Jump to content

Mariner 75hk totakt med ujevn kjølestråle

Lettrus

Recommended Posts

Hei, jeg har en ca 1997 mariner 75 vanlig totakt (3 syl). På siste tur la jeg merke til at kontrollstrålen var varierende. Vanligvis er strålen på tomgang kraftig og spyler godt, men nå gikk den fra å være vanlig kraftig, til å bli betydelig svakere. Altså noen ganger sterk, og noen ganger svak f.eks. etter en ny oppstart men også mens motoren gikk.

Motoren fikk tydelig nok kjøling også med svak stråle, hverken kontrollvannet eller vannet som kommer ut på stammen var særlig varmt etter kjøring. Men slik uregelmessighet gjør meg selvsagt urolig, og frister ikke til langtur. Jeg fant ikke noe som stengte i slangen som går fra toppen av blokken til kontrollstrålen.

Jeg mistenker at motoren har sugd inn et eller annet som av og til stenger sirkulasjonen. Eller kan det være impelleren som spinner? Er det termostat på disse slik at variasjonen kan skyldes termostaten som åpner og lukker?

Noen som har noen tips til hvor jeg skal begynne? Frister ikke å rive undervannshuset i utrengsmål. Motoren for øvrig er i god stand og har ikke gått mange timer.

Hei!

Motoren har termostat, og når strålen varierer, så er det nærliggende å anta at termostaten har en påvirkning, dvs. at "strålevannet" passerer termostaten, men jeg vet ikke hvordan dette er på motoren din. Jeg hadde tidligere en 60hk Mariner, 1992-modell, og på den gikk kontrollstrålen ikke via termostaten. Jeg ville tatt en telefon til Ravns Garage og spurt om dette. Foruten at disse gutta vet hva de driver med, så er de også svært service-minded!

Dersom motoren ikke blir varmere enn at du såvidt klarer å holde hånda på sylinderveggen til den øverste sylinderen (den øverste får dårligst kjølig), så kan jeg ikke tenke meg at det er noen overhengende fare. Denne motoren har vel også temperaturalarm?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...