Jump to content

Blålys i sensommernatten!

strawberry

Recommended Posts

Eller kanskje bare at noen er utstyrt med et snev av estetisk sans?

Irriterer du deg over alt du ser i det daglige som ikke tiltaler din estetiske sans? Ting som feks fargen på huset til naboen, det nyeste skoparet til din kone, eller feks fargevalget på badeplattformsbelysningen til din uthavnsnabo? Hvis svaret er ja, håper jeg for ditt eget blodtrykks skyld at du ikke har så mye annet å gruble på i hverdagen :)

Jeg synes også at uttrykket forsøpling av det offentlige rom er et velformulert og treffende uttrykk, men foreløpig har jeg kun hatt "gleden" av å se dette på bilder/film. Regner med at jeg kanskje heller vil få meg en god latter når jeg får sett dette i virkeligheten, og en god latter forlenger som bekjent livet.

Forøvrig er det mye pent å glede seg over så min estetiske sans får jeg god bruk for i det daglige, takk som spør!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg har alltid ment at folk som klarer å irritere seg over slike ting, er folk som har særdeles lite som skjer i sitt eget liv

Eller kanskje bare at noen er utstyrt med et snev av estetisk sans?

Irriterer du deg over alt du ser i det daglige som ikke tiltaler din estetiske sans?

det mye pent å glede seg over så min estetiske sans får jeg god bruk for i det daglige, takk som spør!

God dag mann økseskaft :giggle:

Hei

Når vi nå går inn i perioden for aktiv nattdykking har jeg seriøst vurdert å montere lys under plattingen både for å se båten lettere nedenfra samt ha blendefritt lys nårt vi skal hjelpe folk ombord.

Er det noen som har sett blått lys kontra hvitt nedenfra? Er det tilfelle at blått blender mindre og hva ser en på lengst avstand under vann?

Har forøvrig ikke planlagt å bruke disse i havn, men må innrømme at jeg flere ganger har latt dykkerlykta henge ned fra plattformen for at ungene skal få se all fisken og rare dyr som samler seg rundt lyset.

Mons

Mons

.... men må innrømme at jeg flere ganger har latt dykkerlykta henge ned fra plattformen for at ungene skal få se all fisken og rare dyr som samler seg rundt lyset.

Mons

Det blir som Anders Lange en gang sa om Framskrittspartiet (den gang ALP) og dets medlemmer "Henger man ut ei fjøslykt på sommernatta, kommer det mye rart flyende" :giggle:

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Har selv blå led under badeplattformen. Om det er Harry får andre ta stilling til. Selv mener jeg det er ganske fint.

Dette er noe som blir mer og mer vanlig viss en ser på nyere båter. Så det er bare å venne seg til det.

Når det gjelder montering, så har jeg null hull i skrog p.g.a. led lysene. Men alikevel ingen synlig kabel. Utrolig hva som går, med litt fantasi :-)

Trekte kabel gjennom drain til en tau kasse. Dermed ble skrog gjennomføring over 1 m. over vannlinje, og ble faktisk som en inv. gjennomføring.

Hva skjer den dagen de "harry" er i flertall

Den dagen kommer aldri....fler og fler bosetter seg i urbane strøk og det begrenser oppblomstring av dårlig smak :wflag:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Tror og håper det er en trend som etter hvert vil snu. Men det blir kanskje ikke i vår tid ???

Fiberoptiske fontenelamper hadde sin farsott på 70-tallet, tidlig 60-tall hadde niagarafall-lamper som ble drevet rundt av varmen fra lyspæren, ect, etc..

Sikkert "fint" og tidstypisk, men man ser lite av det "nutildags"!

De her som antyder at trådstarter ikke liker variasjon tar helt feil. Jeg bare antyder hva jeg synes er fint. Det står det alle fritt å gjøre!

De som mener at "alt" er like fint, sliter!

Fargerik aften mvh. Strawberry

Redigert av strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Er det noen som har sett blått lys kontra hvitt nedenfra? Er det tilfelle at blått blender mindre og hva ser en på lengst avstand under vann?

Mons

Dette blir litt synsing siden jeg aldri har prøvd med blått, men ofte med hvitt. Blått vil nok blende mindre og det tar ikke nattesynet så mye som hvitt, men det spiller vel liten rolle når dykket er over. Vann filtrerer også farger ganske bra, så selv om blått er en av de siste fargene som forsvinner, tipper jeg at hvitt synes en del bedre.

Ønsker du litt diskresjon er jo et strobelys festet til ankertauet en grei løsning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...