at han også vil legge seg. Vi 3 andre blir sittende en stund til , men så etter hvert finner Walter og ut at han også vil legge seg, men meg og Anna vil sitte litt til å snakke. Mens Walter er på badet for å pusse tennene, hører jeg Grete rope fra den andre båten… det brenner. Jeg snur meg og kikker og da ser jeg flammer fra den andre båten. Walter kommer opp. Jeg snur meg og brøler ned til Robert det brenner… før jeg løper bort og trykker på disstressknappen på VHFèn , da er klokka 02,36, så løper jeg tilbake til lugaren og brøler til Robert at det brenner. Når Robert kommer opp roper de på Tjøme…. laluna… laluna. Jeg går bort og kvitterte for nødropet vårt. Løper så til rekka og ser… hyler en kniv… noen kommer med en kniv til meg og jeg prøver å kutte tauet som binder oss sammen med Boa sin båt, men det er så utrolig varmt at jeg klarer det ikke. Anna prøver også, jeg prøver å spyle med brannslokkeren for å holde det som en vegg mot oss, men har jo skjønt i ettertid at det var jo bare tull. Brøler på Robert at han må hjelpe meg. Han er egentlig helt fortumla etter å ha sovet i ca:1 time, kommer og skal hjelpe, han får en annen kniv og prøver men tauet vil ikke av og varmen er veldig intens. Anna går ut på rekka og skal hjelpe hun begynner og rote med tauene bak på båten, men Robert sier det er her tauet er. Jeg står da bak Robert inne i båten. Plutselig faller/hopper Anna i sjøen, jeg mener jeg ser begge beina er samlet og treffer sjøen først… Men vet ikke. Hun svømmer bort til Boa sin båt og holder seg fast i badeplatformen der, Robert roper… ho må slippe den og komme seg bort til vår båt. Robert går opp og løsner fortøyningene på begge båtene med hjelp av Grete. Han kommer inn og begynner og bakke ut fra land. Boa sin båt henger med, han rykker så til fremover og fikk revet av tauet som var festa i Boa sin båt. Da drev Boa sin båt vekk fra oss. Han kjører da inn til land og får Boa og Grete om bord i vår båt. Robert fortøyer i land igjen. Jeg og Walter går ut på rekka vår og roper på Anna så hun skal konsentrere seg om å se på oss og svømme bortover her. Men hun tar en u-sving ??? svømmer utover før hun kommer mot oss. Hun svømmer fint og rolig mot oss, plutselig forsvinner hun ned, Walter stuper i sjøen og etter 2-3 tak er han ute hos henne, får tak i henne og svømmer inn mot båten vår. I mellomtida er det kommet en tresnekke som legger seg opp på siden vår. Walter kommer inn til båten vår, jeg tar tak i armen til Anna og drar henne opp, klarer å holde henne over vann, hele overkroppen er over vann. Walter er helt å vekke, han bare ligger der, Robert får dradd han opp på plattformen med hjelp at et par ungdommer som er kommet til. Der sitter Walter bare og holder seg fast i stigen. Robert hopper over i den andre båten, får tatt Anna som jeg fremdeles holder og får dradd henne opp i båten. Der begynner han med HLR, en av ungdommene hjelper til. Jeg drar og skur i Walter for å få han opp i båten vår, der får jeg kledd av han og funnet en dyne som jeg pakker han inn i. Finner også ei dyne som jeg pakker Boa inn i, for han sitter og fryser og har store problemer med å puste. Robert ser Boa sin båt er på vei bortover mot noen andre båter som ligger på andre siden. Han roper at noen må vekke de i båtene der og prøve å få Boa sin båt vekk derfra . Robert gir opp med HLR på Anna for han får ikke blåst luft i henne, men jeg vil ikke gi opp, så jeg hopper ned i båten og komprimerer mens en av ungdommene blåser, det kommer bare skum og blod ut av henne. Etter litt tar jeg en pause mens en annen ungdom tar over, går over i vår båt for å sjekke de som er i vår båt… tar et par trekk av en røyk mens jeg ser på de som holder på med Anna. Kjenner bare sinnet komme opp, hopper ned i båten igjen og komprimerer på Anna igjen … Robert har fått løs vår båt og brøler at jeg må komme opp i den, ungdommene som har fått en lege og sykepleier i båten sin har nå ansvar for Anna. Robert avtaler med Tjøme radio at vi skal kjøre inn til Torvefjorden båthavn, for det er ingen plass for at ambulansehjelp skal komme ut rundt der vi er dårlig med tilgang til vei og helikopter kunne ikke lande der. Sykepleieren i nabobåten hisser seg opp for han mener vi ikke kan flytte på oss, men siden vi har sagt i fra, flytter vi oss inn til land. Ungdommene har også kaldt på hjelp på VHFèn, alt blir bare kaos for de skal ha oss til å si posisjon til dem også, de får den, men vi sier at de har jo fått den et par ganger av oss og det er jo bare tull at flere skal snakke med de på sentralen. I ettertid får vi høre at siden det var så mange som snakka så fikk jo de inntrykk av at det var ganske mange som var skadet og falt i sjøen. I mellomtiden var det kommet til flere båter med ungdommer fra leirstedet på Riveneset, de ligger der og sviver rundt i båtene sine. Vi kjører inn til tovefjorden båthavn, snekka med Anna følger etter. Når vi kommer inn til Torvefjorden er klokka 03.30, løper Robert oppover med våte håndklær over seg for han svir veldig på armer og blinker med lommelykt på luftambulansen, og viser den ned på den mørke parkeringsplassen. Når sea-kingen kommer og lander bak det andre helikopteret kommer han ned i båten igjen, da er alle 5 ambulansene kommet og det er en haug med folk som løper rundt, jeg ser det er noen som holder på med Anna, tror de prøver hjertestarter for de har blotta brystet hennes helt. Operativ leder helse fra ambulansen kommer til båten vår og vil ha Robert i ambulansen, men han vil ikke. Han mener de må ta Boa og Walter først. Boa har pusteproblemer og Walter er i sjokk. Da blir operativ leder sint, sier hun er sjef og at han skal følge med. Da eksploderer Robert, sier han er sjef i sin båt og at de skal ta de ta andre først. De tar med begge de to, og Grete. Da først går Robert med og setter seg i en ambulanse. Jeg treffer på en politimann som pumper meg for opplysninger, men når jeg ikke husker personnr. mitt blir han irritert, svarer han da med at det skal ha gi faen i, vi har trossalt døde, skadde og er viktigere og ta seg av dem. Han er nå såpass at han kommer tilbake og unnskylder seg og sier noe om at han var stressa eller hva for noe han sa… husker ikke er ikke viktig heller for jeg dreit vel helt i den fyren. Jeg sitter litt på brygga, går opp og ser når de holder på med Robert… syntes tida går utrolig seint med å få de av gårde på sykehuset. Går ned i båten, samler sammen tlf., lommebok osv. så går jeg opp til Roberts ambulanse igjen. Og får beskjed om å sette meg inn i den. Jeg er helt utafor, forbanner Terje for han ikke har lært meg ordentlig HLR siden jeg ikke fikk liv i Anna igjen. Vi kjører inn til sykehuset, ho som kjørte ambulansen var ikke sikker på veien… Satt å spurte er det her vi skal… JA … glefser jeg… rett frem… Og det bærer innover. Når vi kommer til akutten… nja er ikke sikker på hvordan det begynte, men så nå plutselig at de holdt på å vaske og forbinde Robert. Det kommer noe politi og vil ha blodprøve av oss, ikke vet jeg hva de skal med den… DNA? har ikke peiling… Ikke viste politiet det heller, for han sa det bare var rutine. Merkelig de ikke vet hvorfor de har sånne rutiner da. Men samme det.. Robert nekter, han sier han heller kan skrive under på at han har drukket og kjørt båten i nødverge. De har jo problem med å finne en plass å ta blodgassen på han, så hvor skulle de finne en plass å ta blodprøve, han er jo helt forbrent på begge armene. Jeg gidder ikke diskutere med dem, så jeg strekker ut armen og de får de 4 små glassa sine, de forsegler dem og jeg skriver under på et ark som det står noe på, de sier det er for at jeg må bekrefte for at det er mitt blod. OK! Jeg får også en haug med spørsmål igjen, svarer så godt jeg kan. Mens politiet holder på med meg, ringer det en politi til og spør spørsmål, jeg lurer på om han er en av de som står på ganga og ringer inn til meg, men han sier at han sitter på sentralen. Jeg går ut på ganga, er jo ikke noen som snakker eller ser til meg uansett. Jeg ringer min kjære søster Grete B, tenker at jeg må få sagt i fra så ho kan snakke med mamma og pappa før de slår på dataen og kanskje det skulle stå noe der. Ringer også bror til Robert og sier ifra, siden han er far til ungene til Anna. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Må i ettertid si det egentlig er litt vilt, det er kommet en del i avisene og det før en har klart selv i si i fra til fam. Er glad jeg klarte å tenke sånn at jeg måtte ringe fam., for tenk for et sjokk det hadde vært for eksempel for mine foreldre som er rundt 70 år, eller guttungen min som er flink til å lese nyheter, å slå på dataen å se bilde av vår båt. Krisehjelp syntes jeg også er noe oppskrytte greier, vi som var midt inne i hendelsen har ikke sett noe til den….. bare barna og x-mannen til den avdøde har fått det, ja også de 4-5 ungdommene som hjalp oss og ungdommene som sveiv på sjøen og det er jo egentlig bra det da, at de har tare vare på de. Men må bare takke Ingar, Mons, Verrie, Quantum, UlvI og Kodevåg som har støttet og hjulpet oss masse i denne tiden, og takke for alle hilsener fra dere andre båtplassenmedlemmer. Mvh. Berit & Robert Sitér dette innlegget Ha en god dag Berit Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.