Panzer Startet 6.September.2010 Link til dette innlegget Startet 6.September.2010 Med hytte ytterst i havgapet mellom Risør og Lyngør har jeg behov for en landstedsbåt med over gjennomsnittlige egenskaper, og et skrog som tåler juling over tid. Dette har ført til stadige båtskuffelser, nye kjøp, motorendringer og så videre. Siden 2004 har jeg hatt 7 båter, alle med forskjellige utenbordsmotorer. Samtidig her jeg selv testet en rekke båter rundt 20 fot, som jeg hadde håp om kunne være ”min drømmebåt”. Sommeren 2009 kjøpte jeg min 8. båt – denne gang en ny Askeladden 565 Wasper med Mercury Verado 135. Båten ble kjøpt på anbefaling av en Boston Whaler-entusiast, som mente dette var det eneste som var i nærheten av ”skuddsikker”-følelsen til Boston. Jeg har nå eid båten i 2 sesonger, og den har gått omkring 120 timer. Alle ute på havet. Siden jeg kjøpte båten har jeg jevnlig lånt/testet andre båter for å se om jeg kunne få tak i noe bedre, med et meget kjøpsvillig sinn … Fordelen med disse testene har vært at jeg kan sammenligne direkte med Wasperen, samme dag under samme forhold. Følgende båter har vært med på tur fra Risør til Lyngør og tilbake i liten kuling den siste tiden: - Ibiza 19 Sport, Suzuki DF 140 - Yamarin 61 CC, Yamaha F150 - Nimbus 19, Yamaha 150 HPDI - Nordkapp 600 Enduro, Evinrude E-tec 115 Nedenfor en kort mini-omtale av hver av disse båtene, deretter en noe lengre utredning fra fabrikkbesøket hos Askeladden Boats i august 2010, der jeg fikk sjekket hva som gjør denne båten til det den etter min mening er: Den mest velkjørende skjærgårdsjeepen i det norske markedet. Formålet med dette innlegget er å gi informasjon. Jeg vil derfor prøve å holde alle meninger, erfaringer og synspunkter så nøytrale som mulig. Merk: Jeg er mer enn villig til å bytte båt så snart jeg selv erfarer en som er reelt bedre – og jeg har ingen som helst tilknytning til Askeladden. Ibiza 19 Sport, Suzuki DF 140 Denne båtens gode rykte og mange tilhengere kan jeg kun anta skyldes det faktum at ingen/svært få har brukt den til kjøring i mye sjø. Båten er ”tynn” i konstruksjonen, den legger seg markant mot bølgende ved kraftig vind, og den lite stive konstruksjonen gir harde slag og ustabil gange. Når samtidig kjøreposisjonen ikke favoriserer stående kjøring – blir man sittende og ta sjøene i korsryggen helt til man ikke orker mer, og går ut av plan. Rask og sportslig båt med upraktisk innredning (ingen akterbenk) til bruk innaskjærs. Nimbus 19, Yamaha 150 HPDI Jeg liker Nimbus. Flotte og solide båter. Den relativt gamle 19/20-foteren lider dog noe under et litt flatt skrog, og et forskip som kaster opp mye vann. Anbefales ikke utaskjærs i påsken! Nimbus bygger dog meget solid, og båten føles stor og sikker. Det slår kraftig i høy motsjø, men det hele foregår likevel relativt kompakt, og man føler aldri at man ”blir slått i hjel”. En spennende båt som kunne trengt et mer moderne skrog. Holder ikke følge med Wasper i sjø. Nordkapp 600 Enduro, Evinrude E-tec 115 Her har vi en båt jeg har kjørt mye, da en av mine gode venner med hytte på Lyngør har en slik. Kjøpt ny sommeren 2009. Fin båt med flott innredning, mange gode sitteplasser, OK førerposisjon både sittende og stående. Men: Hvem bygger en 20 fots båt og leverer den standard med en sprek 115 hk, men uten noen form for styrebrems? Ikke hydraulisk styring, ikke ”No Feedback”, ikke engang "Safe-T Steering”. Dette betyr at dersom du slipper ratttet i 30 knop forvinner båten 90 grader til styrbord før du rekker å si ”hvor ble det av svigermor” …Utrolig! Konstruksjonsmessig virker båten relativt solid, men har ikke dimensjonene eller den tunge skrogkonstruksjonen til en Wasper. Dette merkes i sjø. Knallharde slag gir seg utslag i noe fleksefølelse i skroget, samtidig som man blir sliten så det holder. Legger seg også inn mot vind/sjø, om enn mindre enn en Ibiza 19. Stepet i skroget eliminerer muligheten til å trimme det ut av vannet (heve baugen), noe som gir en ganske flat og til dels kjedelig kjøreopplevelse. I moderat sjø en fin og kompakt båt for solskinnsdagene. Yamarin 61 CC, Yamaha F150 En båt jeg var meget spent på, da jeg hadde lest en rekke panegyriske anmeldelser om kjøreegenskapene. Markedets mest fantastiske kjærgårdsjeep! Visstnok. Og på mange måter stemmer sikkert det. Flott båt med Yamarins klassisk kvaliteter: Skarpt velkjørende skrog, trimmuligheter med fingerspitzgefühl, perfekt førerposisjon (med unntak av at vindskjermen er for høy), generell middels hvit plastkvalitet og minimalt med stuverom. I moderat sjø synes jeg dette var en herlig båt: Leken, rask (toppet 42 knop på GPS), solid kvalitetsfølelse og mye plass. Fra Stangholmen og sørover i opp mot 2 meter motsjø endres bildet dog litt. Det begynner å slå. Båten legger seg noe inn mot vind/bølger og slagene kommer. Den er stabil og trygg, men mangelen på mer solid bunnkonstruksjon/skumming merkes tydelig. Og selv om den er 2 fot lengre enn Wasper kan den ikke holde følge med de 16-17 knopene Wasperen gjør på samme turen. Man blir lei av slag og smell, og tar båten rolig ut av plan. Men absolutt, noe av det beste er den helt sikkert. Vel. Slik kunne det fortsatt. Med Ibiza 20 Touring, Crescent Dorado V23, GH V20 og Finnmaster 5700 WA for å nevne noen. Så jeg ble nysgjerrig. Nysgjerrig på denne Wasperen som ”klamrer” seg til meg, og nekter meg muligheten til nybåtkjøp … Derfor en rask telefon til Markedsdirektør Leif Bergaas i Askeladden Boats, og i midten av august ens ærend til Bergen for å se konstruksjonen av en Wasper fra A til Å. What a day … Askeladden har et imponerende produksjonsanlegg. 3 produksjonslinjer er satt opp på omtrent samme måte som et bilproduksjonsanlegg. Egne haller for sprøyting, bunnstoff, skumming og montering. Store områder for lagring. Wasperen lages i sin helhet på dette anlegget. Leif tar meg først til anlegget for skrogstøpen. Her ligger formene som skinnende diamanter. Jeg har Henrik Askviks ord med meg i bakhodet når vi går inn i den mindre velduftende støpehallen: ”Wasper er, i forhold til størrelse, det beste skroget Askeladden har produsert noen gang”. Først legges gelcoat i formene, deretter støpes glassfiberen. Man ser at Askeladden tar godt i … Alt er kraftig dimensjonert. Arbeidere klemmer det lille som er av luft ut av støpen ved å rulle ut laminatet med metallruller. Men det er først når skroget skal få sin bunnkonstruksjon (eller bånnstokken) man begynner å se hva som legges ned i kvaliteten. For det første er bånnstokken overdimensjonert i forhold til det jeg har sett på andre tilsvarende båter. Den er høyere og bredere. Og, interessant nok. Når bånnstokken er støpt inn i skroget fylles hele konstruksjonen med polyurethan-skum. Ekstremt lett og flytesterkt, ikke påvirkbart av vann, olje, bensin eller andre væsker. Det demper lyd ekstremt effektiv, samtidig som det gjør konstruksjonen stivere. Videre fylles det også skum i sidene mellom bånnstokkene og skrogsiden. Ytterligere demping. Deretter går vi videre i produksjonen. Først legger jeg merke til en ”mellomliner”. Det er støpt opp en egen konstruksjon som skal ned i skroget før innerlineren skal på. Denne er glattstøpt slik at alle stuverom og hulrom har finish som er støpeglatt. Det gir også ytterligere demping, og en god kvalitetsfølelse. Deretter går vi for å se på støpen av innerlineren. Finishen er imponerende. Og igjen blir jeg overrasket. Hele innerlineren skummes også med polyuretane-skum! Det legges på omtrent 6-8 cm med skum rundt hele innerlineren før den monteres i skroget. Jeg begynner å forstå hvorfor det hele virker så kompakt og solid - og sikkert (en Wasper fylt med vann flyter i vater med 6 personer, full last og motor) . Deretter følger vi hele monteringsprosessen. Alle beslag, teakstyle-dørk, konsoll, rekker, vindskjerm, stoler og alt annet som hører med – før de avslutter med motoren. Jeg sjekker logo til alle underleverandører, kun kjente og solide merker. Leif Bergaas forklarer at de kunne spart en del, og dermed økt salgsvolumet, med rimeligere underleverandører. Det gjøres ikke. Askeladden er stolte av Wasperen, det skinner gjennom i hele byggeprosessen. Og når den senkes i testbassenget, alt funker som det skal og motoren starter på første er det egentlig ingen som er overrasket. Under den sene lunsjen blir jeg sittende å snakke med Leif og Henrik, og om de mange generasjonene med Askeladden-byggere. Det skinner klart gjennom hva de mener om det 19 grader skarpe v-skroget til Wasperen. Det snakkes om steglister, negativt vinklet chine, trimegenskaper, fordelene med DTS fremfor vaierkontroll, Mercury vs. Suzuki, sikkerhet og flytegenskaper. Avslutningsvis kommer vi inn på Henriks lille leketøy: En Commuter RIB 10 med 2*300 Suzuki. Da blir også en liten Wasper noe småsjenert … Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Eh .- hva fikk du av Askeladden for denne artikkelen da? Sitér dette innlegget Link to post
Panzer Svart 6.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 "Merk: Jeg er mer enn villig til å bytte båt så snart jeg selv erfarer en som er reelt bedre – og jeg har ingen som helst tilknytning til Askeladden". Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Har selv hatt mange nye Askeladden-båter i eie de senere årene, og kjenner kvaliteten der som et førsteklasses produkt, men der får vel være grenser for reklame for nevnte båter. Må vel ha fått en ny-båt for denne "jobben"? Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Ut fra det du beskriver av kvaliteter: Har du prøvd tilsvarende båter fra Buster og Anytec? Gjerne med trimflaps hvis man vil ha båter med høy nok skrogvinkel uten at de legger seg for mye mot været. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
los Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 (redigert) Vel. Slik kunne det fortsatt. Med Ibiza 20 Touring, Crescent Dorado V23, GH V20 og Finnmaster 5700 WA for å nevne noen. White shark Jeg har fartet endel i samme farvannene de siste årene i alt mulig vær ,og er veldig fornøyd med skrog og motorisering som jeg har valgt. Nå er båten min hakket større enn de du har testet,men skroget er likt på mindre modeller også . Artig å lese om dine erfaringer med andre merker og grattis med 21 arter og seier i årets utgave av LFF Redigert 6.September.2010 av los (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 fin tråd, kjenner meg igjen i beskrivelsen av endel av båtene, har desverre bare prøvd 2 av de. og må si meg enig i trådstarters observasjoner, kjører selv rundt utenfor langesund, og må si at en båt som tåler sjø er helt fantastisk. Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 ".... og motoren starter på første er det egentlig ingen som er overrasket." Det tror jeg neppe det er på noen av de andre båttypene du har testet heller. Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
VannTro Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Kjenner igjen beskrivelsen. Jeg hadde selv en Askeladden 525 Exell som er en nedskallert Wasper og så sant man ikke hadde for tung motor på den så var den en drøm i sjøen. Min hyttenabo hadde en 565 Wasper med 115 4-takt, også den gikk flott, men kunne hatt litt med trøkk i frasparket, noe som selvfølgelig skyldtes motoren. Dette var rett sør av Rakkebåene(Naverfjorden og utover), så bølger var skjeldent noe savn. Grunnen til at jeg skriver "ikke for tung motor" er at dette er helt vesentlig for en god opplevelse. På Exell var 90hk 2-takt den rette motoren som ga båten en riktig ballanse med en eller to bak konsollen. Kjører du med for mye vekt foran eller bak så vil enten baug eller akter "tippe" ned når du kjører i grov sjø og du får til dels mye "bank" i båten. Jeg savner derfor beskrivelse om ballansen ikke bare sideveis i vind men også baug/akter for at jeg skal ta din "test" helt seriøst. At du har god ærfaring med Wasper betviles ikke, men at de andre båtene du har testet kan ha hatt litt feil motor og uballanse holder jeg som en mulig feilkilde. Skal jeg komme med en outsider som jeg selv har hatt gleden av å prøve så er det Finnmaster 6000 Offshore m/ Yamaha 115 4-takt. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Panzer Svart 6.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 White shark Jeg har fartet endel i samme farvannene de siste årene i alt mulig vær ,og er veldig fornøyd med skrog og motorisering som jeg har valgt. Nå er båten min hakket større enn de du har testet,men skroget er likt på mindre modeller også . Artig å lese om dine erfaringer med andre merker og grattis med 21 arter og seier i årets utgave av LFF Fantastisk båt ... Men veldig mye større, en annen liga. Kanskje en gang ...Den nye 185'en blir litt stutt, synes jeg. Merkelig interiør og førerposisjon. Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 ibiza 20 sport har 19 touring selv er meget godt fornøyd lurer på å kjøpe meg 20 touring og 150 hk motor kansje til neste sesong de bil vertfall en ibiza neste båten også de er meget bra båter. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Mouche Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Merkelig interiør og førerposisjon. Har hatt (nå solgt) WS i noen år og selv om førerposisjonen kan se rar ut så fungerer den meget bra i praksis og båtene virker dønn solide! Forøvrig er jeg ferdig med skjærgårdsjeeper og gått over til bowrider og gleder meg til å teste Yamarin 63BR nettop i rotete motsjø. Båten er litt smalere enn mange andre i samme størrelse og er visstnok meget bra i sjøen. Jeg skal ikke ha en Askeladden av samme grunn som jeg ikke skal ha en Bavaria seilbåt, sånn er det bare! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Panzer Svart 6.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Ut fra det du beskriver av kvaliteter: Har du prøvd tilsvarende båter fra Buster og Anytec? Gjerne med trimflaps hvis man vil ha båter med høy nok skrogvinkel uten at de legger seg for mye mot været. Har kun kjørt Buster Magnum med Yamaha F225. Fin i sjøen, også i tøffere sjø. Men, ikke min type båt ...Forøvrig er Wasperen den eneste båten jeg ikke har montert trimflaps på. Sitér dette innlegget Link to post
Panzer Svart 6.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Har hatt (nå solgt) WS i noen år og selv om førerposisjonen kan se rar ut så fungerer den meget bra i praksis og båtene virker dønn solide! Forøvrig er jeg ferdig med skjærgårdsjeeper og gått over til bowrider og gleder meg til å teste Yamarin 63BR nettop i rotete motsjø. Båten er litt smalere enn mange andre i samme størrelse og er visstnok meget bra i sjøen. Jeg skal ikke ha en Askeladden av samme grunn som jeg ikke skal ha en Bavaria seilbåt, sånn er det bare! Bra beskrevet! Akkurat sånn jeg har det med Yamarin/Yamaha ... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 ibiza 20 sport har 19 touring selv er meget godt fornøyd lurer på å kjøpe meg 20 touring og 150 hk motor kansje til neste sesong de bil vertfall en ibiza neste båten også de er meget bra båter. Jeg har hatt Ibiza20 Touring i tre seosnger tidligere og kjørt en helt ny båt av samme type i sommer, og jeg skal i allefall ikke kjøpe det. Fine båter, bra kvalitet og god planløsning, men alt for hard i sjøen! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Panzer Svart 6.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Jeg har hatt Ibiza20 Touring i tre seosnger tidligere og kjørt en helt ny båt av samme type i sommer, og jeg skal i allefall ikke kjøpe det. Fine båter, bra kvalitet og god planløsning, men alt for hard i sjøen! Så sant, så sant. Sitér dette innlegget Link to post
Eirik84 Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Interessante betraktninger! Du burde prøvd en white shark 205, da denne burde passe bra i 6-meters klassen. Har selv prøvd en og kan ikke klage på egenskapene i sjø. Når det gjelder ibiza 19 er jeg på langt vei enig. Har selv hatt 3 stk 19 sport. (er på en 2007 19 sport se med 150hk suzuki nå, men den skal byttes!) Synes forøvrig den gamle 19 sport SE som ble produsert til 2001 var en bedre båt enn dagens da den hadde sitteplasser forran konshollen. Hvordan var erfaringene med GH v20? Bedre enn Ibiza 19? Har en kompis som har veldig lyst på en sånn! Sitér dette innlegget Link to post
Panzer Svart 6.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Hvordan var erfaringene med GH v20? Bedre enn Ibiza 19? Har en kompis som har veldig lyst på en sånn! Har bare kjørt denne en kortere tur med F150. Veldig rank! Føltes litt baljete, da den nærmest tipper rundt om du setter deg på ripa... Ganske bra i motsjø, med sin vasse v-bunn. Synes dog her som i mange båter produsert i Skandinavia at bunnkonstruksjonen virker for lite massiv, og følger ikke opp. Også i overkant vinglete i høye hastigheter, ikke noe for kjernefamilien, men gøy for entusiastene! Ikke den mest kompakte båten jeg har kjørt, men den er lekker. Utvendig og innvendig ... Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Har selv en Wasper med 150 hk Optimax og jeg bor "uti havet" på vestlandet. Båten kan trygt sies å være bunnsolid - ingen over, ingen ved siden! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Hva sammenligner du med da? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Undergrunden Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 Hei. Masse interessant her, men er det noen av dere som har prøvekjørt Aquador 21 WAe 2013/14 modell. Den har vel et godt skrog, og gode egenskaper i grov sjø ? Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 Wasper er helt rå for størrelsen. Kjørt båten med 175 hk Suzuki endel. Går som et uvær, men over 45 knop er den kanskje ikke helt komfortabel. Går på godt under litern pr nm opp mot 30 knop. Masse stuerom, gode seter og fin konsoll. Sammenligningsgrunnlag, Buster XL, Bella 512 Europa, Rio 550, Skibsplast 660.. Mot Buster Magnum, min rib blir sammenligningen litt urettferdig da skroglengden er såpass mye lengre. Yamarin 6110 synes jeg også gikk bra i sjøen. Om den var bedre eller dårligere er litt vanskelig å si. Endel år siden.. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
-morten- Svart 21.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2018 Er vel det samme skroget som på min 585. Ble endret i hekken når 605 kom. Stabilitet og kvalitet er det jeg liker best ved Askeladden overdimensjonerte beslag og veldig bra bruksegenskaper Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
preps Svart 27.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 Hej alle. Spændende læsning om jeres erfaringer med de forskellige modeller. Jeg har selv en 565 Wasper med en 225 optimax. Er der nogle som har testet en Askeladden 635 Freestyle? Nogen som ved hvorfor den hurtigt udgik af produktion? Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 Noen større forskjeller på Wasper mellom de ulike årsmodellene? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.