Jump to content

Brannslukkningsapparater - var for kulde?

volvo_penta_

Recommended Posts

Et pulverappart tåler adskillig kulde... Du gir nok opp bålivet lenge før det slutter å virke.. -30 står det på pulverapparatet hos meg..... Så la det bare være ombord.. Ellers bør du regelmessig sjekke at pulveret beveger seg og at nålen på manometeret står på "grønt"... Er det gammelt bør du vurdere å ta det med innom en servicestasjon for å en uttalese.. Ofte svarer det seg ikke å legge ut penger på de hvis det må refylles etc....

Faren med pulverapparater er ikke kulde, men at de vanligvis er montert stående. Slik står de(og bankes de i bølgene) år etter år til alt pulveret ligger som en hard klump i bunnen av dem.

Pulverapparater bør taes ut av holderen med jevne mellomrom og snues på hoded. Med øret inntil beholderen skal man da klare å høre at pulveret flytter seg fra bunnen til toppen(når man holder apparatet opp ned).

Mannskapet på den gamle fergen "Holger Danske" fikk seg en saftig overraskelse en gang de skulle ha brannøvelse sammen med Oslo Brannvesen. De hadde en rekke pulverapparater med seg fra båten som de skulle benytte til å slukke en oljebrann på øvelsesområset til Oslo Brannvesen. På ALLE disse apparatene hadde pulveret samlet seg til en hard klump i bunnen. Resultatet var da at de ble stående å blåse komprimert luft på en oljebrann. Godt det bare var en øvelse !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hei

For eit par veker sidan var eg innom ein butikk på Nøstet i Bergen som driv med brannvern.

Innehavaren sa at brannslukkingsapparat med vatn ikkje virkar når dei er frosne, og det er jo logisk.

Når dei er tinte att så skal dei virka.

I dykkeverden har ein for lengst gått bort frå co2 til å blåsa opp vestar. Ein av grunnane var at effekten er mykje mindre når det er kaldt i vatnet.

Ask

• 2 uker senere...

Håper du har rett Trikola, jeg har ikke lest det noe sted å har altid hørt det motsatte, om du har rett vil båteiere å forsikringsselskap spare store summer, pulver slukker brannen men ofte er skadene pulveret forårsaker mye større en det brannen forårsaket. dette gjelder ikke skum apparat som alle bør satse på, i hvertfall i frostfrie omgivelser.

Tror det er pulveret som har en etsende egenskap som ikke er helt heldig bla.a i elekronikk etc.

Mannskapet på den gamle fergen "Holger Danske" fikk seg en saftig overraskelse en gang de skulle ha brannøvelse sammen med Oslo Brannvesen. De hadde en rekke pulverapparater med seg fra båten som de skulle benytte til å slukke en oljebrann på øvelsesområset til Oslo Brannvesen. På ALLE disse apparatene hadde pulveret samlet seg til en hard klump i bunnen. Resultatet var da at de ble stående å blåse komprimert luft på en oljebrann. Godt det bare var en øvelse !

Den sank etter en brann også.....:sailing:

Redigert av VO`n (see edit history)

Har co2 apparat, å når jeg valgte å drasse med meg 2 kg co2 tenkte jeg at hvis det skulle oppstå brann i motorrom og motoren fortsatt går så vil det være det som er vennligst med motor og alt annet ettersom motoren ikke får o2. Hvorvidt den overlever nedkjølinga vet jeg ikke, men tror det burde gå greit.

Vurderer å ordne meg et større før neste års sesong, med dyse rett til motorrom, er greit å kunne dra av raskt hvis noe skulle skje. For andre steder i båten må man bare rive ned hvis behovet melder seg, har jo bare en liten 19 foter.

Ellers tror jeg, når vi snakker båt, at skadene fra brann er værre en skader fra pulver...

Skum er vell fint, men hva som er ideelt har vel mye med båten og brannen å gjøre. Som regel kan vell vann være det beste , men er vell kanskje ikke alle som har det tilgjengelig :tongue:

Er det noen som har testet ut Purga-T? Automatisk slukke system som er så lite at det kan festes f.eks i motorrommet.

Utklipp av artikkel:

Purga-T er på størrelse med en liten syltetøyboks som du får på hotellene. Den består av en liten beholder og en lunte. Når flammen antenner lunten, foregår det en rask forbrenning inne i beholderen som frigjør nitrogen og nitrogen oksider som forgifter brannen, slik at branntilløpet slukkes.

Link

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...