Jump to content

Sa pang når jeg koblet forgrening til sigarettenner-uttak..

Cruiseliner

Recommended Posts

Sigarettenner-uttaket tok knekken på forgreningen min - en utgave kjøpt på Clas Ohlson av typen 3 utganger + USB. Ved tilkobling tok det få sekunder før det sa pang. Som om spenningen var alt for høy.

En båt kan som kjent gi 13-14 volt ut i ledningsnettet. Kan forklaringen rett og slett være at forgreningen fra CO max tåler 12v og thats it, eller er det noe mer alvorlig galt? Det skal sies at samme produkt fungerer greit i bilen.

Båten er kjøpt i år og det er første gang jeg har testet sig.-uttaket. Har foreløpig ikke våget å koble annet utstyr direkte for å teste om det fungerer bedre, da jeg er redd for å ta knekken på dyrere utstyr også.

Noen som har tips eller erfaringer?

Kanskje at det var bare for mye strøm? (ikke spenning)

Ofte takler slike duppedingser ikke mer enn 5 til maks 10A, og dette står påstemplet.

For større belastninger finnes det kraftstøpsel og tilsvarend stikkontakt.

Koster litt mer men er driftsikrer siden kontakten nede kan ikke miste kontakt pga. vibrasjoner.

Forresten et kjent problem med vanlige støpsel.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

[sitatslettet]

Kanskje at det var bare for mye strøm? (ikke spenning)

Ofte takler slike duppedingser ikke mer enn 5 til maks 10A, og dette står påstemplet.

For større belastninger finnes det kraftstøpsel og tilsvarend stikkontakt.

Koster litt mer men er driftsikrer siden kontakten nede kan ikke miste kontakt pga. vibrasjoner.

Forresten et kjent problem med vanlige støpsel.

Jørg

Det var ingen strømkilder tilkoblet når jeg testet forgreningen. Den skal for øvrig tåle 15 amp inn og tilsammen 12 amp forbruk ut (3x4). Den er dessuten utstyrt med 15 amp sikring. [/sitatslettet]

Virker på meg som om + og - er byttet om. Hadde det samme i min båt, og tok knekken på diverse Nokia ladere før jeg fant ut av det.

Det var det første som slo meg også, men burde ikke da i så fall sikringen på kursen inn til uttaket ryke umiddelbart når noe tilkobles? (Har koblet nok bilstereo i mitt liv til å vite hva som pleier å skje dersom man tar feil av +/-). :smiley:

13-14 volt ja, hvor mange volt er det i sigarettstikken i bilen da meina du.... :lipseal:

Må være feilkoblet det sigarettuttaket i båten

Det skal selvsagt i prinsippet være tilvarende spenning i bil som i båt, men så kan det selvsagt være slik at spenningen i min båt er litt over grensen til at et lavkvalitetsprodukt fra CO takler det.

[sitatslettet]

Det er som kjent aldri egentlig 12 volt i et 12 voltsanlegg så den forgreiningen tåler nok fint 15 volt. Det som sa poff var nok strømreguleringen til usb uttaket. Så om du har prøvd dette eksemplaret i bilen før og det funket så kan vi vel utelukke produksjonsfeil og da gjenstår det bare feil polaritet i båtuttaket.

Begynner å helle til at polariteten rett og slett er feil. At sikringen på kursen ut til sig.uttaket ikke ryker, har trolig sammenheng med at kretsene inne i forgreningsboksen er svakere enn sikringen. [/sitatslettet]

Den skal for øvrig tåle 15 amp inn og tilsammen 12 amp forbruk ut (3x4).

Kanskje det, men tåler sigarettuttaket det samme?

Jeg bare spørr men vet det selvfølgelig ikke.

Det eneste jeg vet er at slike kontakter helst ikke skal belastes med så mye.

Selv om det er angitt med så mye strøm blir det hele gjerne jæ.... varm.

Det skjer gjerne pga. dårlig kontakt på mittekontakten fordi den er fjærbelastet og "skyver seg selvstendig ut" etter bare litt.

Til slutt blir det bare en kontaktflate som er "mikroskopisk" små og da kan det hende at det blir for varm.

Har du åpnet forgreiningen?

Mulig den ble så varm at den har smeltet seg gjennom kablen på innesiden slik at det ble rett og slett noe kortslutning.

Slik har jeg tidligere opplevd selv og deretter har jeg byttet til kraftkoplinger.

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Var det noe tilsluttet forgreiningen når det smalt, eller var det kun forgreiningen som var koblet til?

Nei, ingenting var tilkoblet. Nevner dette i innlegget som av en eller annen grunn er satt usynlig. Begynner å helle mot at det er polariseringen som rett og slett er feil.

Redigert av Cruiseliner (see edit history)

Det er jo bare å ta et multimeter så finner du fort ut om du har pluss i senter eller ikke. Pluss i senter på slike støpsler er standard. Har du minus i center så bytter du bare om på kablene bak, og måler på nytt for sikkerhetens skyld.

på et digitalt multimeter får du minus foran tallet i vinduet hvis det er minus i senter, så lenge du bruker rød måleprobe i senter. Rød probe er pluss.

på et analogt meter, slik med en viser/nål vil nåla gå rett mot venstre/null hvis du har minus i senter, og du putter rød probe i senter.

Svart probe er jord/minus.

Føkk deg...

Eller bruker den enkleste metoden, rett og slett ser etter hvordan det faktisk er koblet. Fargen på pluss-kabelen finner jeg i båtens koblingsskjema. Skulle det mot formodning være riktig koblet, er det trolig en feil med selve uttaket.

Takker for mange gode tips så langt. Kommer evt. tibake til saken dersom det ikke skulle løse seg.

Eller bruker den enkleste metoden, rett og slett ser etter hvordan det faktisk er koblet. Fargen på pluss-kabelen finner jeg i båtens koblingsskjema. Skulle det mot formodning være riktig koblet, er det trolig en feil med selve uttaket.

Ikke ta fargen på kabelen for god fisk. en måling vil gi deg svaret fort og riktig, samt at du vil finne ut hvor mange volt du har ut av kontakten (tenker på Plutonium sitt sprørsmål)

Men det brude jo ha røket en sikring når dette skjedde uansett, hvis det er en sikring der da. Det hender at båtfolk tar snarveier(les: gjør mye rart)

Føkk deg...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...