Jump to content

Hvilket kjøleskap bør jeg velge?

windy 26

Recommended Posts

Jeg har kjøpt et par kjøleskap fra Isotherm, leverandør er Termomarin i sandefjord. Kjøpt de via baatnett. Skapene har vært upåklagelig, servicen hvois jeg har lurt noe har vært upåklagelig. Han servicemannen der hjalp med styringselektronikken så jeg slapp å kjøpe nytt skap. betalte bittelitt for det, men som han sa:" neste gang du skal ha kjøleskap, regner jeg med at du kjøper det her"

det å samle kulden i et magasin høres kokkelimonke ut. Kjølemagasinet er de kalde varen du har i skapet. Dog finnes det en funksjon på Isotherm skapeen som gasser på når motoren går slik at det går mindre den første tiden etter motorstopp (ganske mange timer faktisk). Funksjonen heter ASU og kan også lage manuellt hvis man vil

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Kjøpte nytt i 2009. Eg ser nå at det er ein ulempe med konstruksjonen til isotherm. Frysen har ikkje dør/luke, slik at toppen av vannflaska som står i døra fryser mellom helgene, og isen i frysen kunne vert hardere. Eg kan skru opp enda kaldere, men da er flaskene i døra bunnfrossne mellom helgene............

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Kjøpte nytt i 2009. Eg ser nå at det er ein ulempe med konstruksjonen til isotherm. Frysen har ikkje dør/luke, slik at toppen av vannflaska som står i døra fryser mellom helgene, og isen i frysen kunne vert hardere.

Er det rett at de ikke har dør/luke i fryseboksen?

Kjøpte også i 2009 Kjøleskap Isotherm 85 ltr 12V/24V ASU dør/luke, har ikke sjekket alle men mange, men der står de med dør/luke.

Kjempe skap. untatt dør låsen der knakk den tappen som holder døra i lufte stilling.

Fikk ny i posten to dager senere, servicen er topp.

http://www.termomarin.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=280

Kjøle skapet har stått på siden mai. Ligger i bøye.

Og når fryse boksen ikke er i bruk settes ASU i manuell på 1/2 fart, da holder 95 WAT solsellepanel batteriene på topp.

Har funnet ut at Ølet er kalt og en sparer strøm.

Og en får tinet noe av isenbelegget på fryseboksen som skal vekk.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Noen som kjenner til leverandører av kjøleskap som går på 12V + gass? Kjøleskapet er jo den store strømtyven når en ligger i uthavner på varme sommerdager.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hadde Isotherm skap i snekka, og det funket upåklagelig. Brukte i gjennomsnitt 0,6 Ah strøm. Har nå et gasskjøleskap fra Electrolux som oxo går på 12 og 230V i Konvall. Disse er ikke lette å få tak i lenger, for jeg har hørt at gasskjøleskap til båt ikke selges lenger pga forbud. Kan vel bruke skap for bobil som erstatning :confused:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Denne kuldemagasinering fungerer sikkert ut fra konseptet.

Men som en annen i en tidligere diskusjon om samme emnet påpekte er det antagelig billigere og mer praktisk å investere disse pengene i et ekstra forbruksbatteri: samme effekt (holder kulden lengre), rimeligere (har dog ikke sjekket prisene) og mer fleksibel (strømmen i batteriet kan også brukes til noe annet)

Legger til: er imidlertid vekten et poeng, bør man regne litt mer nøyaktig...

Har nå et gasskjøleskap fra Electrolux som oxo går på 12 og 230V i Konvall. Disse er ikke lette å få tak i lenger, for jeg har hørt at gasskjøleskap til båt ikke selges lenger pga forbud.

Har et nytt godkjent for båt Electrolux RB 180B Kjøleskap fra 89 har test kjørt det i vinter får det ikke til å virke på 1/4 effekt på fullt er det fryseboks en 5 liter med vann ble bunntæla, har du noen tips om årsaken til at det ikke vil virke på 1/4 efekt.

Det går ikke ann å bruke på 12v uten landstrøm trekker 85W.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...