Jump to content

Teakdekket ble mørkt etter vask med Biltema terrasserens

Brumm

Recommended Posts

Har ofte brukt terrasserens til årlig rens av teakdekket på akterdekket. Husker ikke merket,det var ikke fra BT i hvert fall, men på kanna sto det i alle fall at det også kunne brukes på edle tresorter.

Vet at det er et tøft middel å bruke, det tar litt vel heftig, men det er billig og effektivt og gir dekket en fin lysebrun teakglød.

Tenkte jeg skulle ta jobben igjen her om dagen men det eneste jeg hadde stående i skjulet var en kanne med Biltema Terrasserens. På kanna sto det ikke noe om at man kunne bruke det på teak, men jeg tenkte at skitt au, vi prøver.

Etter at jobben var gjort og dekket var tørt, fremsto teaken som en slags gråbeiset ask. Og etter en regnskur så dekket nærmest svart ut i våt tilstand. Hmm. Ikke bra.

Noen som har en løsning på hvordan jeg får teaken lysere igjen?

teakdekk.jpg

Redigert av Brumm (see edit history)

Oj - her hadde jeg vært forsiktig. Det å bruke terrassrens på teakdekk frarådes på det sterkeste. Ikke nødvendigvis for teaken - men for natene. Sjekk at natene dine nå ikke sverter av og løser seg opp. Gjør de det er det kun en løsning - ta bort manuelt og legg i nye nater.

Om natene er OK ville jeg brukt Golden Teak Cleaner for å rense teaken. Har gode erfaringer med den, og bla NordWest bruker og anbefaler den

Godt jeg har epoxinater da. Altså ingen skade skjedd. Jeg synes foresten å huske å ha hørt om et produkt for teakrensing som inneholder 2 flasker. Den ene skulle rense og ga et mørkt resultat. Den andre flaska skulle lysne teaken igjen. Hva het dette middelet tro? Kanskje dette er tingen for meg?

Det jeg også lurer på er hva slags kemi det er som gjorde teaken så gråmørk.

Litt rart du opplevde dette, kanskje...? Jeg brukte BT sin terrasserens på teakdørken i min Askeladden 505, og påførte deretter teakolje (også den fra BT, tror jeg faktisk). Båten er over 10 år gammel, og jeg har vaska og rensa denne dørken flere ganger opp gjennom årene. Aldri ble den så fin som i år - og aldri har det vært mer lettvint. Men at det er sterke saker er riktig, lot det ikke ligge for lnege. Likevel ble dørken litt "pusete" i overflaten, men dem meste la seg etter påføring av olje.

Kommer til å gjøre det samme også neste sesong.

Godt jeg har epoxinater da. Altså ingen skade skjedd. Jeg synes foresten å huske å ha hørt om et produkt for teakrensing som inneholder 2 flasker. Den ene skulle rense og ga et mørkt resultat. Den andre flaska skulle lysne teaken igjen. Hva het dette middelet tro? Kanskje dette er tingen for meg?

Det jeg også lurer på er hva slags kemi det er som gjorde teaken så gråmørk.

Teakrensen med 2 flasker heter SNAPPY TEAKRENS

Ikke slip dekket ditt, ihvertfall ikke med maskin. Problemet med skrudde teakdekk er at du har svært lite tykkelse å gå på før proppene i skruehullene løsner og faller ut. Dette skjer uansett etter en del års slitasje men du fremskynder prosessen ved å slipe.

Mitt råd er derfor å la det være og la vind og vær gjøre jobben for deg. Med det vanlige vedlikeholdet(lett skrubbing på tvers av leggeretningen) så vil teaken etter hvert få sin naturlige farge tilbake.

DU bør nok gå for både Golden teak clener og lysner. Dette er nå så populært at du finner det i de fleste båtbtikker.

Alternativt kan du slipe litt med veldig fint våtslipepapir (og et Jordan pussebrett).

Jeg har akkurat kjøpt Golden teak clener pakken (tre flasker) er dette en snill teak rens, og bør den f.eks kun brukes en gang i året? Er det noen som har erfaring med denne?

Forøvrig; til trådstarter. Ut fra båtmagasinet sin test ser den veldig bra ut!

Bruk vest!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...