Jump to content

Kostnad ved å utløse en epirb og bli reddet

ZirkMir

Recommended Posts

Du har ikke feil 'jeglikerdegogså' men det er ikke krav til at EPIRB skal være i flåte. Bare om bord på skipet slik at man kan ta den med seg fra bro ved evakuering. Dessuten er flåter sekundærredningsmiddel for de fleste skip (bortsett fra enkelte under 85m) slik at det ville være uheldig å stæsje utstyr der som du egentlig trenger i livbåten.

Alt redningsutstyr ombord skal merkes i F&S plan samt i Safety Equipment Certificate. Meg bekjent gir ikke utstyr plassert i livbåt eller flåte fritak fra også å ha tilsvarende utstyr ombord på selve skipet hvis slikt utstyr er pålagt etter SOLAS.

Vi skal være glad flåtene på store båter bare er sekundær midler, det er ikke noe behagelig å sitte i en slik flåte over lengre tid. Livbåtene har ihvertfall framdriftsmaskineri ombord slik at man faktisk kan komme seg noen vei, uten å reke flere foldige nautiske mil unna der havari stedet var. Dessuten så har du nok større sjanse for å overleve i en lukket livbåt, enn i ei flåte som det ikke skal så mye til før du har vann inni. Er det et krav om SART eller Radarreflektor i flåter og livbåter da?

Ja flåter er nok dessverre bare hakket bedre enn å havne i sjøen. Derfor er det utrolig at noen skip får dispensasjon fra kravet om livbåter, for ikke å snakke om at gamle skip fortsatt får lov å seile med åpne livbåter. Hadde noen omkommet i forliset med 'et-eller-annet-Explorer' i Antarktis for noen år siden så hadde nok reglene her blitt endret, for man blir ikke gammel i slike farkoster hvis været er kaldt eller dårlig, noe det stort sett er når man havner i havsnød. De i Antarktis kan takke høyere makter for at hurtigruta var i nærheten og at båten var så liten at det var mulig å berge alle sammen. Tenk et cruiseskip som Oasis of the Seas i samme situasjon = 8500 paniske mennesker som venter på å bli reddet. Blir mange helikopterløft det...

Problemet med kulde gjelder også for flåter fordi det er tilnærmet umulig å holde disse tørr innvendig, samt at min sitter rett på den tynne kalde bunnen. Som igjen betyr at sjansen for å dø av hypotermi er rimelig stor i forhold til hva den er i en lukket, tørr og tildels isolert livbåt.

Det er krav til radarreflektor i både livbåt og flåte. Men som nevnt tidligere så får man stort sett aksept til å bytte denne ut med SART hvis man ønsker. Mener også det diskuteres i IMO et fremtidig krav om at SART skal inngå i standardutstyret.

(lurer på om trådstarter fortsatt henger med i diskusjonen såpass usaklig som vi etterhvert er blitt :sleep: )

Redigert av chryztaal (see edit history)

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen her.

Hadde jeg hatt behov for å utløse en EPIRB, eller på noen annen måte utløse en redningsaksjon, er vel den økonomiske delen av dette min minste bekymring.

Hva koster det å ikke bli reddet?

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Chrystaal, du henviser til LSA koden, den har jeg ikke tilgang til, ikke finner jeg den på nett heller. Hva står det i de kodene du refererer til? Kan du kopiere inn teksten?

Jeg kan ikke skjønne at reflektor er std utstyr i en flåte. Ingen av de flåtene jeg har blåst opp har inneholdt reflektor, og den står heller ikke på innholdslisten som følger flåtene. En radarreflektor er jo en stor klumpete konstruksjon, som vil ta meget plass i en flåtecontainer.

Mulig dette er et nytt krav eller noe jeg ikke har fått med meg.

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

4.1.5 Equipment

4.1.5.1 The normal equipment of every liferaft shall consist of:

.1 one buoyant rescue quoit, attached to not less than 30 m of buoyant line;

.2 one knife of the non-folding type having a buoyant handle and lanyard attached and

stowed in a pocket on the exterior of the canopy near the point at which the painter is

attached to the liferaft. In addition, a liferaft which is permitted to accommodate 13

persons or more shall be provided with a second knife which need not be of the non-

folding type;

.3 for a liferaft which is permitted to accommodate not more than 12 persons, one

buoyant bailer. For a liferaft which is permitted to accommodate 13 persons or more,

two buoyant bailers;

.4 two sponges;

.5 two sea-anchors each with a shock resistant hawser and tripping line if fitted, one

being spare and the other permanently attached to the liferaft in such a way that when

the liferaft inflates or is waterborne it will cause the liferaft to lie oriented to the wind

in the most stable manner. The strength of each sea-anchor and its hawser and

tripping line if fitted shall be adequate in all sea conditions. The sea-anchors shall

have means to prevent twisting of the line and shall be of a type which is unlikely to

turn inside out between its shroud lines. The sea-anchor permanently attached to

davit-launched liferafts and liferafts fitted on passenger ships shall be arranged for

manual deployment only. All other liferafts are to have the sea-anchor deployed

automatically when the liferaft inflates;

.6 two buoyant paddles;

.7 three tin-openers and a pair of scissors. Safety knives containing special tin-opener

blades are satisfactory for this requirement;

.8 one first-aid outfit in a waterproof case capable of being closed tightly after use;

.9 one whistle or equivalent sound signal;

.10 four rocket parachute flares complying with the requirements of section 3.1;

.11 six hand flares complying with the requirements of section 3.2;

.12 two buoyant smoke signals complying with the requirements of section 3.3;

.13 one waterproof electric torch suitable for Morse signalling together with one spare

set of batteries and one spare bulb in a waterproof container;

.14 an efficient radar reflector, unless a survival craft radar transponder is stowed in

the liferaft;

15 one daylight signalling mirror with instructions on its use for signalling to ships

and aircraft;

.16 one copy of the life-saving signals referred to in Regulation V/16 on a waterproof

card or in a waterproof container;

.17 one set of fishing tackle;

.18 a food ration totalling not less than 10,000 kJ for each person the liferaft is

permitted to accommodate. These rations should be palatable, edible throughout the

recommended shelf life, and packed in a manner which can be readily divided and

easily opened. The rations shall be kept in airtight packaging and be stowed in a

watertight container;

.19 watertight receptacles containing a total of 1.5 l of fresh water for each person the liferaft is permitted to accommodate, of which either 0.5 l per person may be replaced by a de-salting apparatus capable of producing an equal amount of fresh water in 2 days or 1 l per person may be replaced by a manually powered reverse osmosis

desalinator, as described in paragraph 4.4.7.5, capable of producing an equal amount

of fresh water in 2 days;

.20 one rustproof graduated drinking vessel;

.21 anti-seasickness medicine sufficient for at least 48 h and one seasickness bag for

each person the liferaft is permitted to accommodate;

.22 instructions on how to survive;

.23 instructions for immediate action; and

.24 thermal protective aids complying with the requirements of section 2.5 sufficient

for 10% of the number of persons the liferaft is permitted to accommodate or two,

whichever is the greater.

Her var det mange svar. Tusen takk. Nå kan jeg begynne å lese om reddning til sjøs, og det var det jeg ville med innlegget.

Til alle dere som ikke forstår spørsmålet eller problemstillingen: Jeg ville selvfølgelig aldrig nølt med å utløse en EPIRB hvis det sto om liv. Tror ikke det finnes et menneske som ikke bare ville utløst den i en slik situasjon. Spørsmålet er av nyskjerrighet. Tilleggspørsmålene mine som "trenger man en forsikring som kan dekke en reddning", synes jeg er viktigt. Jeg har ikke mye penger, og hadde jeg ikke blitt reddet fordi jeg hadde manglende forsikring, eller ikke hadde alle forberedelsene i orden, hadde det ikke vært fett å sitte i flåten i stormen. Det andre spørsmålet om sannsynligheten for å bli reddet mener jeg også er veldig viktig å sette seg inn i. Kanskje man burde unngå visse området hvis det er dårlig koerdinering av reddningen i området.

Kos dere i Norge. I løpet av noen dager starter vi seilasen vi fra Sicilia til Marokko. Se www.zirkmir.com/wp for bloggen vår.

Hei

Jeg tror du kan regne med at redning av folk foregår uten utgifter for deg enten du blir reddet av statlige eller privateide fartøyer/organisasjoner.

Imidlertid tror jeg at mange land har tradisjon for å kreve bergelønn i en helt annen grad enn vi har her på berget.

Dette kan bety at du eller evt forsikringen kan måtte betale nokså store sommer til de som evt berger båten.

Mons

Mons

4.1.5 Equipment

4.1.5.1 The normal equipment of every liferaft shall consist of:

.14 an efficient radar reflector, unless a survival craft radar transponder is stowed in

the liferaft;

Se der ja...Jeg kan like skikkelige svar:-) Takk. Fant du LSA koden på nett? Har du kanskje en link til siden?

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...