Jump to content

Blålys i sensommernatten!

strawberry

Recommended Posts

Kveldene blir mørkere, og er vi heldige så har vi en vakker stjernehimmel hvelvet over oss. Mørket senker seg, og vi hører dempede stemmer og glad latter ute på skjæra. Her og der tennes det små bål. Ombord i mange av båtene blafrer små telys. Vi tøffer langsmed øyene. Roen senker seg! Akkurat i kveld er det blikkstille og usannsynlig vakkert!

- men Øyyh! Hva er det jeg ser?

En ansamling blålys i vannkanten! Er det noen barn som har mistet lekepolitibilene og legeambulansene i vannet? Kan da ikke være det, for det er flere i følge! Er det en vennegjeng med usannsynlig dårlig smak? Det ser dessverre slik ut? Sikkert tilfeldig, men ved nærmere ettersyn er samtlige båter av en, tidvis, utskjelt storselgertype. Noen hevder at dette merket ofte er førstebåt for mange. Den saken til side.

Hvordan folk har det hjemme hos seg, og for den saks skyld, hva slags båt de velger, er ikke min sak, men når de ødelegger en vakker sensommernatt med, unnskyld meg, visuell vulgær støy? Da blir jeg litt usikker.

Er jeg spesielt sær?

Det at folk reiser til Sverige på "harryhandel" skaper bare litt mer trengsel på veiene og mer penger til søta bror, og er forventet når man drar på slik handel. Noe annet blir det, mener jeg, når man søker sjøens ro. Hvis de blå lysene hadde vært navigasjonshjelpemiddel hadde saken stilt seg litt annerledes.

Kanskje ikke helt saklig, men jeg synes dette kan minne om at røykeloven ble en velsignelse for det store flertall. Hvite/gule, grønne og røde bevegelige lys i natten ser jeg på som likesinnede på tur.

Har du blålys, viker jeg høflig, for da er det politi eller ambulanser som har retten til veien.

God sensommer! Mvh. Strawberry

Redigert av strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Er jeg spesielt sær?

JA!

Kanskje ikke helt saklig, men jeg synes dette kan minne om at røykeloven ble en velsignelse for det store flertall.

Definitivt sær!!!

Hvordan folk har det hjemme hos seg, og for den saks skyld, hva slags båt de velger, er ikke min sak, men når de ødelegger en vakker sensommernatt med, unnskyld meg, visuell vulgær støy? Da blir jeg litt usikker.

Super sær!!!!!

Har også lagt merke til desse blålysa på ein del nyare båtar. Nokon har til og med blålys som lyser ned i vatnet... :giggle:

For meg øydelegg det verken båtglede eller nattesøvn, men det er ekstremt harry i mine auger. Men det er ikkje ulovleg å vera harry, så folk må få lov å "pynta" med lys som dei vil (så lenge det ikkje går ut over trykkleiken). Akkurat som mange syns det er frykteleg vakkert med blinkande julelys i diverse fargar... Eg snur meg heller ein annan veg, i staden for å irritera meg. :wink:

Være trygg stawberrey, du er på ingen måte sær.. tvertimot helt normal som reagerer på slik forsøpling av det offentlige rom.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

og jeg som trodde bare det var meg som syntes disse blå lysene var helt malplassert. Jeg skal i hvert fall aldri ha noe slikt på båten.

Nei, lys skal ha en varm naturlig glød helst av typen stearin !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg forundres over disse blå lysene på to måter:

1. hva er poenget med å lyse opp vannet blått rundt en om kvelden?

2. Hvorfor vil noen borre store hull i skroget under vann for å sette inn lamper? Jo færre skrog gjennomføringer jo bedre tenker jeg da.

Harry? ikke mer harry enn de som har blått lys under bilen slik at det skal se ut som om den flyr lavt.

Kanskje de lystrer etter fisk og skalldyr?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Mangler egentlig bare at de fyrer i gang aggregatet for å skaffe strøm å drive de!

For meg må folk lyse opp sjøen så mye de vil...men harry ...JA. Spesielt i en mørk uthavn.

Blir litt annerledes på utsiden av aker brygge eller andre trendy "disko" steder/byer. (men fortsatt harry)

Neste blir vel at disse lysene blir koblet opp mot musikk anlegget.

Det hadde jeg ikke tenkt på, Det er nok sikkert noen som suger til seg det tipset

Jeg forundres over disse blå lysene på to måter:

1. hva er poenget med å lyse opp vannet blått rundt en om kvelden?

2. Hvorfor vil noen borre store hull i skroget under vann for å sette inn lamper? Jo færre skrog gjennomføringer jo bedre tenker jeg da.

1. Det kommer masse fisk opp til båten som du kan sitte å kikke på fra badeplattformen. Rene akvariet.

2. Det nye er LED lys, da blir det bare et 5mm gjennomgående hull for strømkabelen.

Ha en fin dag

Jeg skjønner ikke helt hvordan lysene er, er det dioder på badeplattform, undervannslys eller diskolys?

At diskolys er sjenerende kan jeg være med på, undervannslys har jeg egentlig bare sett en gang i Danmark (gule og rundt hele båten, en stoor seiler..) og blå dioder på badeplattformen kan vel ikke være sjenerende?

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Har du blålys, viker jeg høflig, for da er det politi eller ambulanser som har retten til veien.

?? Hvor har du nå det fra da??

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Slike jippoer har altid kort levetid og snart slukkes lysene :seeya:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Nei, lys skal ha en varm naturlig glød helst av typen stearin!

Det er vel strengt tatt en ren subjektiv vurdering, ut fra hva man selv trives med, og forklarer da også hvorfor enkelte har blå (eller fargede) dioder som lyser ned i vannet. De finner det vel behagelig, på lik linje med deg og dine searinlys. Diodene er i alle fall ikke en kilde til brann...

Har ligget ved en havn, der det lå noen nyere 'cruisere av typen Elan. Alle disse hadde dioder som lyste ned i vannet. Fikk med en gang litt "syden feeling" og alle som var med meg, syntes det var stilig og det skapte en veldig trivelig atmosfære.

Som VannTro selv sier, alle liker litt belysning. Det eneste vi diskuterer her, er vel fargen på lysene, og den er nok veldig subjektiv. :smiley:

Angående politiets blålys på sjøen:

Joda Trikola, det er greit. Sjøveisreglene gir intet forbud mot å benytte blålys, hverken for politi, lensmann eller oss i vanlige lystbåter. Så da er det altså fritt fram.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Synest det er dritstilig med slike undervannslys eg ! Lyser opp bunnen under i nydelig farge, og ikkje skjenerer det heller. Så det må ha vert noko anna lys-setting trådstarter meinte? I vannkanten?

Jeg mente både bak, på badeplattform o.l., samt at flere hadde lys under vannlinjen, som ganske riktig lyste på krabbene!

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

når de ødelegger en vakker sensommernatt med, unnskyld meg, visuell vulgær støy? Da blir jeg litt usikker.

Er jeg spesielt sær?

Være trygg stawberrey, du er på ingen måte sær.. tvertimot helt normal som reagerer på slik forsøpling av det offentlige rom.

Jeg har alltid ment at folk som klarer å irritere seg over slike ting, er folk som har særdeles lite som skjer i sitt eget liv, og dermed har alle forutsetninger for å rette kritiske øyne på alt rundt seg.

Irritere seg seg over at noen har blå lysdioder på badeplattformen? Hallo?? - Gå i kjøleskapet, hent dere en kald en :drink: Håper TS mente dette som en spøk :crazy:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...