jensemann2 Startet 8.September.2010 Link til dette innlegget Startet 8.September.2010 Jeg sikler på en Searay 200 fra tidlig 90 tall. Det er av type overbygget dekk. Motoren er en 5,7 liter Mercruiser, tror det var 1998 modell.. Motoren står fast, eieren sier den sto fast etter lengre opplag. Usikker på hva som har skjedd med den. Men hva er det som kan forårsake noe slikt? At motoren bare setter seg fast? Er disse motorene chevy blokker? Er de vanligvis ferskvannskjølte i den årsklassen? Båten ser fin ut, prisen er 30-40.000 kroner. Hva synes dere? Eieren påstår at den bruker 15 liter i timen på normal kjøring og 30 l/t på max , marsjfart 30-35 knop og maxfart rett oppunder 50 knop. Synes forbruket høres litt for fantastisk ut, eller kan det stemme? Motoren er på rundt 250 hester. Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 de bruker vel 85-90 på fullt pr time marsj ca 40 liter pr time ja dette er chevy blokk. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Whistler Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Ferskvannskjøling er ikke standard. For en tjuefoter vil jeg tippe at den bruker ca 30 l/t ved 30 knop. (min tjuefoter med 5 liter forgassermotor brukte det) Det er mange motorkyndige her som kan komme med tips om motorer som står i sju steiner, men om det er etter opplag tyder det på at det er gjort en dårlig jobb med konservering... Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
jensemann2 Svart 8.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 (redigert) Okei. Hva med prisen da? Hvis motoren lar seg reparere vel og merke.. Jeg har selvfølgelig mest lyst på diesel, men da koster det hvertfall 100.000 for en tilsvarende båt. Kjøper en del bensin for 60-70.000... Hvis bensinen koster 13 kr/l og båten bruker 30 l/t i gjennomsnitt så koster 100 båt-timer 39.000 kroner. Det er jo en god del penger.. nå vet jeg ikke hvor mange timer i året jeg kommer til å bruke båten , men en god del i sommerhalvåret og lite om vinteren.. Redigert 8.September.2010 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 hadde ikkje du en tråd på dette for knappe 2 mnd siden? prisen er ingenting å utsette på. Om motoren er fast så lar det seg løse til en billig penge uansett. Glem nå dette dieselgreierne. èn tur med en båt med V8 og du vil ikkje ofre diesel en tanke engang. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 .... Hvis bensinen koster 13 kr/l og båten bruker 30 l/t i gjennomsnitt så koster 100 båt-timer 39.000 kroner. Det er jo en god del penger.. .... 100 båttimer i 30 knop koster denne summen. Med blandet kjøring kan du regne et sesongsnitt på omlag 15 liter pr time. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
jensemann2 Svart 8.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 motoren er 98 modell, fikk det bekreftet nå. Er det saltvannskjøling på 98 modeller altså? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Vet ikke selgeren dette? Så lenge motoren ikke er nesten ny og har Horizon i navnet, eller er oppgitt med ferskvannskjøling er oddsen høy for at det er direktekjøling (det vannet båten går i). Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Cruiseliner Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 (redigert) Jeg har en slik motor. Min Bayliner 2655 bruker drøyt 30 liter pr. time i marsfart. Selvsagt dyrt med mye kjøring, men ufattelig mye mer morsomt enn diesel. Det er i realiteten en ordinær chevy-motor. Og hvis påstanden til han som solgte båten til meg stemmer (som angivelig hadde jobbet med motorer i 30 år) kan du få en nyoverhalt bytte chevy-motor på eksempelvis Sarpsborg motorverksted for kun 16000 kroner. Det eneste du må gjøre er å bytte over toppen fra din gamle motor. Han mente for øvrig at "kun idioter" betaler full pris for nye båtmotorer av denne typen. Det er i hvert fall hva han påsto, uten at jeg har testet dette ut i praksis. Redigert 8.September.2010 av Cruiseliner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Sarpsborg motorverksted er flinke og de har mye bra motorer. Var i kjømda for å kjøpe en 454BB av de for et år siden som jeg skulle ha i bilen. Den motoren kosta 12-15.000 mindre der, enn hos Steinar Stolen, samme motor, fra samme firma i USA :) Har hørt mye bra om de. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
jensemann2 Svart 9.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 får jeg den for 30 så slår jeg til tror jeg.. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Angående forbruk, har hatt 5 liter og 7,4 liter mercruiser v-8 med henholdsvis 220 og 330 hk, begge med forgasser. Forbruket ved maks på disse var 65 og 95 liter i timen, 5 literen stod i en searay 225 ec, forbruk ca 1,4 liter per n.mil i rimeligste cruisingfart. Båtens vekt tørr 1724 kg. Toppfart 37-38 knop. /,4 literen stod i en searay 230 cc, forbruk ca 1,7 liter per.n.mil i rimligste cruisingfart, toppfart 42-44 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Stemmer bra med min erfaring med Bayliner 2655 og MC 5,7L. Hvis vi regner en marsfart på 22-23 knop gir dette drøyt 30 liter i timen. Og selvsagt mindre med mindre båter. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 9.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Så på motoren idag, det er ikke 5,8liter men 5,7 MCM Bravo. 98 mod.Det var ikke vann i oljen,men jeg klarte ikke å rikke reimhjulet med en koppnøkkel på senterbolten. Hvis det var saltvann som forårsaket dette skulle det vel vært vann i oljen? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 9.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Noen tips til hvordan jeg kan prøve å løsne motoren? er jo bare en liten skrue i midten av reimhjulet, så det er ikke mye moment man får på den... Vil det kunne skade motoren å bryte litt på? Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 Jeg anbefaler at du får en kyndig motormann til å kikke på den. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 10.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 det fæle er jo at motoren er sjøvannskjølt. Må vel regne med at den er god og rusten innvendig?! Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 Levedtid sjøvannskjølt blokk - 15-20 år (mer om vedlikeholdet er godt). Eksosmanifold og risere 7-8 år, men bør/må inspiseres/byttes etter ca 5. Klart den er rusten innvendig - har tilsvarende motor selv (98/99 mod). Jeg er ikke bekymret i det hele tatt. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
SeaRaymond Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 Sjøvannkjølte manefoiler, risere og bend har typisk 8-10 års levetid, så disse kan du nok regne med å måtte skifte på nen 12 år gammel motor om det ikke alt er gjort. Fort en delepris på 15-20.000,- For å finne ot hvorfor den sitter må den inspiseres. Tipper vann/fukt på en eller flere sylindre har fått dette til å sette seg. Dersom eksosklaffene er vekke i eksosbendet, kan tilbakeslag få det til å komme vann inn denne veien ved rask nedslakking/stopp, samt under andre ugunstige forhold der motor er avslått og ikke skaper eksostrykk for å holde vann ute. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 (redigert) I min forrige båt hadde jeg en sjøvannskjølt Yanmar som var 30 år gammel. Den gikk som en klokke hele tiden og gjør det fortsatt. Aldri noe som helst problemer med den motoren. Alt vedlikehold ble gjort av meg eller øvrig familie. Og for kjølesystemets del besto dette kun i å passe på tærezink og å kjøre frosveske gjennom systemet ved vinterlagring. Måtte aldri bytte noe som helst av deler. (Riktignok er dette trolig verdens beste dieselmotor i båt, men likevel.) Forstår ikke helt hvorfor folk er så redde for sjøvannskjøling. Gjør man alminnelig vedlikehold har man motoren lenge. Redigert 10.September.2010 av Cruiseliner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 13.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 hvor mye koster det å overhale et bravo drev da? Propellen går veldig tungt rundt i fri, det skal den vel ikke? Og hydraulikksylindrene til styringen er veldig tært på endene, nesten rart om de ikke lekker olje Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.