Robin J Startet 8.September.2010 Link til dette innlegget Startet 8.September.2010 Hei, jeg ville gjerne kjøpt meg en båt, som prisen MÅ være under 11 tusen. og jeg ville da hatt en båt som motor følger med, er ikke nøye hvor mange HK motor'n er. og det har måttet vært en båt som er bra for hav og fiske siden jeg da bor i vefsn. Håper på seriøse og hjelpsomme svar Sitér dette innlegget Link to post
Robin J Svart 8.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Og vist henger har fulgt med, så har det vært et STORT pluss :) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Vel om du kun har 11000 til disp, så begrenser utvalget seg betraktelig.. Siden du også bor i Vefsn, så er jo kjøp av båt langt unna også uaktuelt siden frakt kostnader vil bli betydelige.. Det enkleste er å søke på finn.no med maks pris, og avgrense søket geografisk... Tror ikke valgmulighetene er store... så det blir mere å ta det du finner Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
adeneo Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Båt med henger til 11000,- er nok kanskje litt optimistisk, men du kan være heldig! Tror nok du må følge med på finn.no, som andre har sagt. Forsøk å ringe på båter som ligger litt over prisen din, og hør om eieren er interessert i gå ned i pris(les: skamprute). Kanskje denne er til salgs Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 (redigert) Regner med du er en ungdom/student med noe tid. Det er nok ikke finn.no der du finner de rimeligste båtene. Gå rundt småbåthavnene i nærheten i helgen og slå av en prat med folk som du treffer. Snakk om båtlivet. Kommenter hvor flott båt de har, bli kjennt med båtfolket rundtomkring. Ettherhvert forteller du hva du er ut etter. Og plutselig er det noen som kjenner noen som aldri bruker den gamle 15-foteren sin... Se etter båter som ser ut at de aldri brukes og finn ut hvem som eier den. Kontakt eieren. Hvis han vil ikke selge tilby ham å ta båtpussen og gearoljeskift mot at du få bruke båten i neste sesong. Jeg kjøpte selv en 15 fots "orange" Askeladd med vindsjerm, ganske ny kalesje og en full brukbar 18 hesters Tohatsu for kr 11500 et par år siden. Men slike båter finner man ved "tilfeldigheter" og ikke på finn. Øk sjansen for slike tilfeldigheter hvis du ikke vil betale markedspris. Det er nok folk som kan tenke seg å kvitte seg med en i utgangspunkt rimelig båt uten å måtte gå gjennom salgsprosessen. Skal heller ikke se bort ifra at noen selger båten billig til den kjekke lokale gutten som ønsker seg fiskebåt. Redigert 8.September.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Robin J Svart 9.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Ja Fanafjord, jeg er da en ungdom på 15, og er veldig ivrig etter og skaffe meg båt for konfirmasjonspenga mine. og dette er da ikke den største byen, men ganske så mange fiskere med båter osv, så folk kjenner da hverandre her ;) får vel spørre min gamle far om han vet om noen som har brukbar fiskebåt til salgs til en ungdomsgutt ;) og tusen takk for alle svar!! MEN, noen som vet hvilke båter man trenger båtbevis eller hva det kalles, og hvilke jeg ikke trenger det til? Sitér dette innlegget Link to post
10ta9c Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Tresnekke er vel tingen. Mye båt for lite penger, og godt utvalg på Finn til under 15000 (Litt prutningsmonn)Ikke mye i ditt nærområde akkurat nå, men det dukker stadig opp nye. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Robin J Svart 9.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 10ta9c, det som da er problemet er at jeg har sikkert ikke lov til og kjøre de fleste snekker, siden da de fleste er ganske store. la meg minne deg på at jeg bare er 15 ;) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Hei Robin, jeg har klart å kjøpe båter med henger flere ganger for greie priser. Har en prosjekttråd her inne med en Nordkapp 16, henger og 50 hk motor. Denne kjøpte jeg or 11.000,- Nå har jeg en Skibplast 15 HT som det fulgte med henger på. Denne kjøpte jeg or 8000,- men måtte kjøre helt til Haugesund for å hente den, så bensin penger kommer i tillegg her. Det er absolutt mulig å få seg en billig prosjekt båt om man saumfarer finn.no Kan dog hende at du må få noen til å kjøre å hente den for deg. Finnes også enne vennetjenestetråd her inne som også kan benyttes til henting om noen skal denne vegen. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Fanafjord Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Følgende regler gjelder: Under 16 år: Maks 8 meter lengde, Maks 10 hk motor, Båten går maks 10 knop. Over 16 år uten båtførerprøve: Maks 8 meter, maks 25 hester. Over 16 år med båtførerprøve: "Alt" opp til 15 meter lengde. Båtførerprøven kan du tar allerede fra du er 14 år gammel og da får du den på 16 årsdagen din. (Anbefales. Jenta mi er 14 og har nettopp tatt den.) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Polarn Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 (redigert) Her er en grei båt, dog langt unna men muligheten er der. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23513249 Noen er tilogmed dritt lei, dog uten henger og motor. Har kan det prutes http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24112376 Redigert 9.September.2010 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Robin J Svart 9.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Fanafjord, vet du hva det koster sånn ca for båtførerbevis? Takk for tipsa polarn, men er nok ikke så god til og prute heller, og tror det ville blitt ganske dyrt om jeg skulle kjøpt en båt uten motor Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 (redigert) Du kan ta selvstudium ved å lese f.eks boka "Veien til båtførerprøve". Den eller noe liknende bøker finnes sikker i din lokale bibliotek. Skulle den mot formodning ikke finnes der kan du be biblioteken å skaffe den. Ofte går de til innkjøp av slike bøker som folk etterspør. Da er den gratis... Når du har lest den to ganger tar du båtførerprøven ved en av Norsk Test sine sentrene. Se Hjemmesidenderes for masse god info rundt båtførerprøven. Selve prøven koster 525 kroner. Prøven er ikke spesiellt vanskelig hvis du har lest stoffet. Du kan også ta kurser for båtførerprøven alle mulige plasser. Koster 1000 kroner og oppover i tillegg til eksamensgebyr. Blant annet hos Poseidon her på forum. Da få du oppfølging hvis du trenger litt ekstra motivasjon til å lese deg opp. Av og til organiserer også lokale velforeninger, skoler etc slike kurs. Min datter tok den i regi av velforeningen til bygda som vi bor i som en engasjert lærer organiserte. Redigert 9.September.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Robin J Svart 10.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 Ok, jeg trur ikke jeg skal ta kurs for dette da det blir for dyrt, men båtførerprøven var da alvorlig billig? og jeg trur jeg skal dra til det lokale biblioteket, eller gå på jakt på nettet etter "Veien til båtførerprøven". Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 Se også denne websiden: http://bfpr.no/ Når jeg tok båtførerprøven et par år siden kjøpte jeg meg tilgang til teorien der. Synes det var en veldig bra supplement til boken. Som sagt se også norsk test sine sider - mye bra info rundt båtførerprøven der. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Anjuma Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 (redigert) Jeg også ville nok foreslå å se på en gammel tresnekke. En tresnekke er som regel en trygg og sikker farkost i og med at du nevner den må tåle havet og ikke trenger gå så fort :) Kanskje du også er så heldig at du klarer finne en med overbygg/kalesje. Med en slik farkost har du både fiskebåt, turbåt, festbåt på en gang, og den har plass til mange flere kamerater/jenter enn en 14" selco av gammel årgang :o) Og så får du det så kjekt på våren når vårpussen starter, koslig å stå i vårsolen og pusse trebåt, kanskje du kan ha opplag sammen med andre båtfolk. Da blir jo vårpussen en ren sosial happening. Redigert: Her er et kjapt søk på finn.no som viser mange tresnekker for en billig penge -> Link Redigert 10.September.2010 av Anjuma (see edit history) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Fanafjord Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 Gammel trebåt som ikke har sett vedlikehold på lenge er mye mye mye jobb... Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Auskar Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 Anbefaler ikke en gammel tresnekke til en 15-åring. Det du skal ha er en båt du kan bruke uten mulige store påkostninger og arbeide. En båt som er lett å ta på land og sette på sjøen. Det vil si en åpen plastbåt med påhengsmotor i grei tilstand. 11.000,- kr gir ikke stort spillerom, men muligens det dukker noe opp. Sitér dette innlegget Link to post
Robin J Svart 15.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Jeg har da sett på veldig mange Åpne plastbåter med motor under 11,000kr på finn, har enda ikke sett noen med henger, men det er ikke den største tingen, kjenner da mange som har å låne :). Er det noen her inne som kunne sett rundt omkring på nettet, da jeg ikke vet hva som er bra osv? og er det noen som vet kostnad med og få båter transportert fra ...F.eks hordaland til Mosjøen? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Har i hvert fall gode erfaringer med Skibsplast og Nordkapp. F.eks Skibsplast 15 burde det være mulig å oppdrive billig. Nordkapp 16 og 17 er også sabla bra. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Robin J Svart 15.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Ja..jeg ser da at det er et par Nordkapp 17 på finn, men ingen som har 10hk motor eller mindre på.. MEN nå vet jeg iallefall hva jeg skal lete etter, så jeg får vel dra rundt omkring på nettet og speide etter Nordkapp 17 eller skibsplast 15 ;) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Sikkert flere bra båter også, men det er de jeg har gode erfaringer med.Gidder ikke å komme med synsing at muligen en eller annen båt er bra Du kunne jo ha kjøpt båt uten motor og satt på en 9,9 eller no? Evt ta båtlappen i vinter. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Brodern Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 (redigert) Her er min Nordkapp 17 HT. Gammal "dass" Men soveplass til flere og god båt egentlig. Men sikkert en smule slapp med 10hk :) god plass uansett til kompiser, overnatting, etc etc. Redigert 15.September.2010 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Robin J Svart 15.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Brodern: Jeg blir jo misunnelig :D Polarn: Ja..det går da, men motor for seg selv er da ganske så kostbart synest jeg og ha hørt? og jeg har hatt veldig lyst til å ta båtlappen..men driver foreløpig og tar jegerprøven, samtidig som jeg har skolearbeid til slutteksamen, så jeg synest at det kanskje blir litt for mye, siden jeg også vil ha tid til hobby/fritid (Derfor jeg vil ha båt). Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Du kan jo altids kjøpe en med motor som er større enn det du har tillatt å kjøre. Så kan du ha med deg en som er født før 1980 for så å øvelseskjøre i påvente av båtlappen Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.