Jump to content

aq140 varm mellom 2 og 3 tusen omd


nroo7

Recommended Posts

hei har som nevnt i overskrift trøbbel med varmgang mellom 2-3 tusen omd, har byttet termostat og impeller.

 

Foreslår at du bytter impeller.

 

Genialt :clap:

 

Vanlige feil:

Rur i sjøvannsinntak, eventuelt i drev, slanger fra drev til transom, slanger til motor, tett sjøvannspumpe, sirkulasjonspumpe, de foregående pumpene kaviterer(suger luft), Eventuell ekstern oljekjøler eller kjøler til servostyring e.l. tett, tett termostathus, tett eskos eller tilbakeslagsventil i eskos fungerer ikke, for mye olje, for lite olje, vann i olje, toppakningsbrudd, sprekker i motor, feil med ventiler, feil med stempler, feil med aksler(veiv og kam), feil med øvre girhuset på drevet eller kobling mellom drev/motor, ++++

 

Varmgang slik som dette kan være hva som helst. 90% av tilfellene skyldes impeller, termostat <-allerede byttet og groe eller tetting av olje og vannkanaler.

Link to post

En motor vil alltid bli varmere under belastning. Hvorfor problemet oppstår akkurat mellom to turtall vet ikke jeg, men kan tippe på at det kanskje har noe med høyere friksjon i for eksempel stempelringer, veivlager e.l. på spesielle turtall, noe som normal ikke ville vært noe problem, men på grunn av en feil ett eller annet sted fungerer ikke kjølesystemet optimalt, og problemet oppstår.

Kan selvfølgelig være att motoren drar så tungt at det blir varmgang av den grunn, men dette ville bety at det er noe alvorlig feil mellom øvre girhus på drevet og proppelen ettersom det ikke er noe problem i fri.

En slik feil i drevet ville jeg tro du merket rimelig raskt, og anser det som langt mer sannsynlig at feilen ligger i kjølesystemet eller at varmen stammer fra feil ved detonasjon eller for mye friksjon.

Link to post

Merker på min motor at den drar tyngre i dette området en på 3500-5300rpm, og dette fører muligens til mere varme hos meg også uten at jeg har undersøkt hva tempen ligger på.

 

Den enkle forklaringen er nok at skroget mitt gir mest motstand i den hastigheten som jeg oppnår i dette registret som fører til at motoren jobber hardt før båten kommer i plan.

 

Nå har jeg en planende båt, kanskje ikke du har det, men er det mulig at "problemet" ligger dær?

 

Som andre har nevnt er ikke 100grader et problem, problemet kommer når den begynner å koke.

 

Forsøk å kjør i oppoverbakke med fullastet bil og henger, og så med tom bil. Du vil merke at motoren blir varmere med tung last. Noen sier at en båtmotor jobber som en lastet trailer i konstant oppoverbakke, og jeg tror oppoverbakken er "brattest" i registret du tenker på.

 

Men så kommer spørsmålet, hvorfor vil du kjøre rundt i 2-3000rpm? Det er jo ikke ideelt for motoren. Denne er jo oppgitt å marse på 4800-5000rpm hvis jeg ikke husker helt feil.. Jeg må som regel ha over 4500rmp for å holde båten min i plan...

Link to post

jo det er en planer, klarer og holde den i plan ned til 3800, prob er att jeg har båtplass i elva i Halden og pga strøm må jeg over 2000 for og ha styring, og ved 1900 er temp helt ok men ved 2100 går den opp mot 100 grader etter noen få min. legger jeg den på 3100 så detter temp til 80 grader etter 3-4 minutter,dette må jo være feil, har heller ikke latt den gå over 100 grader heller men er ganske sikker på att den kommer til og koke hvis jeg lar den gå lenge nok

Link to post

Regner med at du har utslitt impeller eller som det ble nevnt i et innlegg over, delvis tett inløp fra aggregatet (rør).

 

Grunnen til at det skjer i nevnte turtallsområde kan være at du ved lav belastning klarer å suge tilstrekkelig mengde sjøvann til å kjøle motoren pga at det ikke er det store kjølebehovet.

Når du kjører "fort" dvs, over 3 tusen rpm så vil farten hjelpe deg med å ta inn sjøvannet grunnet at vannintaket ligger i forkant av aggregatet og dermed vil du få et overtrykk inn mot vannintaket.

 

Kanskje ???

 

Lykke til med feilsøkingen.

Link to post

Tanker jeg gjør meg utover det med motstand er:

1. blandeforholdet utgjør noe for kjølingen(bensinen kjøler mye).

2. tenningen kan også ha utslag hvis den ikke er 100%

3. får motoren nok luft når du belaster den men beveger deg sakte? jeg har ekstra vifte for krevende tider...

4. åpner termostaten helt? kan det være at den bare åpner litt? ta ut å hiv i et vannbad på 100grader og se.

5. kan det være en kombinasjon?

 

 

Har dette problemet nettopp kommet eller har det vært slik lenge?

Link to post
jo det er en planer, klarer og holde den i plan ned til 3800, prob er att jeg har båtplass i elva i Halden og pga strøm må jeg over 2000 for og ha styring, og ved 1900 er temp helt ok men ved 2100 går den opp mot 100 grader etter noen få min. legger jeg den på 3100 så detter temp til 80 grader etter 3-4 minutter,dette må jo være feil, har heller ikke latt den gå over 100 grader heller men er ganske sikker på att den kommer til og koke hvis jeg lar den gå lenge nok

 

Du har jo igrunn ett luksusproblem. Du står og ser på måleren din, og lager dine egne problemer. Så lenge motoren ikke koker er den ikke for varm, og en ferksvannskjølt motor vil ikke koke før opp mot 120 grader, at måleren går litt opp og ned på forskjellige belastninger er helt normalt.

 

Jeg foreslår at du neste gang "lar den gå lenge nok" og ser om den koker eller ikke, først da vil du vite om du har ett problem. Motoren vil normalt ikke ta skade av å koke, så lenge det er nok vann på den, lokket på ekspansjonstanken fungerer som det skal og du enten stopper motoren umiddelbart, eller gir full gass hvis den begynner å koke. Dersom det er mye strøm i denne elva, så prøv dette lenger ute, slik at det ikke er noe problem om du ligge å drive litt mens motoren kjøler seg ned, eller du har plass til å gi på litt.

Det er forøvrig bedre å gi full gass enn å stoppe motoren hvis den begynner å koke, dersom problemet er kun mellom 2-3000rpm, vil full gass gi mer sirkulasjon og kjøle ned motoren fortere og jevnere enn å bare stoppe den.

Link to post
  • 2 uker senere...

hei har prøvd litt mer og den koker, kikket mens bror kjørte og drev er "tørrest" ved 2-3 tusen omd. tok av inntaksslange og kikket mens bror blåste, det bobler luft under "stussen" som slangen sitter på, dvs ikke i stuss men under ser ut som i selve aksel som drevet svinger rundt, dette blei dumt forklart men finner ikke på noe bedre.noen tips om rep? kan dette være farlig?

Link to post

aq270_lekkasje.jpg

 

Har laget en tegning. Den øverste blå delen er den som oftest lekker, da den blir slitt med tiden, ser slik ut:

 

19766.jpg

 

Drevet kan også ha lekkasje der hvor styregaffelen er festet, da gaffelen er en del av røret som leder vannet opp igjennom drevet.

Drevet er også splittet rett nedenfor dette igjen, hvor det også kan oppstå lekkasje.

Begge disse stedene krever at drevet demonteres, og at o-ringer skiftes, samt at det legges på nytt pakningsstoff. Volvo anbefaler sitt eget pakningsstoff med delenummer 1161099-5.

 

Det er en del ting å passe på ved demontering, slik som skims, tetninger, låseskiver, gjengelåsing osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...