Jump to content

Yamaha 40 mister kraft på fullt turtall


passopp

Recommended Posts

Hei.

Jeg er rimelig ny på dette forum..men har ett stort problem..

 

Jeg har en yamaha 40 hk 3 syl ca 98 mod utenbors....

problemet mitt er..

Når jeg startet motoren så er den letttstartet å går fint..

Men når jeg gir på så fusker den litt,bare litt..

 

Men etter en stund på full gass "alt fra 10 til 20 min" så begynner motoren å gå ned på turtall, selv om gassen er på fullt...

Den fusker ikke i det hele tatt da, bare turtallet som går ned..kan virke som den sliter litt.

Så da drar jeg gassen nesten helt ned, å kan gi på fult i noen sek til, men så går tutallet ned igjen uten att jeg gjør noe..

 

Var ute i helgen for å prøve den, å det samme skjedde men.... nå dro jeg gassen helt i nøytral,å da skjøyt den litt å stoppet...

Når jeg så startet den igjen etter ca 5 sek så gikk den på full gass å alt virket helt normalt hele veien hjem....

 

Er det noen som kan hjelpe meg på dette problemet....kjøling ser bra ut..

 

for meg så kan det virke som det kan være noe galt med en forgasser, kan det være att den ene er litt tett. siden den går fint på tomgang,men når jeg gir på så er det noe som liksom tetter i bensinen.....å når den stopper så detter "saken" som sitter i gasser`n ut av foreksempel dysa..

 

Er det noen som har hatt noe av det samme problem..

 

Mvh

Thomas

 

Veldig frustrert.....

Redigert av passopp (see edit history)
Link to post

Hei og velkommen til et vanedannende forum.

Du er herved advart :wink:

 

Først og fremst må du endre emnetittelen.

Du må også ha med hva feilen er.

"Yamaha 40 mister kraft på fullt turtall" for eksempel...

Hvis ikke du gjør dette blir tråden stengt.

 

så til saken.

Det kan jo være som du sier.

du kan først prøve å pumpe bensin (med blæren som sitter på slangen fra tanken) når dette skjer?

Blir det bedre da må du bytte bensinpumpen eller membran i pumpen.

 

har du sett på tennpluggene dine?

er den ene renere enn de andre?

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

før du gjør det så ser du på de gamle

ta gjerne bilder av dem.

Plugger kan fortelle mye.

 

Hvis den ene (sannsynligvis nederste) er renere enn de andre kan du også kikke inn i sylinderen for å se om det er blankt inni der (stempeltoppen) er den blank har du en liten jobb foran deg.

skal visst være et ganske vanlig problem på eldre Yamaha.

 

Men hvis 98 modell stemmer er jo ikke den helt i den kategorien.

Du sier ca 98 modell... Har du et bilde av motoren din?

kan du legge det ut her?

i hjørnet på platen ved serienummeret står det en bokstav. hvilken bokstav er det?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

du kan først prøve å pumpe bensin (med blæren som sitter på slangen fra tanken) når dette skjer?

Blir det bedre da må du bytte bensinpumpen eller membran i pumpen.

 

Min første tanke er også bensinmangel, prøv som Daffy foreslår å pumpe på blæra slik at den blir hard når feilen oppstår

 

kan være følgende:

- tett tanksil

- koblinger på bensinslange som trekker litt falskluft

- dårlig blære

- delvis tett bensinfilter på motor

- bensinpumpe med slappe ventiler

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

hvorfor det?

 

 

 

Her kom det flere muligheter fra ivar også :)

De tenkte ikke jeg på i farten.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...