Jump to content

Mercruiser vinterservice

Beetle-fan

Recommended Posts

Mercruiser 120hk, råd for vinteren? Har undersøkt vedr. vinterkonservering av denne i Oslo, synes ca. kr 10.000 (demontering, service, deler og montering til våren)er veldig dyrt. Har du noen råd om hva jeg kan gjøre selv vedr. demontering av drev/motor, skifte av olje, kjøp/montering av sinkanoder, pakninger m.m.? Motoren sitter i en Askeladden Beetle, og er fra 2002. Jeg har aldri hatt båt med drev tidligere.

Hilsen Beetle-fan

Hei

Følgte ikke brukermanualen for motor/drev med? Der er det nemlig godt beskrevet hva du skal gjøre.

Bytte olje/oljefilter/dieselfilter

Kjøre igjennom saltvannsdelen med frostveske (Først med ferskvannog så avslutte med frostveske som konserverer innvendig.

Ta ut batterier og lad, sett de så på et tørt sted.

Smøre opp Wastegateventil.

Sjekk drevet: Belg, kanskje bytte impeller, anoder "all over"

Sjekk ellers alle oljenivåer

Et viktig tips er å ta ut varmeveksler, den er garantert full av saltavleiringer som gir dårlig kjøling. Din blir litt varm ikke sant?

Sjøsyk

10 000 kroner for vinterkonservering er en absurd pris, men jeg er ikke overrasket. Vinterkonservering kan alle gjøre selv. Og man trenger strengt tatt ikke gjøre det fullt så omfattende som anbefalingene ofte tilsier. Oljeskift kan eksempelvis droppes, men må da selvfølgelig gjøres på våren.

Det viktigste før vinteren er å sørge for at motoren ikke fryser. Dette innebærer tømming av sjøvannssystemet (gjerne ettfulgt av gjennomspyling av systemet) og til slutt sikre ekstra med frostveske. Det du for øvrig velger å ikke gjøre bør da utføres på våren.

Redigert av Cruiseliner (see edit history)

Gebret dekket vel det meste. I tillegg må fettpresse benyttes på siden av skjoldet på akterspeilet for å smøre lagret i akterspeilet + på akslingen ut av svinghjulet, fette opp alle bevegelige overganger, drenere intercooler (liten skrue rett over bunnpannen på v..side av motoren hvor det også sitter 4 anoder som skal skiftes. jeg pleier i tillegg å dusje motoren lett utvendig med mototkonserveringspray + inn i luftinntaket.

Har samme motor, men en 2005 mod. gått 400t.

Etter å lest i forum, instruksjonsbøker og egen erfaring som bilmekaniker:

Har jeg kjøpt inn alle oljer, filter,anoder, pakningsett til drev og impeller(som sitter i drev på min)

Smøre opp avregulering til turbo(wastegate)

(Denne har visst en tendens til å sette seg, og siden det ikke er noen elektronisk overvåking på denne, kan du "blåse" motoren hvis turbotrykket blir for høyt. Så pass på hvis båten plustselig går bedre enn vanlig.)

Reg reima skifter jeg også nå. den skal skiftes etter 1000timer eller 5 år.

Dette har jeg tenkt å gjøre når jeg tar den opp i høst, samtidig som jeg vasker/poler båt og fixer teak´n.

pluss se over og rengjøre/smøre div.

Her er en link til diverse manualer/bilder/servicebøker til mercruiser.

mercruiser

Redigert av Arvid.A (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...