Jump to content

Volvo Penta MD21B

Maxim

Recommended Posts

Har en MD21B motor i båten.

Problemet er at når jeg ligger i ca 3000-3200 omdr så plutselig kan den øke farten ca 200 omdr for så å falle tilbake til normal fart,dette skjer ganske ofte, vet noen hva dette skyldes?

Var nettop og kontrolerte dyser-kompresjon-tenning og justerte ventiler alt er ok.

Hei!

Tusen takk for gode svar.Jeg hadde også en tanke på at det kunne være luft som er årsaken til problemet.

Lurte først på fødepumpa for den hadde jeg trøbbel med i fjor sommer.Da falt akslen som holder "vippearmen" ut og det resulterte i at den økte farten.

Er det noen andre som har tanker og ideer om dette,er jeg taknemlig for svar.

Var og hørte pris på ny pumpe idag, ca 3000+moms,er dette rådyrt?

:smiley::flag:

Hei !

Det er ikke bare rådyrt, men uhørt, selfølgelig Volvo. Har selv hatt samme motor i 13 år med god erfaring. Ny fødepumpe finnes det erstating for. Snakk med et firma som steller med dieselmotorer. Det finnes en italiensk/spansk erstatning. Spør etter fødepumpe for Peugeot/Indenor-motor XD4/90-2.1l. Koster ca. kr. 600,- Jeg har en adresse dersom du ønsker det. Send meg en E-post i tilfelle.

Du kan skifte pumpa uten å måtte ta ut motoren, men det er litt kronglete, spesielt det faste røret som går til finfilteret, du må løsne pumpa litt fra blokka for å få skrudd ut det røret fra pumpa. lykke til.

hilsen

Haba

• 8 måneder senere...

Håper du allerede her løst dette problemet siden det er en stund siden denne tråden ble opprettet.

Jeg hadde sammen problem på min MD 21 B.

På turtall over 2000 rpm opplevde jeg at turtallet plutselig økte 200-300 rpm i ca 2 sekunder.

Sjekket alle muligheter for luft inn i systemet, men fant ikke noe fornuftig. Men etter å ha demontert sugerøret i diseltanken, fant jeg en sil på sugerøret som var tilnærmet helt tett. Hadde problemer med å blåse igjennom denne. etter rengjøring av denne silen, forsvant dette problemet.

Har blitt fortalt av flere som sier de har greie på denne motoren, at det er en svært sterk diselpumpe på denne motoren. Og derfor kan det ha blitt sugd lutf inn i systemet pga den tette silen.

[glow=red,2,300]GeV [/glow]

Mvh

`MINA`

Hei.

Har også en MD 21B i min båt, og i fjor sommer opplevde jeg nettopp det samme, at motoren økte i turtall for så å gå tilbake til normalen igjen.  :sad:

Ble da fortalt at dette var vanlig, og det var luft i dieselen som var årsaken. Tipset var da som følger:

*Sjekk dieselfiltere. Er disse tette kan du suge luft pga., som nevnt tidligere i denne tråden, pumpen på denne motoren er svært kraftig.

*Dersom du ikke kan se noen diesellekasje, er feilen på lavtrykksiden, dvs. før fødepumpa,(den med den lille armen som benyttes ved lufting av systemet, på høyre side av motoren sett fra akselen.)

*koble røret/slangen fra tanken på tilførselsiden

*monter en ren kanne med diesel og en liten pumpe, f.eks. den gummipumpen som er mellom bensintank og  påhengeren, på slangen/røret der hvor tanken var tilkoplet. Pass på at alle koblinger er tette.......

*og pump trykk på sugesiden/lavtrykksiden av dieselsystemet til motoren.

*let etter lekkasjer.......

*Tett lekasjen/reparer feilen

*Luft systemet

*start opp og prøvekjør

*GOD SOMMER!(når den tiden kommer) :wink:

Dersom det ikke skulle være noen synlige feil, kan det også være at  røret som går ned i tanken har løsnet litt, slik at det suges inn luft fra toppen av røret/tanken.  :cheers:

Jeg fulgte denne prosedyren og fant feilen på fødepumpa,(sjekk nøye etter lekkasje der), VP skulle ha 3600+MVA og 2-3 ukers lev.tid, (noe rep. sett fantes selvfølgelig ikke) Dessuten var det bestemt at denne motoren skulle vekk fra markedet, så jeg kunne ikke forvente noen reservedeler snart.... :cheers:

Sjekket dermed med Vestfold Turbodiesel i Tønsberg, da dette er en Peugeot/Indenor blokk, og der kunne den skaffes for 560 inkl.mva. I MORGEN!!!!!!!!! De skaffer selvfølgelig også andre deler til denne motoren, så jeg bruker ikke VP mer!!!!!!:wink:

Fødepumpa  ble selvfølgelig bestilt der og montert dagen etter og vipsså var alt i sin skjønneste orden igjen!

Så da ble det  en flott sensommer og høst på oss ifjor også.

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Jeg har en MD21A som har akkurat samme problemet. Den var OK før jeg la om noen dieselslanger og filter, så det kan virke veldig sannsynlig at problemet er luft, ja.

GeirKS

Problemet forsvant ved bytte av litt sliten matepumpe og ettertrekking av slangeklemmer. Så i mitt tilfelle så var det luft som forårsaket rusningen.

Matepumpe kan du kjøpe hos Varhaugs elektro-diesel i Rogaland for omkring 700-800,- kr. Ser den er billigere i Vestfold, se over.

GeirKS

hadde tilsvarende problem på en jobbebil for noen år tilbake.

Motoren trakk falsk luft og begynte å fjuske. Etter X antall verkstedbesøk og Y antall brukte kroner, fant de feilen ( etter spesifikk ordre om å leite der ): tett grovfilter i tanken + masse flak med "gørr". Tanken ble renset, filteret renset og simsalabim, god som ny..

Suzuki

No boat needed..

Som jeg skrev lenger opp er MD21 kjent for å kunne "ruse seg" på kondensert olje fra veivhus-ventilasjonen.

Men er det noen som kjenner den tekniske forklaringen på at luft i systemet fører til at motoren ruser?

Trodde dette heller ville føre til fusking og tap av turtall?  :wink:

Som jeg skrev lenger opp er MD21 kjent for å kunne "ruse seg" på kondensert olje fra veivhus-ventilasjonen.

Men er det noen som kjenner den tekniske forklaringen på at luft i systemet fører til at motoren ruser?

nja... Problemet består egentlig i at smøreolje brenner like bra som dieseloje. "Kondensert" smøreolje vil da kunne erstatte  "kondensert" dieselolje. Kombinert med dårlige stempelfjærer, tett oljesumpventilasjon og overfylling av olje vil kunne føre til følgende.

1. Motoren overfylles med olje, trykket i bunnpanna øker

2. Ventilasjonen for bunnpanna er tett, trykket øker enda mer

3. Stempelringene er ikke tette, oljedamp finner en utvei; opp i sylindrene

Da har du et problem, du har nemlig en forbrenningsprosess du ikke har kontroll på. Ikke kan du stoppe motoren, ( stenge dieseltilførselen hjelper ikke ) ikke kan du kvele motoren ( går på høyt turtall ) Du kan faktisk bare håpe at det går bra.. :wink:

Ikke uvanlig at små ensylindrete Yanmar motorer skjærer seg pga dette..., jævlig å sitte å høre at motoren går mot "the bitter end" på 3800 RPM, uten at du kan gjøre noe som helst..

Hvorfor skjærer motoren seg sier du ? Fordi den går til det er TOMT for smøreolje. Og overturtall kombinert med tom bunnpanne er en sjeldent dårlig kombo...

Suzuki - et fenomen jeg aldri håper å få oppleve...

No boat needed..

Og siden du er ny her skal vi henvise deg spesielt til kategoridokumentet. Da kan du klikke deg nedover i hierarchien til VP-motorer og drev og finner alle tråder som omhandler denne motoren samlet.

Velkommen !  :wink:

:flag:takk skal du ha!

Straycats

nja... Problemet består egentlig i at smøreolje brenner like bra som dieseloje.

Joda, jeg er klar over hvordan den går på smøreolje.

Første gang jeg opplevde dette var motoren nesten ny.

Ringte jeg Volvo og de sa det var "helt normalt" at MD21 gjorde dette ved kjøring på høyt turtall (3500+) over lengre tid.

Dette arter seg som et kort rusing (1-2sek) før den faller til ro igjen. (En dråpe kondensert olje som suges inn)

Motoren har siden gått over 2500 timer uten unormalt olje-forbruk.

Det jeg lurte på var hvordan luft i systemet kan forårsake rusing.

Som GeirKS sier har det vel med pumpa å gjøre.

Jeg trodde også det, men er blitt fortalt at den vil øke turtallet noe for så å falle tilbake til riktig turtall pga. den elektroniske turtalsregulatoren motoren er utstyrt med.

Denne er det forøvrig meget viktig at er i orden til enhver tid, med tanke på overrusing.....

Skal visstnok hindre overrusing som er nevnt i et tidligere innlegg. :wink:

Båthilsen fra Fernanda.

(...)vil øke turtallet noe for så å falle tilbake til riktig turtall pga. den elektroniske turtalsregulatoren motoren er utstyrt med.

Denne er det forøvrig meget viktig at er i orden til enhver tid, med tanke på overrusing.....

Øh, elektronisk regulator? Her snakker vi vel ikke MD21A/B ?!

Forøvrig skal den max gi 4850 rpm står det på pumpa mi, men hvis regulatoren er forvirret av luftbobler så stemmer sikkert ikke det.

Aner ikke hvordan en slik rotorpumpe ser ut innvendig egentlig (heldigvis). Hvis noen har "exploded view" av CAV pumpa som er på MD21 så hadde det vært artig å ta en titt.

GeirKS

Øh, elektronisk regulator? Her snakker vi vel ikke MD21A/B ?!

GeirKS

Oops!

Her har jeg vel latt tastaturet løpe av med meg.........., elektronisk turtallsregulator er vel ikke helt riktig, MEN turtallsregulator er det jeg mente å skrive :smiley:

Båthilsen fra Fernanda.

• 6 måneder senere...

Hei, er du sikker på at det er ferskvannet som kommer i olja?

Er du helt sikker på at det ikke er saltvannet? Dersom motoren din står under vannlinjen, kan seltvann komme inn i motoren, dersom du ikke har en overtrykksventil på tilførsel av vann inn på eksosslangen........  :wink:

:lol:

Båthilsen fra Fernanda.

Hadde en kamerat som fikk vann i olja på en slik motor.  Han fikk vann i olja kort etter at motoren ble stoppet, og det viste seg til slutt at det kom inn via akselen til sjøvannspumpa. På denne skal det sitte to simringer, en for å hindre vann å komme inn og en for å hindre olje å komme ut. Mellom disse skal det være et dreneringshull (som min kamerat hadde malt over!) slik at man kan se om simringene fortsatt tetter.

PS! Disse motorene har lett  for å få vridning i toppen hvis den går for varm, så jeg håper du planet toppen før du satte på ny toppakning. Når det gjelder priser på topper, vet jeg at Larvik Motor kan skaffe disse for ca 5000 kr (Husker ikke om det er med eller uten moms). Denne motoren er nemlig en Peugot motor med betegnelsen XD88 som ble benyttet på Peugot 404 og 504, se her.http://www.geocities.com/motorcity/downs/6843/data.htm

De stedene det kan komme inn vann på er:

1. Manifold, lekkasje eller heverteffekt

2. Toppakning

3. Oljekjøler

4. Sjøvannspumpe, via akselen på denne og inn i registeret

Fred Ivar

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...