Cruiseliner Startet 7.September.2010 Link til dette innlegget Startet 7.September.2010 Sigarettenner-uttaket tok knekken på forgreningen min - en utgave kjøpt på Clas Ohlson av typen 3 utganger + USB. Ved tilkobling tok det få sekunder før det sa pang. Som om spenningen var alt for høy. En båt kan som kjent gi 13-14 volt ut i ledningsnettet. Kan forklaringen rett og slett være at forgreningen fra CO max tåler 12v og thats it, eller er det noe mer alvorlig galt? Det skal sies at samme produkt fungerer greit i bilen. Båten er kjøpt i år og det er første gang jeg har testet sig.-uttaket. Har foreløpig ikke våget å koble annet utstyr direkte for å teste om det fungerer bedre, da jeg er redd for å ta knekken på dyrere utstyr også. Noen som har tips eller erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Kan kanskje være at uttaket ditt ikke har pluss i midten og forgreningen ikke tålte dette. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Ta et voltmeter og sjekk. Dytt den sorte pinnen i midten inni siggen, og den røde på kanten inni. Det høres ut som det er en feil i forgreningen din. Har du noen bilde? Eventuel ett bilde av forgreningen din plukket i fra hverandre? Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 7.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Ta et voltmeter og sjekk. Dytt den sorte pinnen i midten inni siggen, og den røde på kanten inni. Det høres ut som det er en feil i forgreningen din. Har du noen bilde? Eventuel ett bilde av forgreningen din plukket i fra hverandre? Her er link til produktet hos CO: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=138075596 Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Kanskje at det var bare for mye strøm? (ikke spenning) Ofte takler slike duppedingser ikke mer enn 5 til maks 10A, og dette står påstemplet. For større belastninger finnes det kraftstøpsel og tilsvarend stikkontakt. Koster litt mer men er driftsikrer siden kontakten nede kan ikke miste kontakt pga. vibrasjoner. Forresten et kjent problem med vanlige støpsel. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Bearded Beast Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 13-14 volt ja, hvor mange volt er det i sigarettstikken i bilen da meina du.... Må være feilkoblet det sigarettuttaket i båten Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Virker på meg som om + og - er byttet om. Hadde det samme i min båt, og tok knekken på diverse Nokia ladere før jeg fant ut av det. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Cruiseliner Svart 7.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 [sitatslettet] Kanskje at det var bare for mye strøm? (ikke spenning) Ofte takler slike duppedingser ikke mer enn 5 til maks 10A, og dette står påstemplet. For større belastninger finnes det kraftstøpsel og tilsvarend stikkontakt. Koster litt mer men er driftsikrer siden kontakten nede kan ikke miste kontakt pga. vibrasjoner. Forresten et kjent problem med vanlige støpsel. Jørg Det var ingen strømkilder tilkoblet når jeg testet forgreningen. Den skal for øvrig tåle 15 amp inn og tilsammen 12 amp forbruk ut (3x4). Den er dessuten utstyrt med 15 amp sikring. [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 7.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Virker på meg som om + og - er byttet om. Hadde det samme i min båt, og tok knekken på diverse Nokia ladere før jeg fant ut av det. Det var det første som slo meg også, men burde ikke da i så fall sikringen på kursen inn til uttaket ryke umiddelbart når noe tilkobles? (Har koblet nok bilstereo i mitt liv til å vite hva som pleier å skje dersom man tar feil av +/-). Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 7.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 13-14 volt ja, hvor mange volt er det i sigarettstikken i bilen da meina du.... Må være feilkoblet det sigarettuttaket i båten Det skal selvsagt i prinsippet være tilvarende spenning i bil som i båt, men så kan det selvsagt være slik at spenningen i min båt er litt over grensen til at et lavkvalitetsprodukt fra CO takler det. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Det er som kjent aldri egentlig 12 volt i et 12 voltsanlegg så den forgreiningen tåler nok fint 15 volt. Det som sa poff var nok strømreguleringen til usb uttaket. Så om du har prøvd dette eksemplaret i bilen før og det funket så kan vi vel utelukke produksjonsfeil og da gjenstår det bare feil polaritet i båtuttaket. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 7.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 [sitatslettet] Det er som kjent aldri egentlig 12 volt i et 12 voltsanlegg så den forgreiningen tåler nok fint 15 volt. Det som sa poff var nok strømreguleringen til usb uttaket. Så om du har prøvd dette eksemplaret i bilen før og det funket så kan vi vel utelukke produksjonsfeil og da gjenstår det bare feil polaritet i båtuttaket. Begynner å helle til at polariteten rett og slett er feil. At sikringen på kursen ut til sig.uttaket ikke ryker, har trolig sammenheng med at kretsene inne i forgreningsboksen er svakere enn sikringen. [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Den skal for øvrig tåle 15 amp inn og tilsammen 12 amp forbruk ut (3x4). Kanskje det, men tåler sigarettuttaket det samme? Jeg bare spørr men vet det selvfølgelig ikke. Det eneste jeg vet er at slike kontakter helst ikke skal belastes med så mye. Selv om det er angitt med så mye strøm blir det hele gjerne jæ.... varm. Det skjer gjerne pga. dårlig kontakt på mittekontakten fordi den er fjærbelastet og "skyver seg selvstendig ut" etter bare litt. Til slutt blir det bare en kontaktflate som er "mikroskopisk" små og da kan det hende at det blir for varm. Har du åpnet forgreiningen? Mulig den ble så varm at den har smeltet seg gjennom kablen på innesiden slik at det ble rett og slett noe kortslutning. Slik har jeg tidligere opplevd selv og deretter har jeg byttet til kraftkoplinger. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hegra Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Var det noe tilsluttet forgreiningen når det smalt, eller var det kun forgreiningen som var koblet til? Isåfall kan jo utstyret som du satte i forgreiningen også ha feil og tatt knekken på forgreiningen. Men som du sier skal jo sikring ryke før slikt skjer. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 been there,than that...... polariseringen ble koblet feil.........Jeg sprengte BARE 2 tv`er før jeg skjønte hva hadde gjort.Ganske artig den røykskya som kommer opp fra apperatet når dette skjer........Fin røyksopp som lukter penger Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 7.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 (redigert) Var det noe tilsluttet forgreiningen når det smalt, eller var det kun forgreiningen som var koblet til? Nei, ingenting var tilkoblet. Nevner dette i innlegget som av en eller annen grunn er satt usynlig. Begynner å helle mot at det er polariseringen som rett og slett er feil. Redigert 7.September.2010 av Cruiseliner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ehak Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 [sitatslettet] Det var ingen strømkilder tilkoblet når jeg testet forgreningen. [/sitatslettet] Det smeller vel ikke uten strømkilde tilkoblet, uansett hvor feilkoblet det er. Sprengstoff? Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 7.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Når en krets ryker pga. feil spenning kan det smelle godt. Prøv å f.eks. kjøre 220 volt inn i et 12 volts produkt, så forstår du hva jeg mener. Men basert på tilbakemeldingene i denne tråden kan det virke som om polariseringen er feil, selv om jeg stusser på at ikke sikringen ryker. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Om det bare er brukt sigaretttenner i uttaket så spiller ikke polariseringen noen rolle. Kanskje dette er et hint om at du bør slutte å røyk Tipper sånn ellers på at det er en kortslutning i uttaket.. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Det er jo bare å ta et multimeter så finner du fort ut om du har pluss i senter eller ikke. Pluss i senter på slike støpsler er standard. Har du minus i center så bytter du bare om på kablene bak, og måler på nytt for sikkerhetens skyld. på et digitalt multimeter får du minus foran tallet i vinduet hvis det er minus i senter, så lenge du bruker rød måleprobe i senter. Rød probe er pluss. på et analogt meter, slik med en viser/nål vil nåla gå rett mot venstre/null hvis du har minus i senter, og du putter rød probe i senter. Svart probe er jord/minus. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Cruiseliner Svart 7.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Eller bruker den enkleste metoden, rett og slett ser etter hvordan det faktisk er koblet. Fargen på pluss-kabelen finner jeg i båtens koblingsskjema. Skulle det mot formodning være riktig koblet, er det trolig en feil med selve uttaket. Takker for mange gode tips så langt. Kommer evt. tibake til saken dersom det ikke skulle løse seg. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Du sa ikke noe om hva slags båt og slikt. Kan 24 volts annlegg være en mulighet? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Eller bruker den enkleste metoden, rett og slett ser etter hvordan det faktisk er koblet. Fargen på pluss-kabelen finner jeg i båtens koblingsskjema. Skulle det mot formodning være riktig koblet, er det trolig en feil med selve uttaket. Ikke ta fargen på kabelen for god fisk. en måling vil gi deg svaret fort og riktig, samt at du vil finne ut hvor mange volt du har ut av kontakten (tenker på Plutonium sitt sprørsmål) Men det brude jo ha røket en sikring når dette skjedde uansett, hvis det er en sikring der da. Det hender at båtfolk tar snarveier(les: gjør mye rart) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Cruiseliner Svart 8.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Da kan jeg bekrefte at problemet besto i omvendt polaritet pga. feilkobling. Det fungerer utmerket nå etter omkobling. Ren flaks at ikke den forrige eieren kostet meg dyrere produkter. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Kanskje uttaket bare har vært brukt til lys ? eller noe egne koblinger etterpå. Farlig for elektronikk det der :) Bra du fant ut av det ihvertfall Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.