Brumm Startet 8.September.2010 Link til dette innlegget Startet 8.September.2010 (redigert) Har ofte brukt terrasserens til årlig rens av teakdekket på akterdekket. Husker ikke merket,det var ikke fra BT i hvert fall, men på kanna sto det i alle fall at det også kunne brukes på edle tresorter. Vet at det er et tøft middel å bruke, det tar litt vel heftig, men det er billig og effektivt og gir dekket en fin lysebrun teakglød. Tenkte jeg skulle ta jobben igjen her om dagen men det eneste jeg hadde stående i skjulet var en kanne med Biltema Terrasserens. På kanna sto det ikke noe om at man kunne bruke det på teak, men jeg tenkte at skitt au, vi prøver. Etter at jobben var gjort og dekket var tørt, fremsto teaken som en slags gråbeiset ask. Og etter en regnskur så dekket nærmest svart ut i våt tilstand. Hmm. Ikke bra. Noen som har en løsning på hvordan jeg får teaken lysere igjen? Redigert 8.September.2010 av Brumm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Har bra erfaring med Hempel sin teakrens. Om det hjelper i dette tilfellet er jeg sannelig ikke sikker på. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Oj - her hadde jeg vært forsiktig. Det å bruke terrassrens på teakdekk frarådes på det sterkeste. Ikke nødvendigvis for teaken - men for natene. Sjekk at natene dine nå ikke sverter av og løser seg opp. Gjør de det er det kun en løsning - ta bort manuelt og legg i nye nater. Om natene er OK ville jeg brukt Golden Teak Cleaner for å rense teaken. Har gode erfaringer med den, og bla NordWest bruker og anbefaler den Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 9.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Godt jeg har epoxinater da. Altså ingen skade skjedd. Jeg synes foresten å huske å ha hørt om et produkt for teakrensing som inneholder 2 flasker. Den ene skulle rense og ga et mørkt resultat. Den andre flaska skulle lysne teaken igjen. Hva het dette middelet tro? Kanskje dette er tingen for meg? Det jeg også lurer på er hva slags kemi det er som gjorde teaken så gråmørk. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 9.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Om natene er OK ville jeg brukt Golden Teak Cleaner for å rense teaken. Hvor får man tak i dette? Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Litt rart du opplevde dette, kanskje...? Jeg brukte BT sin terrasserens på teakdørken i min Askeladden 505, og påførte deretter teakolje (også den fra BT, tror jeg faktisk). Båten er over 10 år gammel, og jeg har vaska og rensa denne dørken flere ganger opp gjennom årene. Aldri ble den så fin som i år - og aldri har det vært mer lettvint. Men at det er sterke saker er riktig, lot det ikke ligge for lnege. Likevel ble dørken litt "pusete" i overflaten, men dem meste la seg etter påføring av olje. Kommer til å gjøre det samme også neste sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Hvor får man tak i dette? Du finner forhandlere og info her: http://www.seacrest.no/ Sitér dette innlegget Link to post
esp Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Godt jeg har epoxinater da. Altså ingen skade skjedd. Jeg synes foresten å huske å ha hørt om et produkt for teakrensing som inneholder 2 flasker. Den ene skulle rense og ga et mørkt resultat. Den andre flaska skulle lysne teaken igjen. Hva het dette middelet tro? Kanskje dette er tingen for meg? Det jeg også lurer på er hva slags kemi det er som gjorde teaken så gråmørk. Teakrensen med 2 flasker heter SNAPPY TEAKRENS Sitér dette innlegget Link to post
ghabbe Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Snappy fungerer utmerket, er min erfaring i hvert fall. Der renser middelet i den første flaska (mørkt resultat) og så lysner den andre. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Snappy fungerer utmerket, er min erfaring i hvert fall. Men vær oppmerksom på at den forsyner seg grådig av teaken! Et moderne teakdekk tåler ikke mange rundene av dette stoffet. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Jeg har lest at Snappy pakken er "sinna". Jeg har derfor en pakke jeg ikke har turt å prøve (jadda, er kylling). Så hvis noen vil ha de 2 flaskene, ta kontakt pr IM :-) mvh Bavaria32sport, Tønsberg Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Brumm Svart 9.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Det virker som jeg bør slipe ned dekket til friskt tre. Og hvis man skal tro på testen fra Båtmagasinet som agenturet publiserer deler av på nettsidene sine, bør jeg deretter konvertere fra terrasserens til til Golden Teak Cleaner. Den er visst uten etsende rensemidler og virker helt overlegen. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 Ikke slip dekket ditt, ihvertfall ikke med maskin. Problemet med skrudde teakdekk er at du har svært lite tykkelse å gå på før proppene i skruehullene løsner og faller ut. Dette skjer uansett etter en del års slitasje men du fremskynder prosessen ved å slipe. Mitt råd er derfor å la det være og la vind og vær gjøre jobben for deg. Med det vanlige vedlikeholdet(lett skrubbing på tvers av leggeretningen) så vil teaken etter hvert få sin naturlige farge tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 Hei Her er Link til Swang i oslo som også forhandler denne Golden Teak: http://www.swang.no/products/135246/ Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 DU bør nok gå for både Golden teak clener og lysner. Dette er nå så populært at du finner det i de fleste båtbtikker. Alternativt kan du slipe litt med veldig fint våtslipepapir (og et Jordan pussebrett). Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 (redigert) Jeg prøvde flere forskjellige typer rensemiddel og gikk til og med til innkjøp av båndsliper før jeg gjorde et forsøk med snappy....prøv dette før du gjør noe drastisk!!!! Link til min erfaring: Snappy vidundermiddel Redigert 10.September.2010 av Aquadoren (see edit history) Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Jonas78 Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 DU bør nok gå for både Golden teak clener og lysner. Dette er nå så populært at du finner det i de fleste båtbtikker. Alternativt kan du slipe litt med veldig fint våtslipepapir (og et Jordan pussebrett). Jeg har akkurat kjøpt Golden teak clener pakken (tre flasker) er dette en snill teak rens, og bør den f.eks kun brukes en gang i året? Er det noen som har erfaring med denne? Forøvrig; til trådstarter. Ut fra båtmagasinet sin test ser den veldig bra ut! Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Whistler Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 Jeg bruker "Hempel Teak Cleaner". Funker greit for de som ikke er redd for å brette opp ermene. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Robin J Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 Kan da være at BT Terasserens'en du hadde stående kanskje var blitt litt gammel også? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.