GeirKS Svart 21.September.2004 Link til dette innlegget Svart 21.September.2004 jeg har byttet toppakningen pŒ min MD21B. F¿rst ukene gikk det bra, men nŒ gŒr ferskvannet inn i olja selv om motoren ikke gŒr. MŒ jeg skifte toppen? Har du ettertrukket toppakningen på riktig måte? (Se servicemanual på medlemssidene). Dette er visstnok veldig viktig. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 21.September.2004 Link til dette innlegget Svart 21.September.2004 Denne motoren er nemlig en Peugot motor med betegnelsen XD88 Motoren er av merke INDENOR XD90 Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 21.September.2004 Link til dette innlegget Svart 21.September.2004 Ikke for å kverrulere, men da er det inkonsistens mellom den lista som finnes her: http://www.geocities.com/motorcity/downs/6843/data.htm og virkeligheten. XD88's slagvolum stemmer i alle fall ikke med MD21's slagvolum, mens XD90's slagvolum stemmer. (Tror det korrekte navnet på basismotoren er Indenor XPD 4/90) GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 21.September.2004 Link til dette innlegget Svart 21.September.2004 På http://motoren.ath.cx/menus/volvo.html finnes det mange manualer på Volvo motorer. Noen er på nederlandsk.., men det finnes en som det står "MD/AQD 21-32 workshopmanual", som er scannet og på engelsk. Det stemmer at det er XPD 4/90, men jeg tror de fleste deler er like på disse motorene, det er kun en forskjell i boring på 88 og 90 mm Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 21.September.2004 Link til dette innlegget Svart 21.September.2004 Har hatt md 21/29/32 md 21 og md32 har samme borring og slaglengde. md 19 og md 27 og md 29 har som mindre diameter på stemplet. Men tilbake til hva Nidelv 24 spurte om så har jeg som sagt hatt og skrudd på disse motorene en del.Ettertrekking av toppen er svært viktig,videre har jeg også hatt vann i oljen som har kommet inn via sjøvannspumpen og gjennom oljekjøleren. Hadde også en topp med feilstøp (det var ett lite hull i det ene brennkammeret inn til kjølekanalen i toppen)med her fikk jeg trykk inn mot ferskvannet. En grei måte for å se om topp-pakningen lekker er å la motoren ruse litt for så å se om kjølevannet flommer over fra overflodstanken når du setter ned omdreiningen til tomgang igjen. Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 21.September.2004 Link til dette innlegget Svart 21.September.2004 Glemte en ting Eksosportene særlig den bakerste er svært utsatt for tæring som igjen resulterer i at kjølevannet renner ut enten i eksosen eller ned i motoren alt etter om båten ligger mot styrbord eller babord. Tæringen her kommer av lekasje i eksosmanifoilen. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 21.September.2004 Link til dette innlegget Svart 21.September.2004 Med kjølevannet mener du da altså "saltvannet", og ikke frostvæskeblandingen? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 21.September.2004 Link til dette innlegget Svart 21.September.2004 Det som lager tæringen rundt eksosporten er saltvann ,det som siden renner ut enten i eksosmanifoilen eller inn i motoren er frostvæskeblandingenSaltvannet tærer først hull i eksosmanifoilen da denne er av støpejern deretter vil saltvannet som er ment til å kjøle eksosen trenge inn i selve eksosrøret etter at motoren er stoppet.Dette starter så tæringen rundt eksosportene i toppen.Det er altså ingen fare for tæring i toppen så lenge eksosmanifoilen er ok Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 21.September.2004 Link til dette innlegget Svart 21.September.2004 Ja, da er jeg med... GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Guest Nidelv24 Svart 26.September.2004 Link til dette innlegget Svart 26.September.2004 det er frostv¾skeblandingen som kommer inn i motoren Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 26.September.2004 Link til dette innlegget Svart 26.September.2004 Testet du om topp-pakningen er tett? Ligger båten mot styrbord eller babord når den ikke er i bruk? Sitér dette innlegget Link to post
jan_j Svart 3.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2004 Kan noen gi meg et råd ang. valg av motorolje til denne motoren (82 mod.) Andre tips ang. motoren mottas med stor takk. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 3.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2004 Kan ikke tenke meg at denne motoren er sær på motorolje. Bruk 15-40 W mineral olje av valgfritt fabrikat. Det blir iallefall anbefalt til mange andre marinediesler. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2004 Den klarer seg fint med vanlig mineralsk olje, API CD eller bedre. Forsøk å søke litt på forumet, det har vært skrevet endel om denne motoren. Bruker og service-manual ligger i arkivet. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 4.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2004 For hva det er verdt så bruker jeg "Super Turbo D5" fra Felleskjøpet, 298,- for 10 liter. Har ikke merket noen problemer med det... Siden Ingar en gang påpekte at oljetemperaturen på disse motorene kunne bli ganske høy, gikk jeg over til syntetisk olje. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
rune_N Svart 5.April.2005 Link til dette innlegget Svart 5.April.2005 Jeg har hatt et havari på min motor, md21b, og er i den forbindelse på jakt etter en råde og en ventilløfter til min motor. Noen som kan hjelpe meg? Rune Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 5.April.2005 Link til dette innlegget Svart 5.April.2005 ......og er i den forbindelse på jakt etter en råde og en ventilløfter til min motor. Noen som kan hjelpe meg? Har du prøvd å sjekke under "SALG"? F. eks. her.....2 stk Volvo Penta MD 21 til salgs i deler fra kr 1 ?? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
GeirKS Svart 5.April.2005 Link til dette innlegget Svart 5.April.2005 Mulig at jeg har noe, tror jeg kastet tilsvarende under opprydning , men har en motor som ikke er plukket fra hverandre ennå. Geir Sitér dette innlegget Link to post
lank Svart 7.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2005 MD21B : Jeg har et annet problem, etter at toppen ble slipt og montert med ny pakning pippler det smårøyk opp fra luftinntaket som har tilbakeføringsslangen fra toppdeksel. Kan det komme fr at ventiler slipper noe røyk gjennom eller kommer det fra sylindertetninger/gjennomslag til veivhuset? det pipler også noe røyk fra overtrykksbeholdern enda kjølevannet er kalt. Finnes det noe rimelig løsning på dette? Føre slangen fra topdekslet utenfor båten f eks? Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 7.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2005 Pipler røyk fra overtrykksbeholderen? Hvis du mener at det bobler i ekspansjonstanken så er sannsynligvis ikke toppakningen tett. Geir Sitér dette innlegget Link to post
lank Svart 7.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2005 Takk for svaret! Nei, når det er kalt kjølevann, så stiger det bare opp tynt røyk. Men når det blir varmt kjølevann da kom det en del ut fra overtrykksbeholderen. Nå har det seg slik at original varmeveksler er blitt erstattet av en fra Rodahl, er ikke det de heter i Sverige. Det er en firkantet beholder som har både eksos og ferskvannskjøling i samme "beholder" Dekslen der har en overtrykk på 10lbs derifra går en tynnslange til den runde plastikk- beholderen som har 30Kp påstemplet på lokket. Jeg har jo akkurat slipt toppen og byttet topppakningen. Da har vedkommennde gjort en dårlig jobb da, dersom det skulle være lekki pakningen. Han har heller ikke byttet strekkboltene,enda jeg hadde kjøpt nye,skulle det spille noen rolle? Er det noen der ute som mener noe om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.