ZirkMir Startet 8.September.2010 Link til dette innlegget Startet 8.September.2010 Vi er noen gutter som seiler i middelhavet, derav litt merkelige bokstaver. Er det noen som vet hva det koster og bli reddet hvis man maa utlòse en epirb? Trenger man en forsikring for aa dekke dette? Og er det forskjeller rundt om i verden paa pris og sannsynlighet for at man blir reddet? Haaper paa svar. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Er det noen som vet hva det koster og bli reddet hvis man maa utlòse en epirb? Trenger man en forsikring for aa dekke dette? Internasjonale konvensjoner(SOLAS konvensjonen) for reddningsarbeid på sjøen sier at det landet som foretar redningen også tar regningen. Man trenger ingen forsikring for å dekke selve redningen, men reiseforsikring som dekker eventuelle sykehusopphold, hjemreise osv. kan være greit å ha. Med andre ord betaler norske skattebetalere for å redde alle de dumme turistene som setter seg i vanskelige situasjoner her i landet hvert år, samtidig som skattebetalerene i andre land betaler for å redde dumme normenn, så i henhold til de internasjonale konvensjonene går det opp i opp, i hvert fall på papiret. Ved falsk alarm vil bøter normalt gies, hva disse ligger på i de forskjellige landene vet ikke jeg. Og er det forskjeller rundt om i verden paa pris og sannsynlighet for at man blir reddet? Dette reguleres av en internasjonal konvensjon, hvilket land som er pliktig til å yte hjelp står i SOLAS, som også angir hvem som er ansvarlig for internasjonale farvann. Konvensjonene(det er flere enn SOLAS, men det er den eneste jeg kommer på?) er gyldige over hele verden. Sannsynligheten er nok større for å bli reddet raskt i for eksempel Norge og Canada i forhold til land som Yemen og Somalia (mulig dere blir reddet av pirater før kystvakten kommer). Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Sannsynligheten er nok større for å bli reddet raskt i for eksempel Norge og Canada i forhold til land som Yemen og Somalia Må bli dagens kommentar, den over altså. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Med andre ord betaler norske skattebetalere for å redde alle de dumme turistene som setter seg i vanskelige situasjoner her i landet hvert år, samtidig som skattebetalerene i andre land betaler for å redde dumme normenn, [...] Så du mener at alle som ber om assistanse eller å bli reddet er dumme? Sitér dette innlegget Link to post
Orca74 Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 (redigert) Internasjonale konvensjoner(SOLAS konvensjonen) for reddningsarbeid på sjøen sier at det landet som foretar redningen også tar regningen. SOLAS (eller Safety Of Life At Sea som den egentlig heter) omhandler IKKE redningsarbeid til sjøs, hverken operasjonelt eller i form av hvem som skal ta regningen. SOLAS er skipspesifikk, dvs gir kun minimumskrav til det enkelte fartøy i forhold til egen sikkerhet på stabilitet, brann, livredningsutstyr (til eget bruk), navigasjonsutstyr, komm.utstyr og dokumentasjon. Det eneste SOLAS sier om å redde andre i nød er at ingen av reglene i denne konvensjonen skal være til hinder for å yte bistand ved behov. Dette reguleres av en internasjonal konvensjon, hvilket land som er pliktig til å yte hjelp står i SOLAS, som også angir hvem som er ansvarlig for internasjonale farvann. Konvensjonene(det er flere enn SOLAS, men det er den eneste jeg kommer på?) er gyldige over hele verden. SOLAS sier ingenting om ansvarlighet for internasjonale farvann. Den beskriver kun krav til det enkelte skip. Dessuten gjelder SOLAS kun for større skip i internasjonal fart. For alt annet gjelder de enkelte havnelands særregler, som betyr at er man skikkelig uheldig så kan man bli erstatningspliktig ved redning hvis landets lover krever dette. Slike særregler er man som sjøfarende pliktig å sette seg inn før man entrer disse farvannene. Tror ikke man kommer langt med "det visste jeg ikke" skulle uhellet skje. Men når det er sagt, meg bekjent er det ingen land i dag som krever kompensasjon for redning av personer såfremt man ikke har vært uaktsom. Skip og last er en annen historie, men det er styrt av sjølovene. Hurtigruten i nasjonal fart er forøvrig et typisk eksempel på et skip som ikke er pliktig å følge SOLAS (selv om de stort sett gjør det). Seilbåter, såfremt de ikke er definert som nytte- eller passasjerskip, har heller ingen forpliktelser overfor SOLAS, ei heller i internasjonal fart. Det betyr at de reglene hverken kan brukes i favør eller disfavør for disse båtene. Men COLREG (konvensjonen for forebygging av kollisjoner til sjøs) ville jeg lest nøye da her ligger ofte grunnlaget for et lands særregler og mulig erstatningsansvar ved uhell på sjøen. Og for ordens skyld, SOLAS er kun gyldig for de land som har ratifisert IMO-konvensjonen. Det er mange men ikke alle. Beklager kritikken men her var det så lite som var riktig at jeg bare måtte prøve å avklare litt Redigert 9.September.2010 av chryztaal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 SAR er konvensjonen for search and Rescue : http://www.imo.org/conventions/contents.asp?doc_id=653&topic_id=257 Men: utløser man med vilje en EPRIB er det vel en livstruende situasjon, og da tenker man vel ikke på kostnadene? Man bør uansett satse på å i størst mulig grad unngå å havne i en slik siutasjon. Generelt sett bør du regne med at redningsaksjoner i middelhavet ikke er like godt korodinert som her i Norge og at det nok er fornuftig å anta at "sannsynligheten for å bli reddet" er lav. Så kan man hvis det værste skulle skje håpe på at den antagelsen er feil. Selvsagt er det forskjellig sannsynlighet om du er nær kysten av Frankrike, midt utpå eller utenfor Libya. Sitér dette innlegget Link to post
canbus Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Dersom du utløser nødpeilsenderen fordi du er i nød, nød av en slik art at du også ville sende et mayday (ikke Pan Pan), vil en offentlig redningsaksjon i "siviliserte" land være "free of charge". Dersom du med overlegg utløser (eller burde ha skjønt at din handling kunne utløse nødpeilesender eller situasjon)en falsk alarm vil du som ved en hver falsk nødmelding stå ansvarlig. Det samme gjelder dersom du med viten og vilje har satt deg i en situasjon som utløser en redningsaksjon. Men hva det vil koste varierer fra land til land og fra situasjon til situasjon, men en som utløste en nødpeilsender i Oslo området pga "nysgjerrighet" fikk et aldri så lite oppgjør med våre styresmaker. Med andre ord - er du i nød - bruk nødpeilsenderen. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 (redigert) Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Redigert 9.September.2010 av jeglikerdegogså (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 (redigert) Beklager kritikken men her var det så lite som var riktig at jeg bare måtte prøve å avklare litt Det er helt i orden. Jeg har ikke satt meg så nøye inn i reglene som du tydeligvis har. Det er greit at noen som kan dette svarer. Den eneste konvensjonen jeg kunne komme på i farten var SOLAS, forøvrig har jeg søkt litt på nettet, og lest litt fort igjennom, og det var nok en del feil i mitt svar, men jeg hadde i hvert fall rett i at det normalt ikke koster noe å bli reddet hvis man er i en nødsituasjon. Wikipedia har en del om emnet : http://en.wikipedia.org/wiki/Search_and_rescue Det står også på Wikipedia: International divisions of search and rescue responsibility International waters International waters are divided into various regions according to the SOLAS convention. See the map provided by the IMO ocean atlas Så du mener at alle som ber om assistanse eller å bli reddet er dumme? Neida men man trenger vel ikke stort mer enn å åpne avisene for å se at svært mange av de som reddes har kommet i den situasjonen de er i på grunn av sin egen dumhet. Har lest litt om dette med redning og kostnader for ikke så lenge siden, da i forbindelse med redningen av Abby Sunderland. Denne redningsaksjonen ble forholdsvis dyr, og det var Australia som tok mesteparten av regningen. Det ble da diskutert en del om hvorvidt personer som setter seg selv i risiko, og så trenger å bli reddet, det være seg seilere, fjellklatrere, basehoppere osv, bør betale for sin egen redningsaksjon, i stedet for at dette betales av landet som utfører redningen, som igjen vil si at du og jeg betaler over skatteseddelen. Tråden hadde forsåvidt vært mer interessant hvis tittelen var "Kostnad ved aa utlòse en epirb og IKKE bli reddet". Er kanskje bare meg Redigert 9.September.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 (redigert) Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Redigert 9.September.2010 av jeglikerdegogså (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Orca74 Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 ...men jeg hadde i hvert fall rett i at det normalt ikke koster noe å bli reddet hvis man er i en nødsituasjon. Joda du vel hadde det, bortsett fra at det er ikke SOLAS som regulerer dette. SOLAS er vel den boka jeg blar mest i i mitt daglige virke så den kjenner jeg rimelig godt kan du si Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 bortsett fra at det er ikke SOLAS som regulerer dette. Kanskje du kan opplyse om hvem det er som regulerer da. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 Fra Wikipedia, Den internasjonale skipsfartorganisasjonen (IMO) (engelsk: International Maritime Organization) er FNs sjøsikkerhetsorganisasjon, opprettet i 1948 for å ivareta sikkerhet til sjøs og å hindre forurensning av det marine miljø. IMO har 168 medlemsstater og har en rekke spesialiserte komitéer som utvikler internasjonal lovgivning og reguleringer. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Avsluttet_1 Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 (redigert) Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Redigert 10.September.2010 av jeglikerdegogså (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 Jeg er litt treg i pappen, og forstår fortsatt ikke dette Trådstarter har sikkert fått svar nok for lengst, men for å kverulere litt, lurer jeg på noen ting. SOLAS (eller Safety Of Life At Sea som den egentlig heter) omhandler IKKE redningsarbeid til sjøs, hverken operasjonelt eller i form av hvem som skal ta regningen. SOLAS er skipspesifikk, dvs gir kun minimumskrav til det enkelte fartøy i forhold til egen sikkerhet på stabilitet, brann, livredningsutstyr (til eget bruk), navigasjonsutstyr, komm.utstyr og dokumentasjon. Det eneste SOLAS sier om å redde andre i nød er at ingen av reglene i denne konvensjonen skal være til hinder for å yte bistand ved behov....... .......SOLAS sier ingenting om ansvarlighet for internasjonale farvann. Den beskriver kun krav til det enkelte skip. Dessuten gjelder SOLAS kun for større skip i internasjonal fart. For alt annet gjelder de enkelte havnelands særregler...... Jeg forstår at du arbeider med dette, og sansynligvis har mer innsikt i reglene enn jeg har, som ikke engang har lest SOLAS, annet å ha skummet fort igjennom, men det står nå svart på hvitt på Wikipedia, som selvfølgelig kan ta feil, at SOLAS regulerer hvem som er ansvarlig i internasjonalt farvann. http://en.wikipedia....arch_and_rescue International divisions of search and rescue responsibility International waters International waters are divided into various regions according to the SOLAS convention. See the map provided by the IMO ocean atlas Joda du vel hadde det, bortsett fra at det er ikke SOLAS som regulerer dette. Jeg forstår at det er IMO som er reguleringsorganet, men hvilket konvensjoner er det som regulerer dette. Der er Solas konvensjonen Takk for linken Jeglikerdegogså, har ikke lest alt, men ser det står følgende: Chapter V - Safety of navigation Chapter V identifies certain navigation safety services which should be provided by Contracting Governments and sets forth provisions of an operational nature applicable in general to all ships on all voyages. This is in contrast to the Convention as a whole, which only applies to certain classes of ship engaged on international voyages. The subjects covered include the maintenance of meteorological services for ships; the ice patrol service; routeing of ships; and the maintenance of search and rescue services. This Chapter also includes a general obligation for masters to proceed to the assistance of those in distress and for Contracting Governments to ensure that all ships shall be sufficiently and efficiently manned from a safety point of view. The chapter makes mandatory the carriage of voyage data recorders (VDRs) and automatic ship identification systems (AIS) for certain ships. Sitér dette innlegget Link to post
Orca74 Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 (redigert) Ja jeg jobber med SOLAS. IMO er det overordnede organ for maritime aktiviteter i FN. SOLAS er bare en av IMOs mange konvensjoner, protokoller, resolusjoner og sirkulær som gir føringer til hva de land som har ratifisert de nevnte regler skal forholde seg til. Oppå dette kommer et hvert land sine særregler, både som havnestat (for alle som besøker farvannene) og som flaggstat (for alle skip de har i skipsregistret sitt). Her er de fri til å legge på hva de vil så lenge det ikke forringer intensjonen med SOLAS, som er som tidligere nevnt, minimumsregler. Men SOLAS regulerer ikke alt, bare det som er ansett som viktigst for å ivareta sikkerheten til det enkelte skip. Om ansvarsforhold til de enkelte land i forhold til internasjonalt farvann reguleres under IMO er jeg usikker på. Det handler vel mer om eierinteresser til land, tilgang til ressurser etc. Kan være mange organ i FN som har dette under sin paraply. SOLAS beskriver ihvertfall ikke dette. Her er kun beskrevet kort under navigasjon (kap. V) at alle stater forplikter seg til livredning i eget farvann / nær egen kyst. Som sagt så beskriver ikke SOLAS redning av andre hverken hvordan det skal foregå operasjonelt eller hvem som har ansvaret i internasjonalt farvann utover at det er en hver sin plikt å bidra så mye som de kan. Dette er det nok andre lover som regulerer. Hva disse er vet jeg ikke da det er utenfor mitt arbeidsfelt. Noen nevnte SAR-konvensjonen lengre opp - sikkert en god start for å lete. Hva som står i Wikipedia vil jeg generelt tatt med en kraftig klype salt. Det er jo egentlig bare et veldig stort forum med brukere som både vet og ikke minst som tror de vet hva de snakker om. Akkurat som dette forumet. :) Redigert 10.September.2010 av chryztaal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 Her ble det litt oppstykket men IMO omfatter både SOLAS og IAMSAR. Når det gjelder selve redningsbiten er det regulert i konvensjonen av 1979 som heter IAMSAR (International Convention on Maritime Search and Rescue). I mitt wikipediainnslag er fakta riktige, men de som ønsker å sjekke kildematerialet grundigere kan gå på siden til IMO. IMO Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Goran Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 Å om det går så langt at du må gå i flåten så ta med deg senderen i flåten, det skal også være en epirb i flåten. EPIRB fast i flåten? Hvor har du det fra? Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Avsluttet_1 Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 På moderne flåter er det EPIRB og den skal dessuten være utstyrt med radarreflektor eller SART. Ihvertfall om båten seiler i internasjonale farvann. Det står i SOLAS konvensjonen det Dett er er vel ikke riktig?? Det er vel ikke flåtens alder (moderne!) som bestemmer om der skal være EPIRB i den? Fartøyets radioutrustning (og heriblant nødradioutstyr) er bestemt av fartøyets type, størrelse og fartsområde (Sea Areas A1-A4). Og etter det jeg erindrer var det ikke krav at flåten skulle ha EPIRB ved noen av dem. Vanlig utrustning er vel 2 stk EPIRB (hvorav 1 er friflyt)samt et antall SART på brom. I tillegg et antall bærbare VHF og for enkelte fartøytyper en VHF med kanaler for luftrafikk. Mulig at det er jeg som er bærtur men kan du i såfall fortelle hvor i Solas dette står? Cryystaal kan vel gjerne også bidra med litt fakta. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 Mulig at det er jeg som er bærtur men kan du i såfall fortelle hvor i Solas dette står? Cryystaal kan vel gjerne også bidra med litt fakta. Konvensjonen av 1979; GMDSS Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Avsluttet_1 Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Orca74 Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 (redigert) Mulig at det er jeg som er bærtur men kan du i såfall fortelle hvor i Solas dette står? Cryystaal kan vel gjerne også bidra med litt fakta. Nei, du er ikke på bærtur. Det er ikke krav til at flåter skal ha EPIRB. Skip derimot, som du korrekt påpeker, skal ha et visst antall. Det er heller ikke SOLAS-konvensjonen som bestemmer kravene til utstyr i flåter men MSC (IMO Marine Safety Committee) resolusjon nr. 48(66) eller LSA (Life Saving Appliances) koden som den populært kalles. Det skal dog nevnes at SOLAS refererer til denne koden (i kap. III regel 34 ) for hvilke krav det skal settes til de redningsmidler som er lov å ha ombord. Men, det er krav til radarreflektor i flåter, både A og B pack. Alternativt kan denne byttes ut med SART hvis man heller ønsker dette. Redigert 11.September.2010 av chryztaal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 (redigert) Bra husken ikke helt har tatt kveld :-) Da er det JLDO som bør sette seg ned og repetere og ikke meg. Vil eventuell TRON i flåtene komme i tillegg til de som en er pålagt å ha på bro? Redigert 11.September.2010 av Bergen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 Jeg forstår ikke dette spørsmålet til trådstarter. Når man først er havnet i en situasjon hvor aktivering av epirben er nødvendig så tenker men ikke på om det koster 100 eller 200 tusen kroner... Hvis en derimot allerde har aktivert epirb og startet en redningsaksjon kan det jo i ettertid vere interresant, men da må man nesten ha flere detaljer for å spekulere i kostnader... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.