Jump to content

Vurderer å kjøpe en searay 200

jensemann2

Recommended Posts

Jeg sikler på en Searay 200 fra tidlig 90 tall. Det er av type overbygget dekk. Motoren er en 5,7 liter Mercruiser, tror det var 1998 modell.. Motoren står fast, eieren sier den sto fast etter lengre opplag. Usikker på hva som har skjedd med den. Men hva er det som kan forårsake noe slikt? At motoren bare setter seg fast? Er disse motorene chevy blokker? Er de vanligvis ferskvannskjølte i den årsklassen? Båten ser fin ut, prisen er 30-40.000 kroner. Hva synes dere? Eieren påstår at den bruker 15 liter i timen på normal kjøring og 30 l/t på max , marsjfart 30-35 knop og maxfart rett oppunder 50 knop. Synes forbruket høres litt for fantastisk ut, eller kan det stemme? Motoren er på rundt 250 hester.

Ferskvannskjøling er ikke standard. For en tjuefoter vil jeg tippe at den bruker ca 30 l/t ved 30 knop. (min tjuefoter med 5 liter forgassermotor brukte det)

Det er mange motorkyndige her som kan komme med tips om motorer som står i sju steiner, men om det er etter opplag tyder det på at det er gjort en dårlig jobb med konservering...

Okei. Hva med prisen da? Hvis motoren lar seg reparere vel og merke.. Jeg har selvfølgelig mest lyst på diesel, men da koster det hvertfall 100.000 for en tilsvarende båt. Kjøper en del bensin for 60-70.000...

Hvis bensinen koster 13 kr/l og båten bruker 30 l/t i gjennomsnitt så koster 100 båt-timer 39.000 kroner. Det er jo en god del penger.. nå vet jeg ikke hvor mange timer i året jeg kommer til å bruke båten , men en god del i sommerhalvåret og lite om vinteren..

Redigert av jensemann2 (see edit history)

Jeg har en slik motor. Min Bayliner 2655 bruker drøyt 30 liter pr. time i marsfart. Selvsagt dyrt med mye kjøring, men ufattelig mye mer morsomt enn diesel. Det er i realiteten en ordinær chevy-motor. Og hvis påstanden til han som solgte båten til meg stemmer (som angivelig hadde jobbet med motorer i 30 år) kan du få en nyoverhalt bytte chevy-motor på eksempelvis Sarpsborg motorverksted for kun 16000 kroner. Det eneste du må gjøre er å bytte over toppen fra din gamle motor. Han mente for øvrig at "kun idioter" betaler full pris for nye båtmotorer av denne typen.

Det er i hvert fall hva han påsto, uten at jeg har testet dette ut i praksis.

Redigert av Cruiseliner (see edit history)

Angående forbruk, har hatt 5 liter og 7,4 liter mercruiser v-8 med henholdsvis 220 og 330 hk, begge med forgasser. Forbruket ved maks på disse var 65 og 95 liter i timen, 5 literen stod i en searay 225 ec, forbruk ca 1,4 liter per n.mil i rimeligste cruisingfart. Båtens vekt tørr 1724 kg. Toppfart 37-38 knop. /,4 literen stod i en searay 230 cc, forbruk ca 1,7 liter per.n.mil i rimligste cruisingfart, toppfart 42-44 knop.

Sjøvannkjølte manefoiler, risere og bend har typisk 8-10 års levetid, så disse kan du nok regne med å måtte skifte på nen 12 år gammel motor om det ikke alt er gjort. Fort en delepris på 15-20.000,-

For å finne ot hvorfor den sitter må den inspiseres. Tipper vann/fukt på en eller flere sylindre har fått dette til å sette seg. Dersom eksosklaffene er vekke i eksosbendet, kan tilbakeslag få det til å komme vann inn denne veien ved rask nedslakking/stopp, samt under andre ugunstige forhold der motor er avslått og ikke skaper eksostrykk for å holde vann ute.

I min forrige båt hadde jeg en sjøvannskjølt Yanmar som var 30 år gammel. Den gikk som en klokke hele tiden og gjør det fortsatt. Aldri noe som helst problemer med den motoren. Alt vedlikehold ble gjort av meg eller øvrig familie. Og for kjølesystemets del besto dette kun i å passe på tærezink og å kjøre frosveske gjennom systemet ved vinterlagring. Måtte aldri bytte noe som helst av deler. (Riktignok er dette trolig verdens beste dieselmotor i båt, men likevel.)

Forstår ikke helt hvorfor folk er så redde for sjøvannskjøling. Gjør man alminnelig vedlikehold har man motoren lenge.

Redigert av Cruiseliner (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...