utternd555 Startet 8.September.2010 Link til dette innlegget Startet 8.September.2010 hallo! jeg og en kompis har en liten gummibåt UTEN motor. derfor har vi fått tak i en gammel kantklipper som går som ei kule.vi fant en gammel liten proppel som passet perfekt på akselen og vi boltet den på, og den satt godt. men når vi prøvde den på båten i vannet fikk vi først problemer med å starte den pga at den ikke har clutch, vi får da ikke startet den i vannet. når vi fikk start på motoren og kom oss på vannet var det neste problemet at motoren blir kvalt med en gang vi setter proppel ned i vannet, selv med full gass. noe løsning på dette, må vi ha en med clutch? takker for svar!!:):) Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Dette blir nok ikke lett. Propellen går vel med en forferdelig hastighet? Kanskje bedre med en større propell, og ha den over vann? Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
utternd555 Svart 8.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 ja, den går rimelig fort bare på tomgang... men har sett folk på youtube fått det til, og det ser ut til å fungere. har jeg den over vannet, eller vann overflata har jeg liten til null styring Sitér dette innlegget Link to post
utternd555 Svart 8.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 men det du sa om større proppel, hvor stor mener du da? den jeg har nå har jeg ikke noe mål på, men den er fra en liten 12 volt elektrisk motor. med to blader:) Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Min gresstrimmer har en sentrifugal kobling, kobler ved økende turtall. Samme sak som i en motorsag. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Droll Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Er to ting jeg kan tenke meg... Finn en propell med mindre stigning.... gir lavere toppfart men blir sterkere i aks. Hvis mulig... juster forgasseren litt fetere, kan være den kan klare å komme seg over humpa da... Ellers... inspirasjon PS legg merke til finna som er montert rett ved propellen, kan noe slikt hjelpe på styre problemet. OBS husk på at en propell montert på en kantklipper ER potensielt farlig for ALT som kommer i veien, som sikkerhet burde ihvertfall "motoren" festes til båten båten en måte + LAG OG KOBLE TIL EN DØDMANS KNAPP !!! Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
utternd555 Svart 8.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Min gresstrimmer har en sentrifugal kobling, kobler ved økende turtall. Samme sak som i en motorsag. ja dette pleier det å være på nyere kantklippere. men denne er noen år... Sitér dette innlegget Link to post
utternd555 Svart 8.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 [sitatslettet] Er to ting jeg kan tenke meg... Finn en propell med mindre stigning.... gir lavere toppfart men blir sterkere i aks. Hvis mulig... juster forgasseren litt fetere, kan være den kan klare å komme seg over humpa da... Ellers... inspirasjon PS legg merke til finna som er montert rett ved propellen, kan noe slikt hjelpe på styre problemet. OBS husk på at en propell montert på en kantklipper ER potensielt farlig for ALT som kommer i veien, som sikkerhet burde ihvertfall "motoren" festes til båten båten en måte + LAG OG KOBLE TIL EN DØDMANS KNAPP !!! Arne Kjetil ja, det jeg tenkte meg å. skal se hva jeg kan finne på båtholm:) blandingen mellom luft og bensin har jeg trikset mye med, rikere enn det jeg har prøvd er den nemest umulig å starte. og tynnere kveler den seg enda lettere. en liten finne har jeg som jeg kan kappe av en gammel elektrisk motor og bare feste under på akslingen av kantklipperen, men dette hjelper jo ikke så lenge jeg ikke kan ha den i vann. men skal prøve å mekke til noe imorgen, takk for tipset! killswitch knappen har jeg forlenget og har den i hånda til alle tider, den proppelen er skarp. og det siste jeg vil er å treffe på den. og jeg hadde i tilleg et gammelt motor feste som passet, så motoren sitter den [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post
utternd555 Svart 10.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 har nå fått på en finne, men den hjalp lite. når motoren ikke gikk, bare fløt.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.