Jump to content

Mulig motorhaveri på min volvo B 20?

Bo på bobåt

Recommended Posts

Kan noen her gi meg noen gode råd ang min volvo B 20 Motor?

Jeg er eier av en selco classic med en volvo penta AQ 115. Dvs en volvo B 20 motor. Jeg kjøpte båten våren 2010. Motor var overhalt på motorverksted i Sarpsborg. Pga tidligere eiers manglende viten om maks temperatur (55 Grader) Og derfor alt for varm termostat på sjøvannskjølte motorer. Var motoren etter overhaling varmkjørt. Toppakning var derfor røket.

Jeg fikk kjøpt båten med motor rimelig pga denne skaden

Jeg tok av toppen og overhalte med slipte ventiler. Plannslipping og alt som skal til. Etter overhaling av topp, startet og gikk motor som en klokke.

Har kjørt båten en del timer denne sommeren uten problem . Inntil for et par dager siden

Kjørte en sjelden gang motor på full speed. Dvs 4200 omd. Da kom det et "Smeld" fra motor. Jeg slakket turtallet til nesten tomgang. Motor holdt seg gåenede. Men en metalisk lyd er nå i motoren. Høres meget ille ut.

Da jeg kom meg til marinaen sjekket jeg plugger på motor. Andre plug. Dvs Andre sylinder forfra å bakover på motor har fått seg en skikkelig smell. Den har fått en tydelig berøring med stempel....Eller noe!!! Sjekket ventilløftere under deksel. Alt der ser ut til å vere normalt. Jeg har faktisk også prøvd å starte motor med en ny plug på nevnte sylinder. Motor starter å går faktisk. Men den metaliske lyden er der helt tydelig.

Ikke akkurat en tilstand på en båtmotor jeg vil dra på sjøen med.

Jeg er fullstendig klar over at jeg må ha motor ut for sjek... At båtsesongen for min del er over... Men kan noen tipse meg på forhånd om hva som kan feile volvoen?

Mvh Selcolarsen

Ikke godt å si. En bit av en ventil kan ha løstnet og kommet i klem mellom stempel og tennpluggen.En annen mulighet er at et rådelager er ødelagt og gitt for stor vandring på stempel slik at stempel har butta i tennpluggen. Sikkert flere muligheter til denne feilen også. Har foresten samme problem med min motor (3.0 l omc der plugg nr 3 er klemt flat, har ikke orket å sjekke enda selv om dette skjeddde forrige sesong, håper å få plukka av toppen snart for å se etter......)

Båten har sin faste plass i hagen.......

Mener å huske at B20 har flate stempler og topp med forbrenningsrom i. Dermed vil stempelet gå i toppen før pluggen. Hvis rådelageret er gåent vil det banke hele tiden, og du vil oxo ha pulserende oljetrykk på tomgang varm motor. Mulig en ventil som har kveldet, men da vil du høre det på gangen at den ikke går rent. En ting er sikkert, og det er at toppen må av igjen for å finne ut av dette. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...