Jump to content

Kan eg tette med Tec 7 inne i luken framme i baugen?

peterka

Recommended Posts

Eg har ein Uttern D51. Når eg spyler vatn inne i rommet der eg har baugtauet så kommer det litt vatn inn i cabinen(hjørnet framme opp) i båten. Eg ser at det er nokon(forrige eigar) har brukt ein slags kvit silikon liknande masse inne i alle kantene i det rommet som baugtauet skal vere. Dette er bare sprøyt inn i sprekkene utan å knidd det ut. Ser litt amatørmesig utført. No tenkte eg å prøve å få skrapt ut det som er gjort og legge på ny masse. Korleis skal eg få gjort dette og kan eg bruke Tec 7 kvit?

Er det nokon som har gjort dette før og kjenner til problemet?

Om det er benyttet silikon tidligere(noe du selvfølgelig ikke kan vite) så er det nesten umulig å løse opp silikon med tradisjonelle løsemidler slik som rødsprit og aceton. Du vil nok få det til, men det er mer din "mekaniske bearbeiding" enn løsemidelet som gjør jobben. Derfor vil jeg anbefale deg å benytte kniv å skjære bort så mye som mulig og deretter benytte en silikonfjerner for å få bort de siste restene.

Biltema har faktisk begynt å selge et slikt middel nå: Biltema Silikonfjerner

Når det gjelder å legge ny fugemasse på et sted hvor det har vært masse tidligere så er det noen ting som funker andre ikke.

Polyurethan: Alt annet fester på det

Silikon: Ikke noe fester på det

MS Polymer: MS Polymer fester på det(ikke Polyurethan eller Silikon)

Akryl: Alt fester på det(dette benyttes stor sett bare til hus, ikke båt)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Avfett med hva som helst som funker på materialet en skal lime,

Man skal jo IKKE avfette med "hva som helst"Det betyr jo at reultatet kan bli svært dårlig. Du mener da muligens at White Sprit er ok eller.

?

Jo man skal avfette som jeg skrev. Med noe som avfetter, uten å skade overflaten en rengjør.

Whitsprit er ikke avfetting, det er et vaskemiddel. Og som du nevner legger igjen en oljefilm.

Det eneste rensemiddelet jeg stort sett har i huset er Metyletylketon (Butanon). Et fantastisk avfetting/rensemiddel som fjerner ALT. Eneste er at det ikke kan brukes på alle overflater, for det er ganske aggresivt.

Faktisk en av de beste avfettingsmiddlene er renset vann og sand/smergel-papir. Det er stort sett det eneste som klarer å lage en spenningsfri overflate. Men er overflaten tilgreaset er det en fordel å få bort det meste før den metoden brukes.

Jara Wynja

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...