Jump to content

Båtbrann i Søgne. En omkommet


logget av

Recommended Posts

Blir nok modifisering av varslingsanlegget i Viksunden etter dette....

Seriekoblede varslere skal inn.

 

Den siste tiden har vært tung for meg, selv om min familie ikke direkte har blitt rammet av det som har skjedd.

 

Jeg og La Luna'ene har snakket sammen, og vi fikk den ideen at så mange som mulig her på Sørlandet bør ha seriekoblede røykvarslere i sine båter, på samme frekvens.

Dette vil gjøre at ved utløst brannalarm i en båt, som ligger i samme uthavn, så vil alarmen ule i nabobåtene.

Rekkevidden er omlag 100 meter, når det er fri sikt.

 

Hvis vi er mange som kjøper slike, av samme modell, i samme område, så gir vi hverandre kanskje de ekstra 30 sekundene man trenger for å overleve en båtbrann på natta.

 

Siden jeg jobber for en leverandør av bl.a. brannsikringsutstyr, så kan jeg tilby meg å levere seriekoblede brannvarslere ferdigprogrammert på samme frekvens.

Jeg ønsker at så mange som mulig melder sin interesse til meg, så skal jeg finne ut hvilken modell av de seriekoblede varslerne vi fører som egner seg best til dette, og så kan vi levere de før neste båtsesong.

 

I mitt forrige hus, så hadde jeg en i utleieleiligheten, og, inne hos meg; en i første, en i andre, og en i tredje etasje.

Dette ga veldig fin trygghet, og det virket kjempebra.

Nå har jeg enda større hus, men har enda ikke hengt opp seriekoblede røykvarslere... Det blir gjort en av de første dagene!

Jeg har og tenkt på om jeg skal tilby samme røykvarslere til mine nærmeste naboer.

Da vil jeg gi naboene sikkerhet ved brann, og motsatt.

 

Dette innlegget er ikke skrevet for å tjene på andres frykt, jeg skal sørge for at påslaget blir så lite som overhodet mulig.

Hvis noen har innsigelser, eller føler seg støtt av dette innlegget, send im til Ingar, og be han om å slette/korrigere innholdet.

 

Tilføyer også det jeg har sagt personlig til dere: (LaLuna)

Jeg tenker på dere hver eneste dag.

Og, jeg kommer opp med brannvarslerne dere ville ha hjemme en av dagene i denne uka.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Dette er en tragisk sak.

Mange er involvert og ettertiden vil utvilsomt gi grobunn for mange refleksjoner.

 

Trass alt det tragiske vil jeg berømme Kodvaag for huritge innspill som kan være til nytte for alle båteiere.

Jeg støtter alle involverte i denne saken samtidig som jeg ønsker at Kodvaag oppretter en egen tråd som tar for seg gode metoder for brannvarsling i fritidsbåter.

Link to post

Mine kommentarer i rødt

 

og vi fikk den ideen at så mange som mulig her på Sørlandet bør ha seriekoblede røykvarslere i sine båter, på samme frekvens.

Kunne jo vært en ide å få det til på landsbasis ?

Dette vil gjøre at ved utløst brannalarm i en båt, som ligger i samme uthavn, så vil alarmen ule i nabobåtene.

Rekkevidden er omlag 100 meter, når det er fri sikt.

 

Hvis vi er mange som kjøper slike, av samme modell, i samme område, så gir vi hverandre kanskje de ekstra 30 sekundene man trenger for å overleve en båtbrann på natta.

Ved brann i plasbåt er dette utrolig lang tid når en i ettertid ser hvor fort branner utvikler seg

 

Siden jeg jobber for en leverandør av bl.a. brannsikringsutstyr, så kan jeg tilby meg å levere seriekoblede brannvarslere ferdigprogrammert på samme frekvens.

 

Jeg ønsker at så mange som mulig melder sin interesse til meg, så skal jeg finne ut hvilken modell av de seriekoblede varslerne vi fører som egner seg best til dette, og så kan vi levere de før neste båtsesong.

 

 

Dette innlegget er ikke skrevet for å tjene på andres frykt, jeg skal sørge for at påslaget blir så lite som overhodet mulig.

Hvis noen har innsigelser, eller føler seg støtt av dette innlegget, send im til Ingar, og be han om å slette/korrigere innholdet.

her trengs ingen endringer er et topp tiltak fra deg

Tilføyer også det jeg har sagt personlig til dere: (LaLuna)

Jeg tenker på dere hver eneste dag.

Og, jeg kommer opp med brannvarslerne dere ville ha hjemme en av dagene i denne uka.

 

Veldig bra Bjørn, setter veldig stor pris på deg/dere godt å vite at noen tenker på en i tunge tider det varmer virkelig :flag_bp:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Det er vondt og våkne opp til slik beskjed om at kjære venner har vært i brann, og at vi har mistet Anna.

 

Første gang jeg leste Fru Laluna sine skriverier etter ulykken, ble jeg satt ut, og leste det omigjen og omigjen.

 

Det står enorm respekt av at paret Laluna deler med oss andre hendelsesforløp så i detalj som dette, og jeg deler Fru Laluna sitt synspunkt på at hjelp i ettertid fra profesjonelt hold er for dårlig i forhold til hva man skulle forvente for dem som var tilstede.

 

Samtidig har jeg brukt denne tragiske hendelsen til å tenke igjennom sikkerheten ombord i egen skute.

 

Jeg har blant annet fullført brannvarsling ombord, slik at alt fungerer som det skal med kildeangivelse på display over seng hvilken røykvarsler som aktiviseres dersom noe skjer.

 

Jeg har også hatt full sjekk på brannslukningsapparater og memorisert bedre hvor disse finnes. Når jeg heretter har med meg venner på turer, kommer det til å være en naturlig rutine og fortelle om hvor brannslukningsapparater finnes.

 

I egen dumskap, har jeg også byttet ut 1 brannslukningsapparat i tilknytning til barnas lugarer. Det som var plassert der, var et av de største, som ville ført til at det er for tungt for små barn og handskes med. Plasserte et mindre et der istedet.

 

Rømningsveier er jeg heller ikke tilfreds med, og vil i løpet av vinteren skjære ut stor luke i motorromsveggen til akterlugar for å ha rømningsveier begge trappeoppganger opp i salong.

 

Jeg har også i tiden etter denne brannen tittet på tilfeldige båter. Jeg synes det er urovekkende mange båter som ikke har rømningsveier i tilfeller brann i cockpit og om man sover i cabin eller forpigg. Mange båter har ikke luker forut.

 

Et annet middel for å hindre skader, som jeg ser seilbåteiere muligens er mye flinkere til enn motorbåteiere. Stratetisk plassert kniv lett tilgjengelig for å kutte fortøyningstau. MEN, vær obs på at når det brenner, smelter tau, og derved viser seg å være mye vanskeligere å kutte med kniv. Det er en av erfaringene etter brannen i Søgne.

 

Jeg håper derfor denne tråden kan være en fin påminnelse til de aller fleste om å ivareta sikkerheten og iverksette tiltak for bedre ha mulighet for å komme helskinnet fra en slik brann.

 

For dette kan ramme hvem som helst av oss.

 

Og jeg vil igjen berømme Lalunaparet for å dele sine opplevelser med oss.

Link to post

Fikk dette tilbudet fra Kodevåg så de som ønsker å henge seg på kan bare ta kontakt med han se i bunn av stykket her

 

 

Etter båtbrannen i Søgne, så mente dere at så mange som mulig bør ha brannvarslere ombord i båten sin.

På besøket hos dere forleden så nevnte jeg jo dette med seriekoblede brannvarslere.

Jeg tenkte, med bakgrunn i det opplegget jeg hadde i forrige huset mitt, at seriekoblede brannvarslere hadde vært bra, for dersom en piper, og det er en til samme innenfor radiorekkevidde, så piper den også.

I bruksanvisningene står det hhv 50 og 100 meter rekkevidde ved "fri sikt" og noe mindre innendørs.

Dette tror jeg kan fungere godt i uthavner også.

 

 

Vi kan tilby to forskjellige typer seriekoblede brannvarslere.

 

Den billigste løsningen:

 

"HOU 601082" - Housegard trådløs optisk røykvarsler 2stk

er en pakke med to seriekoblede røykvarslere.

Veiledende pris hos oss er 600,- pluss mva. for et par.

Kan selges for 375,- inkl mva for et par.

 

Houseguard MÅ settes opp SAMMEN, og matches sånn at de går på samme.

Den er fin å kjøpe å ha hjemme i huset, da man selv kan matche de ved kjøp, før de taes i bruk.

Dersom man har utleiehybel er denne en billig forsikring å ha.

Ulempen med denne er at den krever to forskjellige batterier, og at de må fysisk være samlet for å matches.

Et 9 volt batteri til detektordelen og 3stk 1,5volt batterier til radiodelen.

Fordelen med denne er at den er billigst.

 

 

Den beste løsningen:

 

"PRE PR 1211" - Deltronic røykvarsler trådløs

er en pakke med kun en røykvarsler i hver pakke.

Veiledende pris hos oss er 615,- pluss mva for en stk.

Kan selges for 545,- inkl mva for en stk.

 

 

Deltronic har "mekanisk" kanalvelger fra kanal 0-16, hvor kanal 0 er masterkanal.

En masterkanal kan benyttes i en blokk, hvor alle kan ha hver sin kanal, og alle i fellesarealene kan ha kanal "0"

Dersom det da går en alarm i en leilighet, f.eks. på kanal "5", så vil alle som har valg kanal "5" ule, OG alle som har kanal "0" vil ule uansett hvilken alarm som går.

Til vårt formål SKAL dermed alle bruke kanal "0". (null) på vrideren bak brannvarsleren.

Fordelen med Deltronic er at man slipper å ha alle samtidig på en plass for å "pare" de, det er bare å la kanalvelgeren stå på kanal "0" (null) så vil de alltid samarbeide når man er innenfor radiorekkevidde.

Ulempen er at den er dyrest.

 

Ingen av disse varslerne er spesielt konstruert for maritimt miljø, skal varslerne være tilpasset det snakker vi om priser som vil gjøre at mange færre vil handle.

Men, jeg TROR, at dersom de monteres tørt og trygt inne i kabinen på en fritidsbåt, og tas inn i huset på vinterhalvåret for å redusere fuktpåvirkningen, så vil de holde lenge.

 

Skal man ha det jeg mener er beste systemet, så har man kun Deltronic modellen, på kanal "0", både hjemme og i båten.

På sommeren har man da en eller flere alarmer i huset, alt etter hvor stort hus man har, og så har man en i båten.

På vinteren, i fyringssesongen, har man da en ekstra alarm i i huset, siden man har husket å ta inn den som man vanligvis hadde i båten.

 

Denne mailen kan du/dere gjerne videresende til de som eventuelt er intressert, eller legge ut på forumet?

 

 

Med vennlig hilsen:

Bjørn Brage Kodvåg

Høietun 235

4619 Mosby

 

Mobil telefon: +47 48 86 94 16

E-Mail:

Privat: kodvaag@hotmail.com

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Det er sjelden at vi kan lese slike dramatiske og åpenhjertige øyenvitnebeskrivelser etter alvorlige båtulykker. Tusen takk for at dere deler dette med oss, LALUNA II. Jeg føler veldig med dere i sorg og andre sterke følelser når jeg leser dette.

 

Jeg synes også at det er forbilledlig at dere og så mange andre her forsøker å trekke lærdom av denne ulykken. Trådløse brannvarslere som også varsler brann i nabobåter virker veldig fornuftig. Og så kan vi andre også trekke lærdom fra det som fungerte bra denne gangen, selv om ulykken kostet menneskeliv. Automatisk varsling av kystradio ved å trykke på Distress-knappen på VHF, for eksempel. Slikt må man ha tenkt i gjennom på forhånd, for å kunne gjennomføre optimalt når katastrofen inntreffer.

 

Lærdommen om aldri å være fortøyd i nabobåter kan være vanskelig å etterleve. Uansett kan det være fornuftig å ha sylkvasse kniver godt tilgjengelig i nærheten av alle pullerter (mine er tapet fast på pulpit og pushpit)

 

I et slikt kaos, og når erkjennelsen synker inn om at man er i ferd med å miste sine nære, skal man virkelig holde hodet kaldt for å fungere optimalt. Jeg hadde nok ikke klart å være like avslappet overfor beviskåte politifolk, som har mer fokus på å legge til rette for eventuell straff enn på å bidra til å trøste og støtte de som er rammet...

 

 

Link to post

Tragisk å høre om dødsfallet og vil utdype min kondolanser til de nærmeste og venner av den som gikk bort.

 

Dette er vel det store skrekk senarioet for oss båtfolk, når en ser hvor overfylte enkelte gjestehavner er så.....ja vil vel egentlig ikke helt tenke den tanken.

 

Takk til de involverte som deler en slik dramatisk hendelse med oss her på BP, her er det lærdom å trekke for de fleste av oss.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Fikk sms'en Robert, og ja, jeg har tatt med et ekstra sett hjem.

Kommer du innom onsdag ettermiddag og henter varslere + inspiserer huset?

 

Ouf, litt flaut, føler at dette innlegget er litt snik-løfting av tråden.

Ha meg unnskyldt!

 

:flag_bp:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
  • 1 måned senere...

Ja fikk båten hjem i dag( lørdag )ble litt følelser i hjemmet i dag .............ble litt tanker om det om har skjedd ja , så nå er det konservering for vinteren som står for tur for deretter reparasjon av brannskadene

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
  • 2 år senere...

Sikkert en del som husker denne hendelsen 05.09.10 og nå begynner vi å bli klare for å sjøsette båten igjen ..
Dukker opp en del små problemer med motor
Hadde litt mye vann i kjøl etter drenering dreggluke hadde tettet seg og manglende ettersyn i litt lang periode og MYE regn så ble vannstanden noe høy i kjølen som igjen medførte til defekt starter som nå er nå byttet /overhalt
Startet så opp båten hjemme i hagen i dag og den startet som en klokke etter litt kinning men kom som ei "kula"
men så etter et par minutter kom det noen skrikelyder tenkte straks på noe lager greie i bak kant av motor/ gir og begynte å sjekke maskintegningene og er kommet frem til at det kanskje bare er trykkplaten /fjærene på den som rett og slett er rustet i filler så blir spennende å åpne opp der og sjekke dette i morgen .
Hadde i utgangspunktet tenkt på å sjøsette denne uken men time will show som man sier ..

Grunnen til at jeg tar det i denne tråden er for å minne folket på hvor sårbare vi er om en brann skulle oppstå.


Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Stående ordre ombord hos oss er å drite i båt og bikkje og komme oss ut om det brenner. I hver lugar ligger et sprayboks skumapparat så man kan slå flammer litt ned vedbehov. 2kg pulver ved førerplass. Automatisk vanntåkeapparat i motorrom. Røykvarsler og CO varsler i salong.

 

Brann i båt er ekplosivt og fullt av giftige gasser. Og som vi tagisk ser av denne historien, det er livsfarlig.

Link to post

Litt oppdatering : blir noen dager til på land da trykkplaten(kr4000) var defekt som jeg trodde pluss at kjølebendet (kr2700)for eksos falt frahverandre da jeg tok i det ....tæret helt i filler innvendig ...men godt det røk i hagen og ikke på fjorden for da hadde en kjapt druknet motorrommet med sjøvann for det er ikke rent lite vann som sjøvannspumpen pumper ut i løpet av noen få minutter under gange :diving:
Trykkplaten hadde pusheren inne :thumbsup: og er jeg heldig dukker kjølebendet opp i morgen da det måtte rekvireres fra søta bror (Sverige) :pray:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...