.tore. Startet 7.September.2010 Del på Facebook Startet 7.September.2010 Utrolig vanskelig å velge mellom disse. Mange fordeler med begge samtidig som mye er veldig likt. Har mulighet for å få en splitter ny C6 med nye VP D3 170 til god høstpris. Går som ei kule (38-39 kn) og virker å være sportslig og kvikk. Z7 er 4-5 kn tregere, men bedre utstyrt, Z-kalesje osv, og mer luksuriøs (C6 er også fin, men litt mer "balje"-feeling inni enn elegante Z7). Plass under dekk er omtrent identisk og ikke så ulik ute heller pga god plassutnyttelse i C6. En strøken 2006 med Cummins/Merc 2.8ES 200 hk koster meg omtrent 100 000 mindre enn en ny C6. Med så god nypris på C6 blir verditap også rimelig likt. Dieselforbruk ganske likt, men litt høyere på Z7, kanskje 20-30% vil jeg tro. Er det noen her som har prøvd begge i sjøen? Har bare prøvd Z7 selv. Siden det er umulig for meg å avgjøre på andre detaljer og egenskaper, vil sjøegenskapene avgjøre det for meg om det er noe vesentlig forskjell. Har et inntrykk av at C6 er mer fartsbåt, presis, liten planingsterskel, mens Z7 takler grov sjø bedre. Noen som kan bekrefte/avkrefte? Z7en er forresten gul, men det har jeg begynt å venne meg til :) Fint inni, litt rart på utsiden. Sitér dette innlegget Link to post
arnstein156 Svart 8.September.2010 Del på Facebook Svart 8.September.2010 (redigert) Skal du bruke den til overnatting, hadde jeg gått for Z7. Litt mer bo-komfort, med bl.a. kjøleskap bedre toalettløsning, litt mer romfølelse ute (og inne)... Kalesjen på Z7 er genial, men du har nok bedre høyde (dog ikke ståhøyde) under C6-ens kalesje, samt at C6-ens mer tradisjonelle kalesjeløsning gir rom for flere alternativer; hel eller halv (tak over førerposisjon, men resten av), åpning av side (perfekt om du ligger longside med venner) etc. På Z7-en er av eller på (åpning bak). Har ikke kjørt Z7; kun C6 (dog kun med den gamle 120HK), og sitter med samme inntrykk som deg, bortsett fra at jeg savnet litt mer pulver. Den nye maskinen er nok mye vassere her. Hvis du begynner å vende deg til den gule fargen, så er det jo fint - da vurderer du på mer riktig grunnlag. Selv sliter jeg med denne fargen, og usikker på om jeg hadde klart å overbevise meg om at denne er fin - men du får jo også Z7 i hvitt også...;-) Redigert 8.September.2010 av arnstein156 (see edit history) Sitér dette innlegget You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge Link to post
.tore. Svart 8.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2010 (redigert) VP-motoren har nok en helt annen karakter enn den daffe 1,7 mercruiseren. Med doble stålpropeller og +50 hk spretter den enkelt i plan regner jeg med. Det, og at båten blir splitter ny er hovedargumenter for C6. Hovedargumenter for Z7 er kalesjen og en mer innredet og luksuriøs følelse inni pga farger, polstringer, kjøleskap osv. Plassen oppleves som ganske lik siden pantryet på C6 kan slås inn i veggen, og under dekk fikk jeg inntrykk av at de var omtrent identiske. De to som er aktuelle for meg har også identiske toalettløsninger med uttrekkbart sjøvannstoalett. Hvite Z7 virker umulig å oppdrive. Det kom en på finn nå, men det er bensin. De få som har hvit vil sikkert beholde de :) Fremdeles svært i tvil, men jeg blir sikkert fornøyd med begge to. Hadde jeg bare visst mer om skrogene.... Redigert 8.September.2010 av .tore. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Patton Svart 8.September.2010 Del på Facebook Svart 8.September.2010 Hei, har hatt en C6 selv forrige sesong, byttet den i en større båt (Baltic). Har ikke erfaring med Z7. Vi var en familie på 4 stykker i båten i 4 døgn, og opplevde båten som for liten ift bo-komfort. Tilsynelatende praktiske løsninger var ikke like gode i praksis, så hvis Z7 har bedre bo-komfort og det er et moment for dere ville jeg gått for den. Ikke minst mangel på kjøleskap er et problem på C6. Den blåe greia med PELT-element som følger med er verdiløs og suger strøm. Det er ikke plass til å montere et fast kompressorkjøleskap båten, så vi endte opp med å kjøpe en Isotherm løs boks (m/kompressor) på 35 l, den måtte plasseres foran passasjersetet. Vi hadde bensinutgaven på 220 hk, kjøremessig gikk den veldig fint og stødig i sjøen. Lav planingsterskel, kunne plane på 15 knop med maks bruk av trimplan. Kalesjeløsningen er grei, men hvis jeg kunne fått cabriolet-løsningen fra Z7 ville det vært optimalt. En ulempe med den vi hadde (2008 modell) var den bærbare doen. Askeladden hadde levert med den aller simpleste kvaliteten. Pga sengeløsninen måte vi bære dassen opp i cabinen om natta i tilfelle behov. Når det i tillegg var lekasje fra spyletanken sier det seg selv at det var en heller dårlig løsning. Trangt ble det også med kjøleboks og do oppe. Båten har også lite stueplass. Så som i alle båter er det kompromisser - spørsmålet er hva som er viktig ift hvordan dere ønsker å bruke båten. Sitér dette innlegget Link to post
.tore. Svart 9.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2010 Det ble C6 til slutt. Takk for gode råd selv om jeg egentlig gjorde motsatt ;) Det blir sikkert en del vannsportbruk, og da er sannsynligvis C6en mest egnet. Noen som har tips om firma som monterer ankervinsj i Bergen? Prisen på fabrikkmontert fra Askeladden er for høy, 35000 Sitér dette innlegget Link to post
arnstein156 Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 Gratulerer med ny båt! Sitér dette innlegget You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge Link to post
LM 605 Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 Gratulerer med en Askeladden C6. Har hatt flere Askeladden de siste årene, så jeg kjenner kvaliteten på deres båter. Er litt spent på den "nye" daycruiseren, som vel er en krysning av 605 Explorer og C6.(skroget til 605, og innerlineren til C6). Ser ut som denne har fått diverse som manglet på 605, så som kalesjegarasje, kokeapp.,spyletoalett,bredere trinn opp til dekket,etc.På toppen av det hele en stillegående Suzuki bakpå. Sitér dette innlegget Link to post
Fredrik 90 Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 Jeg kan bare ikke få lovpriset kalesja på min Z7 nok! Kalesja er nede på 30 sek og oppe igjen på like lang tid, eneste er at det ikke er ståhøyde under den og noe kronglete utgang bak. Sitér dette innlegget (x)Whit 10 9,9 hk (x)Askeladden 565 Wasper (x)Uttern D68 (x) Scand 7600 Dynamic Har nå Askeladden Z7 Link to post
.tore. Svart 10.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2010 Jeg har ikke glemt z7en selv om jeg har kjøpt c6. Jeg vet at den ikke blir satt i produksjon igjen i 2011, men det er jo lov å håpe på 2012. Hvis de begynner å tjene penger da, men nå har i alle fall jeg gitt mitt bidrag :) I så fall vil vel all logikk tilsi at det blir i hvit med VP D3 220 hk. Da begynner det å smake fugl, men den blir vel ikke billig i så fall... Sitér dette innlegget Link to post
Fredrik 90 Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 Ja jeg har fått inntrykk av at tross gulfargen så solgte Z7 bra! Jeg har ikke hatt noe problem med å svelge gulfargen, fruen sleit litt i begynnelsen men det gikk seg til. Vikig å støtte opp under den Norkse båtbransjen, og når Z8en en gang skal byttes i noe større så har jeg jo kikket mye på Z8en. Bare synd den er tatt ut av produksjon, så da må jeg nok ned her på sørlandskysten! Sitér dette innlegget (x)Whit 10 9,9 hk (x)Askeladden 565 Wasper (x)Uttern D68 (x) Scand 7600 Dynamic Har nå Askeladden Z7 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.