greiegry Startet 5.September.2010 Link til dette innlegget Startet 5.September.2010 Har kjøpt en Glomex tv-antenne med 16 m kabel og sidebrakett. Skal montere den i toppen av masten på seilbåten min. Hvordan gjør jeg det? Hva trengs av monteringsutstyr? Kan den stå like under VHF-antennen? Er jobben såpass komplisert at den bør gjøres av en proff? ...har en beneteau oceanis 393 på forhånd takk hilsen gry Sitér dette innlegget Link to post
greiegry Svart 5.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Gjorde denne jobben selv i vår. (med masten oppe). Du borer hull til braketten og popper denne fast. Husk å bruke popnagler beregnet på mast/aluminium. Jeg har plassert min på siden , helt i toppen. De funker bra. Kan ikke si at jeg merker noe forskjell på VHF. Nå brukes jo TV stort sett i havn, og da bruker jeg ikke VHF heller. Dersom du allerede har hull til kabel i toppen, kan du bruke dette. Dersom ikke må det bores. (pass på å skjekk hva som er inni masten der du borer, slik at du ikke ødelegger kabler eller fall. Kabelen kan kobles og monteres på antennen før du klaterer opp. Bruk en tynn line med en del små muttere i enden (for vekt). Denne slippes ned fra toppen, og fiskes ut nede. Du får den sikkert ut samme sted som de andre kablene går. Sjekk om du har ett rør til kabler inni masten. Bruk dette om det er plass . Kabelen festes til toppenden av linen , og linen brukes til å dra kabelen gjennom masten. Kabelen går så gjennom dekk i en kabelgjennomføring. Tipper de kablene du allerede har går inni mastestøtten på bildet. Trekkes derfa og frem til TV eller forsterkeren. Sitér dette innlegget Link to post
Sea Major Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Husk å bruke popnagler beregnet på mast/aluminium. /quote] Hva er riktig materiale, når braketten er i rustfritt stål og masta i aluminium? Tenker at det burde være nagler av aluminium... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Hvordan du fester antennen i masten rent fysisk, skal jeg ikke si noe om da jeg ikke har båt med mast. Men monter den i hvert fall ikke ved siden av VHF-antennen. Over eller under er greit. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Eureka Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 I mast og bom brukes monell nagler. Sitér dette innlegget Link to post
Sea Major Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Takk for svar! Jeg fant ut om de monel-naglene etter litt søking på nett, men behøves det noe skille mellom masta som er i aluminium og braketten som er rustfritt stål tro? Sitér dette innlegget Link to post
Sea Major Svart 7.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2013 Ok, da har jeg fått klarhet i at rustfritt og aluminium skal gå fint i lag :-) Nagler har jeg fått tak i og, så da er det bare å poppe i vei! Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 7.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2013 Største jobben her er vel å få fram kabelen Sitér dette innlegget Link to post
Sea Major Svart 7.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2013 Ja, det kan du trygt si! Har holdt på i en drøy uke å sloss med den kabelen, men nå er den endelig på dekk :-) neste trinn blir å få den inn og opp i masta, men det tror jeg skal gå greit Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 7.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2013 Min far monterte en tilsvarende antenne i en "Sun Fast 35". Istedet for å gå til topps i masta festet han den på push-piten bak på hjørnet av båten. Han melder at dette har fungert glimrende, men at du vil nok ha noe bedre dekning om du går til topps med antenna. Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 7.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2013 Har selv Glomexen 37cm. Superfornøyd. Signalet er så bra at antenneforstekningen må justeres ned når jeg er i områder som ligger nært sendermastene (eks. Bergen sentum). Sitér dette innlegget Link to post
Sea Major Svart 7.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2013 Ja, jeg vil tro at signalet blir bedre jo høere man plasserer antenna. Har en Glomex 25cm. og satser på at det skal holde. Fikk inn signaler med antenna liggende i cocpit, men måtte ha forsterkeren på. Men som du sier det værste er kabeltrekkinga, antenna kan man altids bytte :-) Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 7.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2013 Eg monterte antenna på masta til vindmølla, dette fungerer heilt greit. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.