Jump to content

Bayliner 652 For et mareritt!

Mr. KnowHow

Recommended Posts

Hei alle sammen,

Endelig er jeg kvitt den !"$%=/!"$&)(?"/!$%&?%!"#)?&% Bayliner 652! Trodde jeg var smart å kjøpte en rimlig båt, eller mye for pengene som det sto. Det skulle stått "Mye drit for pengene"! Lekasjer, lekasjer, lekasjer er en ting, men dugg i instrumenter, vann over alt, elektrisk som feiler.... Ja ikke sikker på hva som ikke feilet. Tenkte at skroget er jo ok helt til jeg oppdaget sprekker i dekket og bak i hekken. Tapet ble på 30% og det får være ok for nå er jeg kvitt denne !"#$)=(#%" plagen. Eller som noen sa til meg "Bayliner AIDS!" og det var ikke tull heller!

Sikker noen som overlever slikt, men jeg har andre ting å gjøre enn å ligge å skru. Lykke til alle sammen. Blir ny båt igjen til våren så vi får se... :)

/Hans

Min umiddelbare respons er: Har du fortalt/ vist allt til kjøper? Har du vert ærlig?

I så fall er 30% tap som reine gevinsten å rekne, det er mindre en mange selgere må rekne som tap ved salg av strøkne påkostede båter.

I motsatt fal, er du sinnsyk dum som blåser ut slik her.

Kanskje du lærte litt, og sjekker båt bedre neste gang før kjøp?

red<: rekner med overskrift ikkje holder mål her

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Dette var en 2009mod og var 40% rabatt på i forhold til listepris så kjøpet skulle være ok. Fikk opplyst at det var "noen" lekasjer, men igjen pris var jo der etter. Så innlegg kan oppfattes som det står. Kjøper man billig, ja da er det som regel en hake ved det. Han som kjøpte denne fikk hele listen av ting som var feil og prisen på båten er kansje riktig først nå. Ikke vet jeg, men å lese på forumet her er viktig da en slik erfaringsbank er gull verdt. En annen ting man må ikke bli sur når noen publiserer frustrasjon, det vel positive erfaringer så vel som negative erfaringer som skal komme frem. Selv om sistnevnte ofte står i fokus.

/Hans

Redigert av Mr. KnowHow (see edit history)

Helt korrekt! Og takk for forståelse. Jeg røyk på noen tusen, men klarer å bære dette og håper på å være smartere neste gang. Ille at folk (private så vel som forhandlere) holder tilbake info om feil. Eller som i mitt tilfelle, glatter over det. Det er tross alt sparepenger til folk noen leker med ved å "lure" til seg mest mulig!

Her har du kjøpt en defekt båt med sterk rabatt. Da må du regne med litt trøbbel. Slik du blåser ut her i åpningsinnlegget, får man derimot inntrykk av at Bayliner generelt er slik. Og slik er det jo ikke.

Og når du i tillegg understreker viktigheten av dette forumet som informasjonsbank, bør du selv være noe mer nyansert og etterrettelig.

ER dette en båt du kjøpte ny fra forhandler eller via Baymax? Jeg har jobbet endel med disse båtene og mange andre båter og har erfart at dette er båter som gir mye båt for pengene sammenliknet med mange andre merker som feks. Askeladden (disse er mye dyrere, men har ikke noe færre eller mindre type feil), uttern (disse er MYE dårligere), bella, flipper og quicksilver. Fukt i intrumentene og lekkasjer er dessverre en gjenganger på alle båtene, og pleier vanligvis å bli reparert kjapt og forholdsvis smertefritt. Problemet med Bayliner har nok lenge vært at importøren ikke har hatt noen til å håndtere reklamasjonene internt og at mange båter derfor ikke har blitt reparert mens kundene har blitt forbanna! Nå er importøren konkurs, så båteierne kan i praksis se langt etter 5 års reklamasjonsretten sin...Bayliner ønsker forøvrig at de som har feil på båter som fortsatt er innenfor garanti tar kontakt med bayliner direkte, som skal forklare kunden hvordan kunden selv reparerer båten. Uten betaling naturligvis, men kanskje de får tilsendt delene som trengs for å reparere båten.

Det er synd å si, men generelt er nye båter dessverre befentgt med feil og mangler av mer eller mindre alvorlig karakter, så hvis du vurderer å kjøpe ny båt må du regne med at det blir noen turer til forhandleren for forskjellige utbedringer....

Det er da ikke normalt at det er så mye feil på en 2009 modell båt! Dette var noe voldsomt synes jeg, hadde selv en Uttern D68 hvor diverse ting løsnet eller begynnte å skrangle men det var ikke verre en at man kunne skru det til igjen da! Men jeg skjønner absolutt din fustrasjon, såntnoe er jo med på å ødelegge den gleden en båt gir!

(x)Whit 10 9,9 hk (x)Askeladden 565 Wasper

(x)Uttern D68 (x) Scand 7600 Dynamic

Har nå Askeladden Z7

2009 mod, er det ikke garanti på noe sånt. Kan noen selge en registrert båt uten noe som helst garanti? Mulig bilbransje og båt er 2 forskjellige ting med tanke på garanti/reklamsjon og salg.....

De er nok rammet av det samme lovverket, men praktiserer det på to forskjellige måter har jeg inntrykk av! Nå har ikke jeg hatt noen ny bil med garanti, så jeg vet ikke hvor enkelt det er å få utbedret feil der, men inbiller meg at det kan være litt enklere enn når det er en konkurstruet båtimportør som skal betale..

Hadde en White Shark i syv år, også den helt uten noe problem av noen art. Lages i Frankrike av Kelt! Har en Maxi seilbåt på sjette året og heller ikke den har jeg hatt noe problem med hvor jeg kan skylde på produsent så at det er en selvfølge med en masse problemer på båter er ikke min erfaring. Har også en Wester fra 1995, heller ikke den har det vært noe problem med. Og en To-kronan seiljolle, samme "elendigheten" der, ingenting å klage over.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mitt inntryk er at Norske båter er mest solide! Av de båtene jeg har hatt så er Scand Dynamic den mest solide, der var det aldri noe som skranglet, løsnet eller sprak! På Z7en så skrangeler døra til kabinen noe forferdelig i sjøgang i tillegg til en knirkelyd trappa opp til dekket lager fordi den går i mot dørken! Men denne er jo også laget i Norge da :rolleyes:

Tror det har litt med erfaring å gjøre også jeg da! Scand har jo laga daycruisere siden 70 tallet mens Askeladden har kun laga de siste 10-13 åra, men jeg hadde ønska meg hakket bedre kvalitet i Askeladden! i allfall på visse områder. Ellers så er det en super båt som jeg er strålende fornøyd med :smiley:

(x)Whit 10 9,9 hk (x)Askeladden 565 Wasper

(x)Uttern D68 (x) Scand 7600 Dynamic

Har nå Askeladden Z7

Erfaringer og forventniner hos båteierne er også svært forskjellige. Jeg har sett mye rart, noen kunder har forårsaket utrolig mange problemer for seg selv, mens andre har akseptert mer enn de burde. Feil på nye båter har forøvrig vært levebrødet mitt de siste 5-6 årene, så litt kunnskap om emnet har jeg, men som sagt er det veldig forskjellige forventninger hos kundene. Førstegangskjøperne er ofte de vanskeligste å ha med å gjøre. Feilene jeg har rettet på Bayliner har generelt vært svært små sammenliknet med flere andre norske, svenske, finske og polske båter som jeg har jobbet på.

Mitt inntryk er at Norske båter er mest solide!

Vi har et naboland som vi grenser til oppe i nord som også lager brukbare båter. Har kun erfaring med en produsent derifra nemlig Yamarin, rimelig bra sammenskrudde båter. Ihvertfall de to jeg har eid. Å si at norske båter er mest solid er en sannhet med mange modifikasjoner. Har i bekjentskapskretsen flere som har kjøpt norske nybygg de senere år. Felles for de alle er at de har hatt plenty med reklamasjoner i ettertid.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...