Jump to content

Volvo Penta MD21B


Maxim

Recommended Posts

Har hatt md 21/29/32

md 21 og md32 har samme borring og slaglengde.

md 19 og md 27 og md 29 har som mindre diameter på stemplet.

Men tilbake til hva Nidelv 24 spurte om så har jeg som sagt hatt og skrudd på disse motorene en del.Ettertrekking av toppen er svært viktig,videre har jeg også hatt vann i oljen som har kommet inn via sjøvannspumpen og gjennom oljekjøleren.

Hadde også en topp med feilstøp (det var ett lite hull i det ene brennkammeret inn til kjølekanalen i toppen)med her fikk jeg trykk inn mot ferskvannet.

En grei måte for å se om topp-pakningen lekker er å la motoren ruse litt for så å se om kjølevannet flommer over fra overflodstanken når du setter ned omdreiningen til tomgang igjen.  

Link to post

Det som lager tæringen rundt eksosporten er saltvann ,det som siden renner ut enten i eksosmanifoilen eller inn i motoren er frostvæskeblandingenSaltvannet tærer først hull i eksosmanifoilen da denne er av støpejern deretter vil saltvannet som er ment til å kjøle eksosen trenge inn i selve eksosrøret etter at motoren er stoppet.Dette starter så tæringen rundt eksosportene i toppen.Det er altså ingen fare for tæring i toppen så lenge eksosmanifoilen er ok

Link to post
  • 6 måneder senere...

......og er i den forbindelse på jakt etter en råde og en ventilløfter til min motor. Noen som kan hjelpe meg?

Har du prøvd å sjekke under "SALG"? F. eks. her.....2 stk Volvo Penta MD 21 til salgs i deler fra kr 1 ??

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
  • 1 måned senere...

MD21B :

Jeg har et annet problem, etter at toppen ble slipt og montert med ny pakning pippler det smårøyk opp

fra luftinntaket som har tilbakeføringsslangen fra toppdeksel. Kan det komme fr at ventiler slipper noe røyk gjennom eller kommer det fra sylindertetninger/gjennomslag til veivhuset?

det pipler også noe røyk fra overtrykksbeholdern enda kjølevannet er kalt.

Finnes det noe rimelig løsning på dette? Føre slangen fra topdekslet utenfor båten f eks?

Link to post

Takk for svaret!

Nei, når det er kalt kjølevann, så stiger det bare opp tynt røyk.

Men når det blir varmt kjølevann da kom det en del ut fra overtrykksbeholderen. Nå har det seg slik

at original varmeveksler er blitt erstattet av en fra Rodahl, er ikke det de heter i Sverige.

Det er en firkantet beholder som har både eksos og ferskvannskjøling i samme "beholder"

Dekslen der har en overtrykk på 10lbs derifra går en tynnslange til den runde plastikk-

beholderen som har 30Kp påstemplet på lokket.

 

Jeg har jo akkurat slipt toppen og byttet topppakningen. Da har vedkommennde gjort en dårlig jobb da, dersom det skulle være lekki pakningen. Han har heller ikke byttet strekkboltene,enda jeg hadde kjøpt nye,skulle det spille noen rolle?

Er det noen der ute som mener noe om dette?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...