Maxim Startet 15.Juni.2003 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2003 Har en MD21B motor i båten. Problemet er at når jeg ligger i ca 3000-3200 omdr så plutselig kan den øke farten ca 200 omdr for så å falle tilbake til normal fart,dette skjer ganske ofte, vet noen hva dette skyldes? Var nettop og kontrolerte dyser-kompresjon-tenning og justerte ventiler alt er ok. Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 15.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2003 har selv en gang hatt samme motor og samme problem. det viste seg å være luft i veldig små mengder som kom inn i diesel-systemet gjennom en lekk ventil ut fra tanken. det er kansje en plass å begynne feilsøkingen Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2003 Dette er en kjent "feature" på denne motoren. Olje fra veivhusventilasjonen kondenseres i inntaksmanifolden og danner til slutt dråper som suges inn i motoren. Såsant du bare opplever det etter lang tids gange på høy belastning er det normalt. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 15.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2003 Jeg har en MD21A som har akkurat samme problemet. Den var OK før jeg la om noen dieselslanger og filter, så det kan virke veldig sannsynlig at problemet er luft, ja. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Maxim Svart 16.Juni.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2003 Hei! Tusen takk for gode svar.Jeg hadde også en tanke på at det kunne være luft som er årsaken til problemet. Lurte først på fødepumpa for den hadde jeg trøbbel med i fjor sommer.Da falt akslen som holder "vippearmen" ut og det resulterte i at den økte farten. Er det noen andre som har tanker og ideer om dette,er jeg taknemlig for svar. Var og hørte pris på ny pumpe idag, ca 3000+moms,er dette rådyrt? Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 16.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2003 Hei ! Det er ikke bare rådyrt, men uhørt, selfølgelig Volvo. Har selv hatt samme motor i 13 år med god erfaring. Ny fødepumpe finnes det erstating for. Snakk med et firma som steller med dieselmotorer. Det finnes en italiensk/spansk erstatning. Spør etter fødepumpe for Peugeot/Indenor-motor XD4/90-2.1l. Koster ca. kr. 600,- Jeg har en adresse dersom du ønsker det. Send meg en E-post i tilfelle. Du kan skifte pumpa uten å måtte ta ut motoren, men det er litt kronglete, spesielt det faste røret som går til finfilteret, du må løsne pumpa litt fra blokka for å få skrudd ut det røret fra pumpa. lykke til. hilsen Haba Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Håper du allerede her løst dette problemet siden det er en stund siden denne tråden ble opprettet. Jeg hadde sammen problem på min MD 21 B. På turtall over 2000 rpm opplevde jeg at turtallet plutselig økte 200-300 rpm i ca 2 sekunder. Sjekket alle muligheter for luft inn i systemet, men fant ikke noe fornuftig. Men etter å ha demontert sugerøret i diseltanken, fant jeg en sil på sugerøret som var tilnærmet helt tett. Hadde problemer med å blåse igjennom denne. etter rengjøring av denne silen, forsvant dette problemet. Har blitt fortalt av flere som sier de har greie på denne motoren, at det er en svært sterk diselpumpe på denne motoren. Og derfor kan det ha blitt sugd lutf inn i systemet pga den tette silen. [glow=red,2,300]GeV [/glow] Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
fernanda Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Hei. Har også en MD 21B i min båt, og i fjor sommer opplevde jeg nettopp det samme, at motoren økte i turtall for så å gå tilbake til normalen igjen. Ble da fortalt at dette var vanlig, og det var luft i dieselen som var årsaken. Tipset var da som følger: *Sjekk dieselfiltere. Er disse tette kan du suge luft pga., som nevnt tidligere i denne tråden, pumpen på denne motoren er svært kraftig. *Dersom du ikke kan se noen diesellekasje, er feilen på lavtrykksiden, dvs. før fødepumpa,(den med den lille armen som benyttes ved lufting av systemet, på høyre side av motoren sett fra akselen.) *koble røret/slangen fra tanken på tilførselsiden *monter en ren kanne med diesel og en liten pumpe, f.eks. den gummipumpen som er mellom bensintank og påhengeren, på slangen/røret der hvor tanken var tilkoplet. Pass på at alle koblinger er tette....... *og pump trykk på sugesiden/lavtrykksiden av dieselsystemet til motoren. *let etter lekkasjer....... *Tett lekasjen/reparer feilen *Luft systemet *start opp og prøvekjør *GOD SOMMER!(når den tiden kommer) Dersom det ikke skulle være noen synlige feil, kan det også være at røret som går ned i tanken har løsnet litt, slik at det suges inn luft fra toppen av røret/tanken. Jeg fulgte denne prosedyren og fant feilen på fødepumpa,(sjekk nøye etter lekkasje der), VP skulle ha 3600+MVA og 2-3 ukers lev.tid, (noe rep. sett fantes selvfølgelig ikke) Dessuten var det bestemt at denne motoren skulle vekk fra markedet, så jeg kunne ikke forvente noen reservedeler snart.... Sjekket dermed med Vestfold Turbodiesel i Tønsberg, da dette er en Peugeot/Indenor blokk, og der kunne den skaffes for 560 inkl.mva. I MORGEN!!!!!!!!! De skaffer selvfølgelig også andre deler til denne motoren, så jeg bruker ikke VP mer!!!!!! Fødepumpa ble selvfølgelig bestilt der og montert dagen etter og vipsså var alt i sin skjønneste orden igjen! Så da ble det en flott sensommer og høst på oss ifjor også. Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
GeirKS Svart 13.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2004 Jeg har en MD21A som har akkurat samme problemet. Den var OK før jeg la om noen dieselslanger og filter, så det kan virke veldig sannsynlig at problemet er luft, ja. GeirKS Problemet forsvant ved bytte av litt sliten matepumpe og ettertrekking av slangeklemmer. Så i mitt tilfelle så var det luft som forårsaket rusningen. Matepumpe kan du kjøpe hos Varhaugs elektro-diesel i Rogaland for omkring 700-800,- kr. Ser den er billigere i Vestfold, se over. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
straycats Svart 15.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2004 :flag:Jeg har vurdert å kjøpe en nidelv 24, med volvo penta md21b. Er det noen som har noen erfaring med denne motoren. Hva bør jeg se etter. Er dette en grei kombinasjon. Hilsen Straycats Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 15.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2004 Du finner "stoff" om MD21 ved å søke her, på Båtplassen og i Båtbørsen's artikkel arkiv. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 15.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2004 Og siden du er ny her skal vi henvise deg spesielt til kategoridokumentet. Da kan du klikke deg nedover i hierarchien til VP-motorer og drev og finner alle tråder som omhandler denne motoren samlet. Velkommen ! Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 15.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2004 hadde tilsvarende problem på en jobbebil for noen år tilbake. Motoren trakk falsk luft og begynte å fjuske. Etter X antall verkstedbesøk og Y antall brukte kroner, fant de feilen ( etter spesifikk ordre om å leite der ): tett grovfilter i tanken + masse flak med "gørr". Tanken ble renset, filteret renset og simsalabim, god som ny.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Ingar Svart 15.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2004 Som jeg skrev lenger opp er MD21 kjent for å kunne "ruse seg" på kondensert olje fra veivhus-ventilasjonen. Men er det noen som kjenner den tekniske forklaringen på at luft i systemet fører til at motoren ruser? Trodde dette heller ville føre til fusking og tap av turtall? Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 15.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2004 Det er regulatoren i dieselpumpa som blir "forvirret", har jeg blitt fortalt. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 15.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2004 Som jeg skrev lenger opp er MD21 kjent for å kunne "ruse seg" på kondensert olje fra veivhus-ventilasjonen. Men er det noen som kjenner den tekniske forklaringen på at luft i systemet fører til at motoren ruser? Trodde dette heller ville føre til fusking og tap av turtall? nja... Problemet består egentlig i at smøreolje brenner like bra som dieseloje. "Kondensert" smøreolje vil da kunne erstatte "kondensert" dieselolje. Kombinert med dårlige stempelfjærer, tett oljesumpventilasjon og overfylling av olje vil kunne føre til følgende. 1. Motoren overfylles med olje, trykket i bunnpanna øker 2. Ventilasjonen for bunnpanna er tett, trykket øker enda mer 3. Stempelringene er ikke tette, oljedamp finner en utvei; opp i sylindrene Da har du et problem, du har nemlig en forbrenningsprosess du ikke har kontroll på. Ikke kan du stoppe motoren, ( stenge dieseltilførselen hjelper ikke ) ikke kan du kvele motoren ( går på høyt turtall ) Du kan faktisk bare håpe at det går bra.. Ikke uvanlig at små ensylindrete Yanmar motorer skjærer seg pga dette..., jævlig å sitte å høre at motoren går mot "the bitter end" på 3800 RPM, uten at du kan gjøre noe som helst.. Hvorfor skjærer motoren seg sier du ? Fordi den går til det er TOMT for smøreolje. Og overturtall kombinert med tom bunnpanne er en sjeldent dårlig kombo... Suzuki - et fenomen jeg aldri håper å få oppleve... Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
straycats Svart 15.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2004 Og siden du er ny her skal vi henvise deg spesielt til kategoridokumentet. Da kan du klikke deg nedover i hierarchien til VP-motorer og drev og finner alle tråder som omhandler denne motoren samlet. Velkommen ! :flag:takk skal du ha! Straycats Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2004 nja... Problemet består egentlig i at smøreolje brenner like bra som dieseloje.Joda, jeg er klar over hvordan den går på smøreolje.Første gang jeg opplevde dette var motoren nesten ny. Ringte jeg Volvo og de sa det var "helt normalt" at MD21 gjorde dette ved kjøring på høyt turtall (3500+) over lengre tid. Dette arter seg som et kort rusing (1-2sek) før den faller til ro igjen. (En dråpe kondensert olje som suges inn) Motoren har siden gått over 2500 timer uten unormalt olje-forbruk. Det jeg lurte på var hvordan luft i systemet kan forårsake rusing. Som GeirKS sier har det vel med pumpa å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 15.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2004 Men er det noen som kjenner den tekniske forklaringen på at luft i systemet fører til at motoren ruser? Trodde dette heller ville føre til fusking og tap av turtall? Jeg trodde også det, men er blitt fortalt at den vil øke turtallet noe for så å falle tilbake til riktig turtall pga. den elektroniske turtalsregulatoren motoren er utstyrt med. Denne er det forøvrig meget viktig at er i orden til enhver tid, med tanke på overrusing..... Skal visstnok hindre overrusing som er nevnt i et tidligere innlegg. Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
GeirKS Svart 15.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2004 (...)vil øke turtallet noe for så å falle tilbake til riktig turtall pga. den elektroniske turtalsregulatoren motoren er utstyrt med. Denne er det forøvrig meget viktig at er i orden til enhver tid, med tanke på overrusing..... Øh, elektronisk regulator? Her snakker vi vel ikke MD21A/B ?! Forøvrig skal den max gi 4850 rpm står det på pumpa mi, men hvis regulatoren er forvirret av luftbobler så stemmer sikkert ikke det. Aner ikke hvordan en slik rotorpumpe ser ut innvendig egentlig (heldigvis). Hvis noen har "exploded view" av CAV pumpa som er på MD21 så hadde det vært artig å ta en titt. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 17.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2004 Øh, elektronisk regulator? Her snakker vi vel ikke MD21A/B ?! GeirKS Oops! Her har jeg vel latt tastaturet løpe av med meg.........., elektronisk turtallsregulator er vel ikke helt riktig, MEN turtallsregulator er det jeg mente å skrive Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Guest Nidelv24 Svart 19.September.2004 Link til dette innlegget Svart 19.September.2004 jeg har byttet toppakningen pŒ min MD21B. F¿rst ukene gikk det bra, men nŒ gŒr ferskvannet inn i olja selv om motoren ikke gŒr. MŒ jeg skifte toppen? Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 19.September.2004 Link til dette innlegget Svart 19.September.2004 Hei, er du sikker på at det er ferskvannet som kommer i olja? Er du helt sikker på at det ikke er saltvannet? Dersom motoren din står under vannlinjen, kan seltvann komme inn i motoren, dersom du ikke har en overtrykksventil på tilførsel av vann inn på eksosslangen........ Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
fredivar Svart 20.September.2004 Link til dette innlegget Svart 20.September.2004 Hadde en kamerat som fikk vann i olja på en slik motor. Han fikk vann i olja kort etter at motoren ble stoppet, og det viste seg til slutt at det kom inn via akselen til sjøvannspumpa. På denne skal det sitte to simringer, en for å hindre vann å komme inn og en for å hindre olje å komme ut. Mellom disse skal det være et dreneringshull (som min kamerat hadde malt over!) slik at man kan se om simringene fortsatt tetter. PS! Disse motorene har lett for å få vridning i toppen hvis den går for varm, så jeg håper du planet toppen før du satte på ny toppakning. Når det gjelder priser på topper, vet jeg at Larvik Motor kan skaffe disse for ca 5000 kr (Husker ikke om det er med eller uten moms). Denne motoren er nemlig en Peugot motor med betegnelsen XD88 som ble benyttet på Peugot 404 og 504, se her.http://www.geocities.com/motorcity/downs/6843/data.htm De stedene det kan komme inn vann på er: 1. Manifold, lekkasje eller heverteffekt 2. Toppakning 3. Oljekjøler 4. Sjøvannspumpe, via akselen på denne og inn i registeret Fred Ivar Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 20.September.2004 Link til dette innlegget Svart 20.September.2004 XD90 tror jeg... GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.