Jump to content

Tips til LED lamper dere er fornøyd med

Marulf

Recommended Posts

Du slipper moms inn til Norge

Ja, og ikke minst fortollingsgebyr...prisen blir fort minst doblet..

Det spes. med DX er at frakten fra Hongkong er gratis, om man så bare kjøper en LED.

Så lenge man holder seg under 200 betaler man kun de prisene som står på siden deres.

men de har mye av 'kina-kvalitet', dog har de kommentarfelt hvor kundene tilsynelatende kan si akkurat hva de mener om produktene uten å bli moderert. Noe folk vet å benytte seg av... verdt å sjekke ut før man evnt. bestemmer seg for å handle.

Var ikke klar over at led kunne forstyrre elektronikk en gang, jeg.

Selve lysdiodene gir ikke støy, men i mange pærer er det innebygget elektronikk som kan støye. Jeg er selv på jakt etter en LED-pære med varmhvit lys som erstatter en 20W/12V med BA15d sokkel glødelampe da den LED-pæren som jeg har hatt har tatt kvelden (brudd i flere enkelt-LEDs).

Jeg loddet den derfor fra hverandre for å se hvordan den var bygget opp. Den er på 32 LEDs, hvor 8 og 8 er koblet i serie, og så er hver av disse 4 gruppene koblet i parallell. Og inne i selve sokkelen er det et kretskort med bla. en DC/DC konverter (34063) som gir stabil 25volt til LED-ene.

led_def.jpg

Er det forresten noen med gode tips til en slik LED-pære som jeg trenger?

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har testet ut en del led pyntebelysning ute på terrassen. Disse står en del på på vinteren. Min erfaring med led er at de blir en del svakere i lyset etter et års tid. Merket dette da den ene røyk og jeg fikk tilsendt ny på garanti. Den nye var særdeles skarpere enn de andre :cryin: På lys som bare står på kort tid er nok dette uproblematisk.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Stemmer det du sier Polarn.

På min jobb har vi hundrevis av LED-lamper som brukes som varsellamper i tavlefronter. Mange av disse står på kontinuerlig. De slokker nok "aldri", men etter å ha stått på i 2-3 år så må vi bytte dem fordi lyset blir for svakt..

Dette er lamper som ikke er kjøpt på noen billigforretning, men innkjøpt fra profesjonelle grosister...

Redigert: Free shipping gjelder kanskje ikke til Norge, men likevel... Stor prisforskjell

Joda, "Free shipping" gjelder også til Norge. Tar bare litt tid før det kommer frem. Ca 1 mnd...

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Har prøvd diverse G4-Ledpærer før jeg endet opp med disse: Maritim sin G4 SMD led

De ledpærene jeg har prøvd tidligere har enten gitt et grønnaktig lys, vært veldig svake eller hatt dårlig spredning. Har nå byttet alle halogenpærer i båten med de fra maritim og er veldig fornøyd med de. Lyser like bra eller bedre enn 10w halogen, lyset er behagelig, spredningen er god, har ikke merket noen radiostøy og strømforbruket pr pære er 0,15A.

• 1 måned senere...
Guest Kaptein Fredrik

Jeg kjøpte led-pærer til to av lanternene som et forsøk i år. Men de synes jeg lyser rimelig dårlig selvom det er mange dioder på dem. Veldig usikker på om jeg nå er synlig på den avstanden jeg bør.

Man kan også få tak i lanterne LED-pærer, som er godkjente for lanterner :yesnod: Men veldig dyre!

Etter et par sesonger med LED lamper i salongen sier jeg meg fortsatt fornøyd med MV LED fra ledteknikk.no.

12_sb_side_ferdig.jpg

Her er innlegget om utskiftingen av lampene.

Det jeg har gjort i ettertid er å legge inn noen LED 'strips' i taket på hyllene på hver side.

Dette for å øke lysstyrken noe når alt er på, for å få bedre leselys når man sitter i sofaen, og for å ha en 'koselys' modus til bruk sammen med stearinlys & sånt. Har disse 'hylle-lysene' på en egen bryter på bryterpanelet.

S/Y Surprise

Man kan også få tak i lanterne LED-pærer, som er godkjente for lanterner :yesnod: Men veldig dyre!

Lanternene som Biltema selger er godkjente, og SXK gav dem veldig godt skussmål i en omtale i "På kryss" for ikke så lenge siden.

De nye forstyrret heller ikke VHS som første generasjon gjorde.

Link her :Biltema lanterner

Ole

Redigert av olews (see edit history)

Ole
S/Y Algol

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...