Sun Flyer Startet 6.September.2010 Link til dette innlegget Startet 6.September.2010 Hei jeg vurderer å melde meg på "bergen singelhanded" (se http://www.bergens-seilforening.no/). Spørsmålet er bare om jeg skal velge å seile med liten fokk for lettere håndtering eller om jeg skal velge full pakke med genoua 1 for mer fart i lite/mellomvind. Båten er en 43 fots fransk seiler. Største genoua er 66 kvm, mens den lille fokken er ca 40kvm. Ingen av disse seilene er rulleseil. Med fokk får jeg 1,35 i lys og med genoua får jeg 1,36. Sitter og vurderer fordeler og ulemper med begge deler. Innspill mottas med glede.. Viggo Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
dhjerp Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Må du ta et valg om dette før start, evt før du har en formening om antatt vindstyrke? Blåser det litt eller er stor sjanse for at det skal blåse, tjener du jo noe på en fokk. I tillegg kan jo slagene med en genoa være en liten jobb. Du kjenner båten din så godt, at du vet sikkert svaret selv. Jeg seilte en Swan 45 fra midten av 90-tallet og på den brukte vi stor genoa ofte i regatta, men med plassering av vinsjene var vi nesten avhengig av et par mann i slagene. Link to post
Junke Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Dersom seilene ikke kan rulles, er vel fokken å foretrekke. Det kommer jo litt an på hvor mye vind genoan/båten tåler. Men det er jo ett stort seil å bytte om det blåser opp og du er tvunget til å bytte (alene). Tror du fort taper denne hundredelen i lys da. En annen faktor er vel hvordan fokken slører, og om du skal bruke spinnaker. Om fokken slører dårlig, og du ikke planlegger spinnaker/genakker, er vel genoaen å foretrekke. Spørsmålet er jo også hvor forbanna du blir på deg selv om du velger fokken og egentlig kunne brukt genoa. da blir det med deg selv og autopiloten Vanskelig spørsmål som du kun får fasiten på etter regattaen! Link to post
Ask Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Hei Ole brumm! Spri eit av segla til kvar side når du finn passatvindane:-) Meir alvorleg. Eg trur at du bør ta avgjera så nær opp til start som mogeleg, utifrå forventa vindstyrke. Har du gennaker som du kan nytta i lette vindar? Lykke til i regattaen! Ask Link to post
Careka Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Antar at de legger løypa , slik at det normalt vil være mye kryss, --Fokk. Og tenker jeg meg godt om så blir det fokk samme pokker, du sliter deg ut med en genoa så stor. lykke til. Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Når det gjelder det med å vente til siste liten før man velger seilføring, så er det noen føringer på dette i NORLYS sitt reglement: 7 MELDING OM ALTERNATIV SEILFØRING 7.1 Båt som ønsker å utnytte regel 6.4.d, skal melde dette senest 96 timer før start i første seilas i en regatta, og ikke senere enn påmeldingsfristen, eller alternativ frist spesifisert i kunngjøringen, hvis disse er tidligere enn 96-timersfristen. 7.2 Hvis påmeldingsfristen er mindre enn 96 timer før start gjelder likevel 96 timer som frist for å melde at man ønsker å utnytte regel 6.4.d. 7.3 Denne regel gjelder kun symmetrisk/asymmetrisk spinnaker og ikke asymmetrisk spinnaker som måler inn som CodeZero. Denne regelen spesifiserer kun valg av spinnaker / ikke spinnaker, og gjelder derfor egentlig ikke i ditt tilfelle, men siden du gjør et seilvalg som påvirker LYS tallet skal du ikke se bort fra at den gir føringer for din situasjon. S/Y Surprise Link to post
bjoris Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Har også tenkt litt på å være med, det kunne jo vært deilig å bare ha seg selv å skylde på for en gangs skyld... Men det ser litt vanskelig ut å få det til, dessuten har Stord Seilforening, Fjellberg Rundt samme dag. Det jeg syns er rart er alle løpsalternativene som er satt opp, men slik jeg forstår det er det bare ett løp som skal seiles uansett om du har spinnaker eller ikke...? Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Sun Flyer Svart 6.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 For å melde meg på med fokk må jeg forandre mitt shorthanded lys-bevis. Det kan ikke gjøres samme dag eller dagen før. Må egentlig bestemmes når man melder seg på(fristen er i dag). Har ingen gennaker, så her blir det spinnaker i lite vind eller spridd fokk/genoua. Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
runes Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Hvor går banen og hvor lange/trange er sundene som skal krysses? Jeg har seilt endel singlehanded med B42CR med ca tilsvarende genua (og skikkelige vinsjer). Generelt er det jækla slitsomt med innaskærskryssing når kryssleggene er korte (f.eks. 2 minutterslegg). Har vært et par ganger jeg har kjent blodsmaken i kjeften selv i 4-5 sekundmeter. Men dette vet du jo sikkert selv..... Så mitt tips er å ta en titt på banen og evt prøvekrysse det lengste/trangeste sundet alene og gjøre en vurdering utifra det. Min erfaring er at det er stor forskjell å seile singlehanded utaskjærs og innaskjærs. Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Bjørkski Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Hei Jeg vil gi runes rett i å velge fokk innenskjærs, mann bruker lengre tid på og vinsje inn genoa enn en fokk. Jeg velge nesten altid fokk hvis jeg er i tvil. Ved lidt for mye vind taper jeg fart/høyde med genoa. Jeg har lagd et "skjema" over hvilke seil jeg bør bruke under forskjellige forhold. Det er god å støtte seg til når mann er i tvil. For kryss ser mit ca. sådan ut: 1-4(5) m/s, Full stor og genoa 4-6(7) m/s, Full stor og fokk 6-8 m/s 1 rev stor og fokk 8-10 m/s 2 rev stor, rev fokk 10-13 m/s 3 stor og rev fokk 15+ m/s 3 rev stor, storm fokk Dette er for en minitransat 650 (21 fod). NB! Jeg har heldigvis ikke krysset i mer en 15m/s. Og jeg seiler altid med asym spinnaker/code zero, også singlehand. Link to post
Sun Flyer Svart 11.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 Da er det klart for singelhandedregatta i morgen. Det ble full pakke med genoua 1 og spinnaker. Så får vi se hvordan det går... Ser også en annen baatplassen-båt på listen. Så det kommer vel kanskje et referat etterpå. Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Bergen Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Ser ut til å bli en lang og våt dag på fjorden. Håper arrangørene har god tid. Link to post
REM Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Unskyld ett sikkert dumt spørsmål fra en uinvidd. "singelhanderegatta", er det regattaseiling med en hand på ryggen? Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Ja. I land med sharia-lover hugger de den sågar av. Nei - 'hand' har den engelske betydningen 'mannskap' i denne sammenhengen (som 'deckhand'). S/Y Surprise Link to post
OT-flyktning Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Nei, den ene hånden trengs til seilingen, den andre til holde seg fast. Ærlig talt så er jeg ikke helt sikker hvor dette kommer fra, men i gamle dager skrek man vel "All hands on deck!" Kanskje "hand" er rett og slett et stykk personal. Link to post
Krimart Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Det heter vel også "på egenhånd" på norsk når man er alene. Link to post
REM Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Antagelig fra "mannskap" ja. Forøvrig, når jeg tuslet hjem fra H-øya i ettermiddag var det en fryd å se at så godt som alle seilbåter gikk for seil. Det er ikke hverdagskost å se i indre Oslofjord. Så var det jo en fin sønna frisk bris også da som gikk hvit på toppene. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bergen Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Ser også en annen baatplassen-båt på listen. Så det kommer vel kanskje et referat etterpå. Jepp. Har fullført min første singlehanded regatta. Et kroppslig slit med nesten 8 timer før jeg kom meg i mål. Trodde jeg var kjempesist på over all listen men klarte å snike meg inn før to andre litt større campingvogner. Er stort sett fornøyd med egen innsats, sliter med å få høyde og synes det er vanskelig å holde fart i båten når det begynner å bli litt havdønninger. Gjorde trolig et dårlig taktisk valg med å følge Austevollandet utover i stedet for å ligge på sotrasiden ( alle vi 3 som lå sist på listen gjorde dette) trolig scoret de som lå lenger nord bedre på den dreiende vinden slik de lå. Men gøy var det og spinnaker opp og ned 2 ganger uten å ødelegge noe teller også som pluss..... Men er litt lei av alltid å ligge sist og har satt en raskere båt opp på ønskelisten Link to post
Rolf Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 Unskyld ett sikkert dumt spørsmål fra en uinvidd. "singelhanderegatta", er det regattaseiling med en hand på ryggen? Og "short handed" er for de med ekstremt korte hender.... Seiling er for alle!! Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Mulligan Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 mann bruker lengre tid på og vinsje inn genoa enn en fokk. Trikset er å hale inn genoaen i slaget. Hale den inn for hånd før vinden tar tak i seilet. Ellers er det å si at det er mye enklere å seile singlehanded med rorkult. Jeg styrer med å ha rorkulten mellom beina eller med en fot når jeg vinsjer. Link to post
Med vind Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 Ellers er det å si at det er mye enklere å seile singlehanded med rorkult. Vi seiler så forskjellig, Mulligan. Jeg har storseilskjøte, løygangen, lensetakler, checkstag og rorkult - samt alt med genoa og at båtens viktigste ballast er body'en min. Ideelt sett skulle seilene vært trimmet også for elles seiler båten som en pram, Fall/cunningham, bomuthal, bomkick, skjøteløper på dekk, genoaskjøte, genoafall, akterstag osv Å trekke inn Genoa i slaget og få den rundt masten er ikke helt enkelt, men jeg har gummistrikk fra baugen til skjøtefestet, men akkurat rorkult/ratt det ville være det minste problemet! Det er slik det ser ut på en Banner28 Men singelhandet har faktisk funket i 9 m/s, når man må, og det uten å heise Link to post
Mulligan Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 Det er slik det ser ut på en Banner28 Joda, kjenner Banneren. Har seilt med en slik. Det er ikke så ulikt slik jeg har det ombord hos meg, selv om jeg ikke har checkstag. Og det skjer ingen katastrofe om jeg bommer litt på lensetakler. Når jeg skal slå skjærer jeg opp i vinden til genoaen begynner å bakke, lar gå skjøtet og når jeg så vidt er kommet gjennom vindøyet haler jeg inn alt jeg kan for hånd, setter fast på vinsjen, faller raskt av til ny kurs og vinsjer så inn resten. 148% genoa. Jeg skulle nesten ønsket at noen hadde kommet opp med en autopilot som var såpass intelligent at jeg kunne programmere hvordan den skulle oppføre seg i slaget. Link to post
Allan E Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 Mange autopiloter slår 100° ved å trykke på 2 knapper samtidig. Ikke går det veldig fort i slaget heller så en rekker å få inne mye duk. Fint hjelpemiddel. Link to post
Mulligan Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 (redigert) Joda, Stor Tosk 2000 gjør det. Men den gir altfor mye ror. Jeg ønsker meg en hvor jeg kan programmere in kryssvinkelen på båten min. Samt å programmere inn hvor fort den skal skjære opp etter at jeg har gitt den beskjed om å slå, hvor lenge den skal "henge" i vindøyet og hvor raskt den skal falle av til ny kurs. Redigert 13.September.2010 av Mulligan (see edit history) Link to post
Bjørkski Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 Mulligan. Kan du ikke "løse" det med en fjernbetjenning. Tre til fire trykk på +10,så tre til når du har tatt inn genoaen. NB! På min SPX-5 kan jeg velge kryssvinkel. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn